Ga naar inhoud


Lancering Astra 2E bekend


Sprietje

Aanbevolen berichten


  • Reacties 225
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ja inderdaad maar de Eutelsat 28A zal denk ik pas verdwijnen als eerst de Astra 2G in gebruik is genomen. Wanneer dat precies is weet ik niet want hij moet nog gelanceerd worden. De site van SES geeft aan dat dit in het tweede kwartaal van 2014 is.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het betekent dus ook, dat de dubbelpositie 28.2/28.5 gaat verdwijnen.

Voor de fijnafstemming is dat bij grotere schotels ook een probleempje minder.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat dat zo is want SES Astra heeft aangekondigd de positie 28,2 tot 28,5 oost te gaan gebruiken. De Astra 2F hangt op 28,2 oost, de Astra 2E hangt op 28,34 oost. Het zal afwachten worden waar de Astra 2G komt te hangen.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat dat zo is want SES Astra heeft aangekondigd de positie 28,2 tot 28,5 oost te gaan gebruiken. De Astra 2F hangt op 28,2 oost, de Astra 2E hangt op 28,34 oost. Het zal afwachten worden waar de Astra 2G komt te hangen.

 

Lijkt er op dat de Astra's op 0,04 graden uit elkaar hangen. Volgens n2yo staan ze nu als volgt:

 

1N 28,16

2F 28,20

2A 28,24

2E 28,36

 

Er zou dus op 28,28 en 28,32 een plaatsje zijn. Na het vertrek van de 1N ook nog op 28,16

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje, op zich klopt het wat je hierboven aangeeft: alle sats hangen uiteraard op ietwat andere posities.

Echter, als Eutelsat 28A verdwijnt, zullen nog meer zenders op bij elkaar op een zelfde satelliet komen te zitten. 

De Astra satellieten zullen dezelfde skew hebben en ook wat sterker te ontvangen zijn dan Eutelsat 28A, En ze hangen dicht(er) bij elkaar.

 

Heb jij in dit forum niet ergens ooit uitgelegd dat de speciale lnb op de SKY-schoteltjes in het VK hier rekening mee hield door de skew te middelen? Dat is binnenkort dus niet meer nodig.

 

Als ik de Fuba DAA110 afstem op CapitalTV of op Heat, merk ik, dat ik bij Heat de schotel moet bijdraaien. Eutelsat 28A hangt op 28,49 graden oost. 

Ik gebruik USALS, en die stemt haarfijn af op de positie van CapitalTV, dus Astra 2F (28,20 oost). Heat zit er waarneembaar 0,3 graden naast. En dan houd ik nog steeds de gevolgen van het skew verschil bij Heat. Dat laatste verschijnsel gaat dus nu sowieso verdwijnen. Ben dus ook dik tevreden over de oplossing tussen SES en Eutelsat.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt er op dat de Astra's op 0,04 graden uit elkaar hangen. Volgens n2yo staan ze nu als volgt:

 

1N 28,16

2F 28,20

2A 28,24

2E 28,36

 

Er zou dus op 28,28 en 28,32 een plaatsje zijn. Na het vertrek van de 1N ook nog op 28,16

Vanaf welke schotelgrootte zijn deze verschillen echt merkbaar?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Eduard07

Nee, die speciale lnb's die voor die SKY-schoteltjes worden gebruikt hebben een ovale feedhorn om ook de ovale vorm van de SKY-schotels op een juiste manier af te tasten. De stand van de antenne bepaald ook de skew van de lnb. Je kunt nu eenmaal geen antenne positioneren die zowel goed staat voor de Eutelsat 28,5 oost als de Astra's waarvan de polarisatie 7,5 graad verdraaid wordt uitgezonden. Je zult dus een keuze moeten maken voor wat betreft de skew van de lnb.
Ik heb ook wel eens uitgelegd waarom ze in Engeland van die ovale schotels gebruiken. De gedachte daar achter is omdat ze van die hele kleinde schoteltjes gebruiken, je ook een flinke grote ontvangsthoek hebt. Hierdoor zou de Badr op 26 graden oost makkelijk kunnen storen op de Astra 28,2 signalen. Daarom hebben ze die schoteltjes breder gemaakt zodat ze in de breedte een smallere openingshoek hebben om minder last te hebben van de naastgelegen satellieten.

