Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wie kan me helpen.

Ik ben op zoek naar een goede Nas, wat is een betrouwbare en met welke schijven.

Wil hem eingelijk in mijn netwerk hangen en dan vanaf de diverse pc's benaderbaar maken.

En natuurlijk hij moet dienen als een betrouwbaar back-up susteem dus wat is dan de beste configuratie (Raid 1 ?)

Graag jullie advies.

Woaghalz

Langzaam begin ik het te snappen

Geplaatst:

Hoeveel geld wil je uitgeven?  De meest gebruiksvriendelijke zijn van Synology of Qnap....  Belangrijk is hoeveel geld je wilt uitgeven. Je moet in ieder geval minimaal 2 schijven hebben voor betrouwbaarheid en dan in Raid 1  De schijven worden dan gespiegeld. Raid 0 is uit den boze. De kans op uitval wordt 2x zo groot als je 2 schijven gebruikt.

Meer info over wat je er mee wilt is raadzaam voor een goed advies.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:

ofschoon ik zelf de QNAP heb, zijn de Synology 's een tikje comfortabeler met een uitgebreider interface.

maar per model verschillen die natuurlijk ook, bijvoorbeeld de advanced Hibernation (stroomspaarstand) is enkel op de allernieuwste modellen van Synology aan te treffen.

de RAID modus hangt ook samen met het aantal HDD 's die je inbouwd.

RAID 1 is al behoorlijk safe met 2 HDD 's

money is the prevealing factor bij de keuze.

ciao

Coles Corner

Richard Hawley

Gast Mimisiku
Geplaatst:

Vergeet de Netgear ReadyNAS Duo niet. Werk er al 2 jaar mee als Backup, Simpele HTTP en FTP server. Werkt op 1 Gbit en ondersteunt Jumbo frames wat multiple access wat sneller maakt.. Hij ondersteunt desgewenst DNLA en heeft Apple support voor wie dit wenst.. Presteert prima.. Enige nadeel wat ik kan bedenken is dat juist de besturingsinterface wat traag is.. Maar ja, hoe vaak gebruik je die als de boel éénmaal draait.

Geplaatst:

Als je het eenvoudig wilt houden kun je ook een Raspberry Pi nemen en daar een of meerdere USB HD´s aanhangen.

En met Samba server software is de file server bereikbaar voor alle systemen op je netwerk.

Kan stand-alone werken en is instelbaar via SSH verbinding.

Is zuinig in stroomgebruik en werkt met een voeding van een mobiele telefoon.

Kosten van een dergelijk file server systeem circa € 35,- plus een SD kaartje waar het systeem op staat.

Kastje kun je maken van lego steentjes of een plastic doosje erbij kopen.

Groet,

Bram

post-38571-0-58222700-1365287512_thumb.jpg

• Moderator
Geplaatst:

kosten zullen aanzienlijk hoger zijn dan € 35. Voor € 35 koop je geen raspberry inclusief behuizing en voeding en smartcard. Dan zul je er ook nog meerdere usb disks bij moeten aanschaffen, en dan kom je al snel in de buurt qua prijs van een netgear readynas of een synology. Plus een raspberry heeft maar een 100 mbps netwerk interface dus vlammen gaat het zeker niet.

Ik zou gewoon een 2 disk nas van of synology of netgear of qnap aanschaffen, 2 disks erin, en in raid-1 zetten en klaar.

VU+ Duo4kSe  met VTi    VU+ duo2 met VTi 

Triax 78, astra 1,2,3, HB

Geplaatst: (aangepast)

Het is een eenvoudige oplossing. Mede omdat je de meeste spullen gewoon al in bezit hebt.

Ik heb voor extra zekerheid twee Raspy´s met 2 x usb HD met op allebei dezelfde backup bestanden. Snelheid van 100 mbps is inderdaad wel een beperking. Had ook liever een giga verbinding gehad.

Groet,

Bram

aangepast door verkerkbr
Geplaatst:

Ik ben van plan de Synology DS413j te kopen. Hierin gaan WD-Red schijven. Gebruik niet de Green schijven. Er zijn berichten dat die het in een nas vaak snel begeven.

NB: Een nas is geen backup!!!

