Ga naar inhoud


Vervanging TL verlichting


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Ik heb in een verenigingsgebouw pakweg 30 dubbele TL armaturen. Daar zitten nog wat oudere typen buizen in. Ik denk dat ik daar wel wat energie kan besparen. Wat zijn de mogelijkheden? LED in elk geval niet.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Als LED geen oplossing is dan heb je nog PL verlichting (werkt alleen efficient als je ook de juiste reflectoren gebruikt)  of TL5 lampen.

 

Je bespaart wel veel energie maar je hebt in beide gevallen hele hoge investeringskosten. En of je dat uit de energiekosten terug verdient is de vraag.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De enige manier om kosten te besparen is om een elektronisch voorschakel apparaat te plaatsen. Deze zijn energie zuiniger, en beter voor de lampen waardoor deze langer mee gaan. Voor de rest zijn er eigenlijk geen alternatieven als je niet naar LED o.i.d. wilt kijken.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ruimte is van een muziekvereniging. Leesbaarheid van de de muziek is het belangrijkste. Vandaar dat LED nog steeds afvalt.

 

Ik schat zelf in dat vrijwel de volledige elektriciteitsrekening van het gebouw veroorzaakt wordt door de TL verlichting waarvan de buizen toch zo'n 60 watt zijn. Ik had gehoopt dat er inmiddels met kleinere buizen toch een zelfde lichtopbrengst gerealiseerd kan worden.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De ruimte is van een muziekvereniging. Leesbaarheid van de de muziek is het belangrijkste. Vandaar dat LED nog steeds afvalt.

 

Ik denk dat dit tegenwoordig wel verandert is.

Mijn ervaring met led verlichting is dat het lezen zelfs beter wordt. Omdat Led op gelijkspanning werkt heb je geen 50Hz knippering waardoor het licht rustiger voor de ogen is.

 

Je hebt tegenwoordig 50 en zelfs 100 watt led verlichting en dat geeft behoorlijk veel licht.

Probleem  met warm witte led verlichting is dat deze na verloop van tijd verkleuren (witter worden). Beter is dan of rgb leds die je op de juiste kleur regelt of witte leds met een gekleurde plexiglas plaatje ervoor.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lichtopbrengst van TL verlichting is niet echt toegenomen over de laatste jaren. Wat je kan proberen is een 58W armatuur te vervangen door een 36W armatuur met daglicht (kleur 860/865/960/965) TL lampen. Die zijn veel witter (blauwer) en bij uitstek geschikt voor kantoor omgevingen. (Dus lezen van papier etc)

Als je de huidige lampen vervangt door de daglicht lampen dan kan het zelfs zo wezen dat niet alle lampen meer noodzakelijk zijn. 

 

Zorg er ook voor dat alle lampenkappen schoon zijn, en indien mogelijk helder. (Dus niet van die "witte" kappen) Dat scheelt aanzienlijk in de lichtopbrengst. (Probeer het maar eens zonder kap als er nu van die melkwitte kappen op zitten...)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

De nu gebruikte armaturen zijn zonder kunstof kap. Dus je kijkt zo tegen de 2 buizen aan. Wat op zich niet storend is. Dus wat dat betreft maximale lichtopbrengst.

 

Er gaat een kleine verbouwing plaatsvinden dus vervanging van de oude armaturen voor bijvoorbeeld T5 armaturen is een optie. Mits een redelijke energie besparing en zelfde lichtopbrengst.

 

Laten we eens uitgaan van die T5 lampen. Welke armaturen / lampen heb ik dan nodig?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja , en dan lees ik weer dit :

De energiebesparing gaat volledig ten koste van de hoeveelheid licht. Met T5 adapters heb je tot wel 40% minder licht. Al deze feiten in acht genomen, bevelen wij aan om geen T5 adapters te gebruiken.
Om energie te besparen kan men conventionele armaturen vervangen door hoogfrequente armaturen .

 

IK zit met een gelijkaardige situatie en had ook al één en ander opgezocht . Bovenstaande komt uit de informatiefiche van de lampenfabrikant . 

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

 

Om energie te besparen kan men conventionele armaturen vervangen door hoogfrequente armaturen .

 

 

Ehh..TL5 zijn toch HF lampen?

Ik heb ze in mijn aquarium hangen en die geven echt meer licht dan een T8 armatuur.

 

En je krijgt ze net zo lang als de gewone t8 lampen. 

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Matchless:

misschien een beetje verwarrend : bovenstaande is het antwoord op de vraag of het zinvol is gewone Tl-lampen in bestaande armaturen te vervangen door T5-lampen met adapter . Volgens de fabrikant niet dus. 

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alsof de duvel ermee speelt zeggen ze dan he.

 

Zojuist het volgende nieuws bij Tweakers:

 

http://tweakers.net/nieuws/88426/nieuwe-led-lamp-van-philips-moet-klassieke-tl-buis-vervangen.html

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...