Op zich is het natuurlijk prima dat de Eutelsat 28A verdwijnt en dat alle satellieten op de positie 28,2-28,5 met dezelfde polarisatie uitzenden. Als je goed in de Spotbeam woont maakt dat niet zo veel uit maar als je een stuk buiten de footprint woont en het signaal zwak is, scheelt het natuurlijk toch weer wat betreft de eventuele storende werking van de Badr want het skewverschil ligt dan toch zo rond de 9 graden en alle kleine beetjes helpen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Eduard07

 

Op zich is het natuurlijk prima dat de Eutelsat 28A verdwijnt en dat alle satellieten op de positie 28,2-28,5 met dezelfde polarisatie uitzenden. Als je goed in de Spotbeam woont maakt dat niet zo veel uit maar als je een stuk buiten de footprint woont en het signaal zwak is, scheelt het natuurlijk toch weer wat betreft de eventuele storende werking van de Badr want het skewverschil ligt dan toch zo rond de 9 graden en alle kleine beetjes helpen.

 

Maar de schotelgrootte kan deze eventuele storing toch ondervangen?

Bij jouw Triax110 zou deze eventuele storing toch beheersbaar moeten zijn?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, met mijn Triax 115 (100x112cm) in Spanje heb ik die problemen nu volledig onder controle maar dat was met mijn vorige schotel van 90x100cm niet het geval.
Maar die brede SKY-schoteltjes worden alleen in Engeland gebruikt en tegenwoordig worden ook steeds vaker wat grotere gewone offsetschotels gebruikt zoals wij ze ook gebruiken dus zonder perforatie.
 

post-60869-0-41170300-1392199744_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanaf welke schotelgrootte zijn deze verschillen echt merkbaar?

 

Dat merk je vanaf ongeveer 10 mtr. schotelgrootte.

Schotels vanaf dit formaat hebben dan ook een auto-tracking sturing omdat de satellieten continue van positie veranderen.

Vooral als ze de uplink verzorgen kun je de motoren horen "janken" om schotels van dit formaat te laten tracken.

Ik was laatst op het terrein van de ARD-STERN bij de Hessischer Rundfunk in de Bertramstraße in Frankfurt en stond naast de uplinkschotel van de HR  programma´s naar Astra 19,2° oost en kon iedere paar minuten horen hoe de schotel op positie gehouden werd. Deze schotel had een diameter van 15 mtr. Zeer imposant om dit te zien en horen hoe zo´n kolos op positie gehouden wordt.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, met mijn Triax 115 (100x112cm) in Spanje heb ik die problemen nu volledig onder controle maar dat was met mijn vorige schotel van 90x100cm niet het geval.

Maar die brede SKY-schoteltjes worden alleen in Engeland gebruikt (...)

Ze zijn zeer markant aanwezig in het VK. Ze hangen soms boven de voordeur.

In menige Britse tv-serie zie je ze volop hangen. Zelfs Onslow heeft er een in "Keeping up Appearances".

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

(..)

Vooral als ze de uplink verzorgen kun je de motoren horen "janken" om schotels van dit formaat te laten tracken.

Ik was laatst op het terrein van de ARD-STERN bij de Hessischer Rundfunk in de Bertramstraße in Frankfurt en stond naast de uplinkschotel van de HR  programma´s naar Astra 19,2° oost en kon iedere paar minuten horen hoe de schotel op positie gehouden werd. Deze schotel had een diameter van 15 mtr. Zeer imposant om dit te zien en horen hoe zo´n kolos op positie gehouden wordt.

Dank voor je verhaal.

Het gejank zal de Duitsers vast als muziek in de oren klinken, want zoals bekend zijn ze zeer gehecht aan precisie tot achter de komma. ;)  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je verhaal.

Het gejank zal de Duitsers vast als muziek in de oren klinken, want zoals bekend zijn ze zeer gehecht aan precisie tot achter de komma. ;)  

als ik uit het raam kijk op mijn werk zie ik een stuk of 10 van die grote jongens maar ik hoor ze nooit :)

xtrend 6500 320G intern / dreambox 800se, 500G intern / dreambox 500hd / azbox elite hd / Skymaster 80cm quad lnb titanium, 19,2 oost / Triax 110 , quad inverto Inverto Black Ultra lnb, 23,5 oost, inverto Inverto Black Ultra lnb, 28,2 oost / No Name 125cm single lnb black ultra draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...