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:

Ik ben van plan de Synology DS413j te kopen. Hierin gaan WD-Red schijven. Gebruik niet de Green schijven. Er zijn berichten dat die het in een nas vaak snel begeven.

NB: Een nas is geen backup!!!

Licht eens toe dat het geen Back up is,

Langzaam begin ik het te snappen

Geplaatst:

Foutje, een NAS kan wel een backup zijn..... RAID is geen backup.   

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:

Zo kan je het interpreteren. Feit is dat er in de praktijk een aantal PC's op de NAS aangesloten zitten die bestanden op de NAS zetten. Pas als je zeker weet dat alle bestanden zowel op de PC's als op de NAS staan kan je spreken van een backup. Dit is natuurlijk nauwelijks te controleren. Een NAS is zoals de naam dus al zegt een handige data opslag.

RAID 5 biedt een hoge mate van betrouwbaarheid maar niet 100%. Dus zul je ook van de NAS een backup moeten maken. Een beetje NAS heeft daarom een USB 3 poort voor een externe schijf en soms zelfs een knop om direct vanaf de NAS een backup naar deze schijf te maken.

Een mooie optie is om bij een vriend met een NAS via internet een backup op te slaan en hij bij jou.

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst: (aangepast)

Zo kan je .... Een beetje NAS heeft daarom een USB 3 poort voor een externe schijf en soms zelfs een knop om direct vanaf de NAS een backup naar deze schijf te maken.

Een mooie optie is om bij een vriend met een NAS via internet een backup op te slaan en hij bij jou.

Verzekeringstechnisch gesproken is het wel zo dat de digitale data >uit Huis< OF in een Brandwerende veilige kluis moeten zijn opgeslagen op Courante data opslag, c.q. apparatuur.

> calamiteit = brand of blikseminslag<

Dat voert hier (besef ik) wel erg ver, maar dat kan een hint zijn, die Psychosammie ook al gaf, om dat op een naderhand veilig opgeborgen USB 3.0 device te backuppen...

Het probleem is echter bij de prive persoon dat de NAS meestal de Grootste Capaciteit aan geheugenopslag heeft in Huis tov andere opslagmedia. En meestal al erg vol is qua digitale data. Kopiëren kost dus ook nog eens veel tijd.

Ik zou nu op dit moment dus niet eens simpel de NAS kunnen kopiëren 1:1 daar ik geen 2 teraByte disk ter beschikking heb.

Wel als ik alle disks bij elkaar neem in huis zouden die capaciteit kunnen behappen. (maar dat is veel werk en kost tijd voor de backup routine)

Bijkomend probleem is dat de HDD uit een NAS in RAID X niet zomaar in een nieuwe NAS gestopt kan worden en er onmiddellijke toegang op die digitale data bestaat. (tenminste dat was met de oudere modellen niet altijd mogelijk)

a- wegens formaat afhankelijke filesystems

b- wegens de eventueel ingestelde veiligheid OF encryption van de digitale data.

Uit risico analyse blijkt dat de oorzaak van data verlies meestal 1- de gebruiker is en 2- hardware die stuk gaat.

Om dat uit te sluiten of op te vangen c.q. te ondervangen lijkt de kopie 1:1 en nadien incremental op een externe usb 3.0 disk de beste oplossing.

Maar dat betekend ook dat je heel bewust en heel vaak die backup (incremental) moet uitvoeren.

Dat kun je automatiseren gedurende de tijd dat je geen gebruik maakt van de apparatuur, meestal des nachts en met behulp van de aangeboden firmware en applicaties op de NAS.

Ook daar mee uitgerust is de keuze van welke NAS dus belangrijk.

Daar de in de firmware embedded applicatie om dat te kunnen doen sterk verschillen in aanwezigheid, uitgebreid en gebruikersvriendelijkheid op de NAS merken en modellen

De oplossing om via een NAS van een vriend vice versa de backup uit te voeren kan ik me voorstellen maar is erg onpraktisch en zeer afhankelijk van een flitsend snelle internet upload.

ik blijf voorals nog bij het advies synology versus qnap (two bay hdd)

ciao

aangepast door Tonskidutch

Coles Corner

Richard Hawley

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen