Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Een vraag van een nieuwe deelnemer op dit forum:

Ik heb in Wallis in Zwitserland ( 46 graden,26' Noord en 8 graden, 9' Oost) een satellietschotel WISI OA 98 ( diam. ongeveer 80cm.) met één LNB gericht op ASTRA 1 en één LNB gericht op Hotbird. De twee LNB's zitten in een enkele WISI houder, zodat ze niet t.o.v. elkaar kunnen worden verschoven. De afstand LNB tot schotel is 59.5 cm. Ik wil graag ASTRA 1 en ASTRA 3 ontvangen, Hotbird kan vervallen. Weet iemand of er een Duo LNB bestaat waarmee dit mogelijk is?

Geplaatst: (aangepast)

Waarom draai de je schotel niet 4-5 graden naar het westen zodat de LNB van Astra 1 op Astra 3 wordt afgericht?

De Hotbird lnb kun je dan op de supersterke Astra 1 richten. Veel verlies zul je niet krijgen op de Astra 1 als je er een graadje naast zit, zeker niet met een 80 cm schotel.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

Beste Bellsat

Welkom op dit forum

Ik hoop dat je de maat genomen hebt vanaf de voorzijde van de lnb tot aan de schotel op 40% van de hoogte gemeten vanaf de onderzijde. De afstand die jij opgeeft lijkt me erg klein voor een schotel van 90cm breed.

Als je het toch goed opgemeten hebt, dan moet de afstand tussen de twee lnb’s 58 mm zijn. Daarvoor zou je gewoon een Duo-lnb Astra 19,2 – 23,5 kunnen nemen voor een 80-85cm-schotel. Daarvan staan de twee lnb’s 53mm uitelkaar. Die afwijking is goed te doen als je de kop van de Astra 23,5 in de klem zet.

Een monoblock Astra 19,2 – Hotbird 13,0 staat 65mm van elkaar. Daarmee is de afwijking 7mm. Dat is aan de ruime kant maar het gaat wel als je de kop maar van de Astra 23,5 in de klem zet en de schotel op de Astra 23,5 uitricht.

Geplaatst:

Beste Eduard en Sprietje

dank voor jullie adviezen. Ik ga eerst proberen de schotel te vredraaien en als dat niet lukt een Duo LNB aanschaffen. De afstand van LNB voorzijde tot schotel heb ik gemeten naar het middelpunt van de schotel ( beginner dus!). Ben momenteel in NL en kan het dus niet op de juiste manier meten.

In dit verband nog een andere vraag: Volgens de website van WISI is mijn schotel 90cm, ik meet echter verticaal langs het schoteloppervlak 84 cm en verticaal 77cm

Geplaatst:

Schotelmaten worden wel vaker wat aan de optimistische kant beschreven.

De breedte is maatgevend. Hij is dus nog geen 80cm. Maar volgens mij is het ontvangstresultaat dik in orde als je de schotel primair afstelt op de Astra 3 en vervolgens aan de oostkant ervan de lnb voor Astra 1 en pal tegenaan zet. Met een paar graden kanteling met de klok mee.

Voor Astra 3 is PlanetaHD een goede graadmeter, voor Astra 1 de Duitse K-tv.

Frequenties kun je vinden op Kingofsat.net.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen