Ga naar inhoud


Lancering Astra 2E bekend


Sprietje

Aanbevolen berichten

De Astra 2E hangt bijna op zijn plaats. De testpositie was 43,5 oost, nu hangt hij op 29,0 graden oost, dus nog maar 0,8 graad van zijn eindbestemming, zie: http://www.n2yo.com/?s=39285

Aangezien de satelliet zich de afgelopen weken 0,84 graden per dag heeft verplaatst, is de verwachting dat hij vrijdagavond op zijn plaats hangt. Dat hebben ze dan nog net mooi in januari voor elkaar. Dan zijn ze klaar om in februari de zenders van de Astra 1N over te huizen.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 225
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Wat ik er tot nu toe over gelezen heb, is dat de zenders op precies dezelfde frequenties blijven als nu op de 1N en dat ze ‘s nachts worden verhuist.

Waarschijnlijk zullen de zenders 5 min. uit de lucht zijn. Ook mag ik aannemen dat ze telkens per transponder of een paar transponders zullen overgaan.

In feite zal de verhuizing dus voor de meeste mensen ongemerkt gaan behalve als je te ver buiten de nieuwe footprint zit want dan gaan steeds meer zenders op zwart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik er tot nu toe over gelezen heb, is dat de zenders op precies dezelfde frequenties blijven als nu op de 1N en dat ze ‘s nachts worden verhuist.

Waarschijnlijk zullen de zenders 5 min. uit de lucht zijn. Ook mag ik aannemen dat ze telkens per transponder of een paar transponders zullen overgaan.

In feite zal de verhuizing dus voor de meeste mensen ongemerkt gaan behalve als je te ver buiten de nieuwe footprint zit want dan gaan steeds meer zenders op zwart.

Gewoon een knupske indrukken en viola :D  :D

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Vooral de 3-D registraties! :)

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien voor de geïnteresseerden nog wat info over de manoeuvre die de Astra 2E momenteel uitvoert. Als je naar de site http://www.n2yo.com/?s=39285 kijkt, zie je rechts bovenaan de actuele gegevens van de satelliet.

Hierbij kun je zien dat hij op 35863 km hoogte vliegt. Hij is al uren bezig zijn baan te verhogen. Hij hangt nu 65km hoger dan de Astra 2E die momenteel op 35798km hoogte hangt.

Verder zie je dat de verplaatsing van de satelliet momenteel 0,01 km/sec. is ofwel 10 meter/sec., een veilige snelheid waarmee ze hem precies op de gewenste plaats kunnen laten stilhangen.

Hij bevindt zich momenteel op 28,68 graden oost en zal dus de komende uren de Eutelsat 28,5 oost passeren, de satelliet die je met dezelfde lnb ook altijd mee ontvangt als je op de Astra 28,2 bent uitgericht.

post-60869-0-14410000-1391113803_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om 1.00 uur passeerde de Astra 2E de Eutelsat 28B die op dat moment op 28,52 graden oost hing. Zoals je weet zwabberen geostationaire satellieten altijd een beetje rond een bepaalde positie. In de bijlage zie je de cirkelvormige beweging waarmee de Eutelsat rond zijn vaste geostationaire positie beweegt.

De Eutelsat bevond zich op dat moment op 35809,02 km hoogte, de Astra 2E op 35865,86 km hoogte, een verschil van ongeveer 57 km.

Eerlijkheidshalve moet ook gezegd worden dat de twee satellieten niet precies recht boven elkaar vlogen. De Eutelsat bevondt zich op latitude -0,05 en de Astra 2E bevond zich op latitude -0,01.

post-60869-0-42804200-1391127703_thumb.png

post-60869-0-26002600-1391127715_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben de snelheid van de satelliet nog verder terug gebracht en hij bevindt zich nu op 28,18 oost. Het zou me niet verbazen als dit ongeveer zijn bestemming is want op 28,20 oost hangen ook al de Astra 2A en Astra 1N

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ze zullen eerst nog wel wat testen uitvoeren voordat wij hem kunnen zien, toch wel knap dat ze zo'n ding zo nauwkeurig kunnen positioneren. Met een auto parkeren heb je evt. nog verklikkers op de bumper zitten en gaat binnen sneller begint te piepen als je iets raakt of te dichtbij zit althans zo is dit bij mijn auto.

 

Op 1februari word hij al ingebruik genomen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...