Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een triax 78 i.c.m een triple sat quad van CD op een DM500 HD.

Hierbij heb ik het volgende probleem op 19,2 en 23,5 gewoon beeld en een SNR van 80.

Bij de disecq instellingen heb ik eerst alles op automatisch gezet en dan vind m'n dm500 hd op disecq à niks ,op b 19,2 en op c 23,5 en op d niks, kan iemand mij vertellen wat er fout gaat?

Geplaatst:

Dit artikel had ik al gelezen,zal morgen de 19 en de 28 afdekken met alufolie en dan de 23,5 eerst optimaal gaan uitrichten. De skew kan ik dan met kantelen wel gaan vinden denk ik.

Geplaatst:

Het is gelukt, de lnb die op astra2 moest staan stond op astra3 nu schotel versteld en nu prima beeld op alle 3 de satellieten , astra1 80 %,Astra 2 78%, Astra 3 94%, bedankt voor jullie hulp.

Geplaatst:

Beste dasdast

Dat heb je mooi gedaan. De waardes zijn zeer evenwichtig. De Astra 3 natuurlijk het hoogste omdat daar de schotel op uitgericht is en de beide andere satellieten iets minder omdat de afstand van de lnb's niet helemaal kloppen op een 78cm-schotel.

Maar in ieder geval voor de moeilijkste transponders met 8PSK op de Astra 3 een prima signaal, beter dan je met een 64cm-schotel bereikt zou hebben.

Geplaatst: (aangepast)

@Sprietje:  bedankt voor je post van de installatiehandleiding! (had hier recentelijk vergeefs een draadje aan gewijd)

Canal Digitaal vermeldt dat afhankelijk de huidige positie van het duoblok het omwisselen tegen een triple eigenlijk een koud kunstje zou zijn.

Maar alleen wanneer de huidige duo bevestigd is op de "poot" van de 23,5 positie.

Heb jij misschien paraat welke poot dat is, kijkend van de achterkant van de LNB richting schotel?

Je zou me daarmee een klimpartij besparen!

(mijn duo klemt nu met de rechterpoot in de houder; de LNB is aan de linkerkant hoger gekanteld dan rechts)

Hopelijk snap je mijn onbenullige vraagstelling

aangepast door hansputters
Geplaatst:

@hansputters, ook ik had mijn duo met de 19,2 in de arm ,hetzelfde als jij,je moet de schotel dus gaan verstellen. Dreambox disecq eenvoudige. Configuratie poort à 19,2 poort b 23,5 poort c 8 poort d niets aangesloten voltage en 22 kHz ja. Voor het uitrichten is het gemakkelijk als je een recente zonderlingst er in hebt staan met Astra 1 2 en 3 er in.

Groeten Dave

Geplaatst:

Beste hansputters

Hierbij een tekening van een duo-lnb met satelliet-aanduiding:
Je schotel staat op de Astra 19,2 uitgericht zoals ik het begrijp. Je moet je schotel dus iets naar het

oosten verdraaien. Je kunt de tabel gebruiken om te zien hoeveel mm. je hem over de mast moet verdraaien.

post-60869-0-91553800-1364739915_thumb.jpg

post-60869-0-50919500-1364740104_thumb.png

Geplaatst: (aangepast)

Heldere uitleg, dank jullie allen!

Jammer, ik dacht m.b.v. het malletje snel klaar te zijn.....

Maar met de bijgevoegde handleiding moet het te doen zijn.

En mocht het niet lukken dan is de sat-boer snel gehaald.

nogmaals mijn dank

edit: @dastdast: ja, ik heb een eigen zenderlijst (o.b.v. Astra 1 en 3), gemaakt met Dreamboxedit 

Zal, voorafgaand aan het klimwerk, eerst een nieuwe maken en daarbij ook 28,2 in de zenderscan meenemen.

dank je voor de nuttige tip!

aangepast door hansputters
  • 1 maand later...
Geplaatst:

Afgelopen weekend is bij mij (ook) de combi Triax 78 en Tripple Quad gearriveerd. Echter loop ik -ondanks de hulp in dit forum- tegen een uitricht-probleem aan. Nu ben ik een newbe op dit vlak, dus was het al een wonder geweest als het in 1 keer was gelukt.

De situatie:

Op het dak staat nu (weer, want ik heb hem teruggezet) een 45cm tripple sat van CD, ongeveer 2 jaar oud. Die lijkt goed uitgelijnd te zijn en geeft een redelijk signaal op 19,2, 23.5 en 28.8. Echter was het beeld alleen goed onder goede weersomstandigheden. 

Wat heb ik gedaan?

De kop conform handleiding aan de schotel bevestigd, vu box uit etc. 

Een app op mijn telefoon vertelt dat het uitlijnen op de 23.5 (vanuit Amstelveen) moet gebeuren op 157grd en een elevatie van 27.7 grd. 

De schotel op die hoek uitgelijnd, signaalsterkte meter van de vu+ aan (via webif), maar geen swung. Vervolgens een horizontale sweep gemaakt (langzaam), weer uitgericht en een verticale sweep gemaakt. Geen teken van leven.

Oude schotel weer aangehaakt en 'op zicht' in de goede richting gezet (elevatie stond nog goed). Meteen signaal.

Nu heb ik het vermoeden dat de richting en/of elevatie die ik heb geprobeerd niet kloppen. Of doe ik iets anders mis? 

Dank alvast!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen