DeltaFM Geplaatst: 15 april 2013 Geplaatst: 15 april 2013 Waarom gaat de strafpuntenteller al bij 2 Skylink zenders lopen? Delta-FM Vu+ Duo 4k SE & Gigablue Quad+ (Kathrein UFS910si & Humax IR-CI5400)
hugogertie Geplaatst: 16 april 2013 Geplaatst: 16 april 2013 Waarom gaat de strafpuntenteller al bij 2 Skylink zenders lopen? Dat is een software fout op de kaart vanwege de sid beperking die is ingevoerd door M7. Probleem is dat het niet wordt erkend door die club omdat hun "goedgekeurde rommel" er geen last van zou hebben. Dat kan ook wel kloppen omdat sommige ontvangers gecodeerd opnemen en er dan naar een andere zender gelijktijdig gekeken kan worden zonder dat er meerdere aanvragen op de kaart worden gedaan, dus vandaar dat is gekozen voor standaard van 2 sids en door de upgrade kunnen andere ontvangers er max 4 aanvragen volgens M7, en dit wordt door M7 als een extra "uitbreiding" gezien voor de linux ontvangers die veel goedkoper zijn dan die rommel van M7 en waar de USB en Lan aansluitingen wel van werken. Bij de ontvangers van M7 zit het er wel op maar door een dichtgetimmerde software kun je die aansluitingen op die goedgekeurde ontvangers niet gebruiken omdat ze uit zijn geprogrammeerd en zogenaamd alleen voor service doeleinden kunnen worden gebruikt. Wat er mis gaat is juist bij zenders zoals History HD en Eurosport2 HD dat deze door meerdere providers worden aangeboden en hierdoor blijkt dat er meerdere aanvragen op je kaart worden gedaan waardoor de strafteller gaat werken en dit dus niet is in te perken met de regel 4/10 in cccam, hoe dit verder werkt weet ik ook niet maar sinds ik hier Oscam zo heb geconfigureerd als ik al eerder heb aangegeven heb ik geen lock meer gehad. Of dit ook met CCcam kan weet ik niet. @Codx je moet een het topic "Strafmode met History Hd" in het Oscam forum door lezen. Ik werk hier met Oscam omdat daar veel meer in te stellen en te regelen is. Bovendien staat hier de ontwikkeling niet stil omdat dit een opensource is en CCcam helaas niet. VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1
greevels Geplaatst: 16 april 2013 Geplaatst: 16 april 2013 (aangepast) Zolang dat men niet achter de 100% echte theorie van de anti cs beperkingen van M7 komt zal het grotendeels giswerk blijven en zal het in Linux ontvangers en hun softcams roeien worden met de riemen die je hebt. M7 verschuilt zich dan heel gemakkelijk achter het feit dat Linux ontvangers niet door hen goedgekeurde gecertificeerde ontvangers zijn. Ook verandert M7 zo nu en dan wel het 1 en ander anders kan het nooit zo zijn dat er de laatste weken weer zoveel klachten komen over kaarten die op de strafbank terecht komen in de Linux ontvangers met hun softcams Het klinkt misschien allemaal theoretisch heel gemakkelijk maar de ECHTE theorie hierachter dat zal de sleutel naar de oplossing zijn zodat ook de Linux ontvangers en hun softcams naar behoren om kunnen gaan met deze maatregel en of die gevonden gaat worden ? 16 april 2013 aangepast door greevels
fransken Geplaatst: 16 april 2013 Geplaatst: 16 april 2013 met deze prio in cccam 2.30 draait het vrijwel zonder problemen ( iemand nog wat tips ) P: 0100:00006AI: 0500I: 0622I: 0624I: 0648I: 098CI: 09C4I: 0B00I: 0D00I: 0D03I: 0D05I: 0D70I: 0D95I: 0D96I: 1702I: 1811I: 1817I: 1818I: 1819I: 1833I: 1863 XT9200 / 5000 , XP1000 OPENPLI 4.0VU+DUO OPENPLI 2.1 met nieuwe C807 condensator met 1ufSYNOLOGY DS1512 3TB REDS
Codx Geplaatst: 17 april 2013 Geplaatst: 17 april 2013 (aangepast) Dat is een software fout op de kaart vanwege de sid beperking @Codx je moet een het topic "Strafmode met History Hd" in het Oscam forum door lezen. Ik werk hier met Oscam omdat daar veel meer in te stellen en te regelen is. Bovendien staat hier de ontwikkeling niet stil omdat dit een opensource is en CCcam helaas niet. Hoe weet je dat dit een software matige fout betreft? Kijk er zijn wel meer zenders die meerdere coderingen hebben en door andere providers worden uitgezonden (mezzo bijv) maar netjes die 1817 laag hebben en dus ook goed werken op 4. Als je het History HD topic zelf goed had gelezen weet je dat ik daar aan heb bijgedragen en contact heb gehad met de theparasol maar we zijn tot de conclusie gekomen dat de ecmunique/srvholdseconds functie geen 100% oplossing bied voor het probleem van de meerdere ecm's voor dezelfde sid binnen de ecm-cycle tijd althans niet in de situatie waar je het nodig hebt. Overigens is dit niet het probleem wat speelt met de skylink zenders. Het kan er wel aan bijdragen. 17 april 2013 aangepast door Codx SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder IPTV: KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage
theparasol Geplaatst: 18 april 2013 Geplaatst: 18 april 2013 Probleem is dat juist het fenomeen dat op die zenders binnen de "refresh" cycle meerdere verschillende ecms per pid mogelijk zijn. Ze leveren allen dezelfde odd / even controlword maar doordat er gedurende kleine stukje stream van zeg maar 10 seconden meerdere verschillende ecms mogelijk zijn doet de softcam meerdere verschillende aanvragen omdat hierdoor de cache buitenspel gezet wordt. Je snapt dat dit toevallig "gelijktijdigheids" moment problematischer wordt naarmate er meer ontvangers gebruik maken van dezelfde kaart én dezelfde zender kijken. Voor je gevoel denk je: ik kijk toch naar dezelfde zender... maar ondertussen worden er maarliefst 4 verschillende ecms op de kaart afgevuurd. Ik verwacht dat een en ander samenhangt met de hoeveelheid pids op deze kanalen. De gore truuk die er bij zit is dat ze gedurende die 10 seconden dus meerdere verschillende ecm's voor dezelfde pid uitsturen met de stream. Ecm unique kan een oplossing brengen voor je thuisnetwerk. Ik werk aan een oscam dvbapi oplossing die filtert op odd en even ecm ook dat zal wellicht de oplossing kunnen brengen. Tryout is beschikbaar op officiele oscam forum
Hemant Geplaatst: 18 april 2013 Auteur Geplaatst: 18 april 2013 (aangepast) Hmm discussie wordt leuker en leuker. Ik heb als test 4 pure CNL sids vastgezet En toch gaat dat dink op lock zelfs met een whitelist op die kanalen in me oscam. Iedereen heeft het over Skylink maar wat die je met die MTV Network kanalen doen en zo zijn er nog een legio providers, eigelijk heeft CNL zelf niks of bijna niks die hobbelen mee op diverse providers en beiden die kanalen op die manier aan. zelf kanalen als RTL7HD,VERO HD, RTL8HD en SBS6 HD op een kaart gingen van de week op zwart en die komen zeker weten niet via het Skylink netwerk. Ik noem bovenstaande 4 sids dan ook wel Pure CNL sids omdat die echt van CNL zelf komen. die Ecmunique, die Cooldown en die headers en whitelisten helpen voor geen meter, je zou zeggen dat dit ene oscam probleme was maar dat is het echt niet want in CCCam gaat ze ook op zwart. Tenzij en dat is mijn theorie die DVPAPI de boosdoeners die heeft namelijk een optie try all Caids dus dan krijg je die sid verzoeken door je strot geduwd en die request krijgt CCcam waarschijnlijk ook dus dan ga je over je 4 sid heen en zit je weer in straf. Overigens die emm blocken is ook onzin je kunt gewoon Emm binnelaten op je kaart ik zie het altijd zo Global emm is de heartbeat van de kaart S is een update van je entitlement (de datum) Unique is een update van het pakket die heb je nodig als je van het ene pakket naar het andere gaat dan heb je de Unknown nog die heb ik nog nooit voorbij zien komen. En wie zegt dat CNL niet vanaf afstand tijdelijk ene 2 sid limit erop zet, met 1 box heb je daar geen last van kijk je vanaf 1 centrale plek met m,eerdere boxen dan wel en dat staat de kaart in lock tot je weer in rust stand hebt gedraait zo proberen ze de boel te belazeren software fout aan me hoela hahahaha Hemant 18 april 2013 aangepast door Hemant ============================================= 2 x 800HD DVB-C Newnigma2 v3.2.2 CCCam 2.2.1 Debian with Mastera, SMARGO+ CCcam 2.1.4 =============================================
greevels Geplaatst: 18 april 2013 Geplaatst: 18 april 2013 (aangepast) Ben het wel met Hemant eens Het lijkt er de laatste weken toch echt wel op dat cdnl bewust bezig is om de Linux bakken met hun softcams buiten spel te zetten , er zijn zoveel klachten weer opeens dat kan geen toeval meer zijn. en dan blijf ik bij mijn vorige stelling. Zolang dat men niet achter de 100% echte theorie van de anti cs beperkingen van M7 komt zal het grotendeels giswerk blijven en zal het in Linux ontvangers en hun softcams roeien worden met de riemen die je hebt. M7 verschuilt zich dan heel gemakkelijk achter het feit dat Linux ontvangers niet door hen goedgekeurde gecertificeerde ontvangers zijn. Ook verandert M7 zo nu en dan wel het 1 en ander anders kan het nooit zo zijn dat er de laatste weken weer zoveel klachten komen over kaarten die op de strafbank terecht komen in de Linux ontvangers met hun softcams Het klinkt misschien allemaal theoretisch heel gemakkelijk maar de ECHTE theorie hierachter dat zal de sleutel naar de oplossing zijn zodat ook de Linux ontvangers en hun softcams naar behoren om kunnen gaan met deze maatregel en of die gevonden gaat worden ? Ook ben ik er wel zeker van dat cdnl heel gemakkelijk infiltreert op diverse forums en daardoor ook over de broodnodige informatie beschikt en elke keer weer opnieuw wat aanpassingen doet. zodat ze elke keer weer opnieuw proberen om zo de linuxbakken met hun softcams buiten spel te zetten . zoals iedereen 14 maanden geleden dacht dat het geen zoden aan de dijk zou zetten is wel gebleken nu 14 maanden later dat het voor heel en heel wat problemen zorgt op linuxbakken met softcams 18 april 2013 aangepast door greevels
hugogertie Geplaatst: 18 april 2013 Geplaatst: 18 april 2013 (aangepast) Hoe weet je dat dit een software matige fout betreft? Kijk er zijn wel meer zenders die meerdere coderingen hebben en door andere providers worden uitgezonden (mezzo bijv) maar netjes die 1817 laag hebben en dus ook goed werken op 4. Als je het History HD topic zelf goed had gelezen weet je dat ik daar aan heb bijgedragen en contact heb gehad met de theparasol maar we zijn tot de conclusie gekomen dat de ecmunique/srvholdseconds functie geen 100% oplossing bied voor het probleem van de meerdere ecm's voor dezelfde sid binnen de ecm-cycle tijd althans niet in de situatie waar je het nodig hebt. Overigens is dit niet het probleem wat speelt met de skylink zenders. Het kan er wel aan bijdragen. Sorry heb niet goed op de namen gelet. Maar het is een softwarematige fout van de kaart of softcam die de sid beperking op de manier zoals ik het bekijk en het is pas de laatste maanden raak dat mijn kaart in de lock valt heb er een jaar geen last van gehad met Oscam. Als M7 de maatregel toepast dient de de kaart ook te weten van welke sid de aanvraag is en daarop juist te reageren maar het blijkt dat de software op de kaart daartoe niet in staat is. Ik denk dat de cam van de goedgekeurde ontvangers dat namelijk wel doet en daardoor alleen maar de juiste aanvraag op de kaart kan komen en daarom die ontvangers geen lock krijgen. Hoe alles werkt weet ik ook niet maar het is wel vreemd dat steeds meer kaarten in de lock knallen sinds een paar maanden. Ik denk ook dat het linuxbakje pesten is van M7 zodat ze die rotzooi van hun alleen nog maar verkopen. Een ding is zeker dat ze zich totaal niet aan de seca 3 of welke normering dan ook houden en of ze nu infiltreren of niet het zijn mensen die niet met klanten willen omgaan. Pas als het veel klanten gaat kosten zal het ophouden. De maatregel moet externe cardsharing beperken maar die gasten hebben de laatste anderhalf jaar nog nooit zoveel klanten gehad............. 18 april 2013 aangepast door hugogertie VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1
harryinstallatie Geplaatst: 18 april 2013 Geplaatst: 18 april 2013 (aangepast) Hoi, Ik dacht als ik de juiste ecm pids opneem in de whitelist dan kan en mag er maar 1 pid naar de reader. Maar dan komt er invalid te staan. l:0100:00006A:1B7B::5C00:64 # Canal Digitaal - NED1 HD dan werkt het nog wel. 2013/04/18 16:24:19 99CF878 c vukeuken (0100&00006A/5C00/1B7B/64:AF705D43BCCA9C0CE7212B8A0880C6F0): found (316 ms) by canald_1 - Nederland 1 HD l:0100:00006A:1B7B:070E:5C00:64 # Canal Digitaal - NED1 HD zo werkt het niet meer 2013/04/18 16:26:19 99CF878 c vukeuken (0100&00006A/5C00/1B7B/64:00000000000000000000000000000000): invalid (120 ms) (0/0/0/0) - Nederland 1 HD Raar of doe ik het fout Gr Harold 18 april 2013 aangepast door harryinstallatie 4 x Edision nino+ hybride op de T90 Hotbird, Astra 2 en kabel via multiswitch 1 x Octagon SF8008 Supreme UHD 4K Combo-Receiver als server
Codx Geplaatst: 18 april 2013 Geplaatst: 18 april 2013 Probleem is dat juist het fenomeen dat op die zenders binnen de "refresh" cycle meerdere verschillende ecms per pid mogelijk zijn. Ze leveren allen dezelfde odd / even controlword maar doordat er gedurende kleine stukje stream van zeg maar 10 seconden meerdere verschillende ecms mogelijk zijn doet de softcam meerdere verschillende aanvragen omdat hierdoor de cache buitenspel gezet wordt. Je snapt dat dit toevallig "gelijktijdigheids" moment problematischer wordt naarmate er meer ontvangers gebruik maken van dezelfde kaart én dezelfde zender kijken. Voor je gevoel denk je: ik kijk toch naar dezelfde zender... maar ondertussen worden er maarliefst 4 verschillende ecms op de kaart afgevuurd. Ik verwacht dat een en ander samenhangt met de hoeveelheid pids op deze kanalen. De gore truuk die er bij zit is dat ze gedurende die 10 seconden dus meerdere verschillende ecm's voor dezelfde pid uitsturen met de stream. Ecm unique kan een oplossing brengen voor je thuisnetwerk. Ik werk aan een oscam dvbapi oplossing die filtert op odd en even ecm ook dat zal wellicht de oplossing kunnen brengen. Tryout is beschikbaar op officiele oscam forum Wat jij nu schrijft klopt niet! Ik dacht dat we mekaar begrepen maar helaas. Het probleem van de meerdere ecm's per ecm-cycle komt puur en alleen door sommige boxen die mogelijk oscam of iets anders dan de orginele CCcam draaien. Maar dat probleem speelt bij alle zenders en niet perse bij skylink kanalen dus dat heeft er op zich niks mee te maken. (de logs die ik stuurde kwamen toch van ned123hd) Als je 1 dreambox neemt met CCcam 2.2.1 in thuisnetwerk als enige box en je maakt opnames van 4 verschillende zenders incl history HD (0100) voor 1 dag lang. Dan staat de kaart geheid in de anti-cs en dan mag je de hele oscam log doorspitten. ik kan garanderen dat die ecm aanvragen er niet dubbel instaan want er is maar 1 box en ze komen netjes om de 10 sec. Doe daarna hetzelfde met 4 zenders die 1817 zijn, na een dag heb je gewoon nog beeld en dan moet je afvragen wat is het verschil (0100 vs 1817) Bovendien zijn er toch mensen die aangeven dat zelfs met een ecmunique functie aan in een LAN bij 4/10 history HD nog steeds op zwart gaat. Dus je weet al dat je theorie niet klopt. Mijn vermoeden is dat jij test met die DVB-API van oscam en dat kan wel is de hele boosdoener zijn van die verminkte/dubbele ecm's in de sharing netwerken. Er zijn genoeg andere zenders die ook meerdere pids hebben maar die gaan toch ook niet op zwart zodra je meer dan 2 sids op een kaart zet. Tevens wordt er nu door mensen van alles door elkaar gehaald: @ greevels, kijk als CDS een verkeerde update naar de kaarten stuurt en daardoor alles op zwart gaat ja dan weet je niet of ze perse de zaak aan het frustreren zijn of het gewoon een menselijke fout betreft. Ik kan alleen maar zeggen dat ik de laatste tijd nergens last van heb gehad maar hier staan de emm's dan ook uit. @hugogertje, je zit nu echt te speculeren. Het is al eerder gezegd. M7 apparatuur neemt gecodeerd op dus vraagt altijd maar 1 zender op van de kaart. Kortom die zal nooit op zwart gaan of er moet een probleem zijn bij CDS zelf. @hermant, die ecmunique functie doet wat die moet doen, die werkt goed in een LAN en niet voor WAN sharing ivm latency. Echter het skylink probleem wordt er niet mee opgelost. Ja wel als jij netjes 2/10 instelt. Dan zul je zien dat je ook History HD en andere 0100 zenders niet meer op zwart krijgt maar dan weer alleen in LAN dus geen WAN vriendjes op die kaart laten. En voor de viacom zenders (afgezien van mtv nl) geldt inderdaad hetzelfde, degene die puur seca3 hebben (0100) die krijg je niet hoger dan 2 sids per kaart. Terwijl een Mezzo en Kidsco die 1817 hebben prima met 4/10 op de kaart kunnen. Dat zijn ook zenders die gedeeld worden. Overigens je vraagt waarom RTL7HD,VERO HD, RTL8HD en SBS6 HD op zwart gaan, dat is waarschijnlijk vanwege dubbele ecm's dan maar dat kun je uit de logs halen. SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder IPTV: KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage
theparasol Geplaatst: 18 april 2013 Geplaatst: 18 april 2013 Codx, ik heb toch duidelijk meerdere verschillende ecms waargenomen op History, ook met 1 box trouwens. Punt is dat oscam reageert op *ELKE* ecm change als er een ecm met 8X blablablablabla binnenkomt. Als deze start met 80 bla bla bla is het de even controlword ecm, als deze start met 81 blablabla dan is het de odd controlword. Met een tracelog heb ik gezien dat er *meerdere* ecms binnenkomen voor 80 bla bla bla en *meerdere* ecms binnenkomen voor 81 bla bla bla. Met dvbapi tryout4 heb ik CA PMT server (pmtmode 6) zoals openpli die toepast eindelijk stabiel en daar zit voor alle pmt modes ook odd / even filtering in. Resultaat: minder workload op oscam en minder ecm aanvragen en gebruik je ca pmt server dan heb je direct beeld. Zapt hier als de brandweer Wat dus nog steeds kan is dat wat jij ook al aangeeft CCcam net ff een andere ecm uitstuurt als oscam. En laten we niet vergeten dat er ook hele volksstammen zijn die ecmpids lopen te mappen van 18xx naar 0100. Of het hier om dezelfde ecm's gaat? Geen idee maar als dat niet zo is heb je hier ook al weer een extra locking probleem erbij. Maar goed, het is ook handig om gewoon op alle clients de softcams gelijk te trekken. Lijkt me haast niet te doen met een groot vrienden netwerk, en wellicht dat M7 hier dankbaar gebruik van maakt. Speculeren doe ik niet aan maar ik heb nu eenmaal geen uitgebreid share netwerk om mee te testen. Van mijn kant is het allemaal pure hobby en interesse en daar houdt het ook zo'n beetje mee op. Het is dus wachten op nieuwe inzichten, dus als iemand nog interessante ideeën heeft: fantaseren mag altijd maar een detail log zegt natuurlijk veel meer. Enfin, het is nu eenmaal zo dat het gros niet eens weet hoe ECM/controlword/EMM/PIDS in elkaar steken en dus maar wat roepen uit frustratie.
Codx Geplaatst: 19 april 2013 Geplaatst: 19 april 2013 Ik ga het nu testen met CCcam 2.2.1 client op History HD en de kaart in oscam maar ik weet bijna wel zeker dat er geen enkele extra ecm gaat komen en dat dit dus puur en alleen aan die slechte handeling van de dvb-api in oscam ligt. En jij daardoor denkt dat dit het probleem is wat op History HD en de andere 0100 zenders speelt, maar dat is in werkelijkheid niet het probleem. De log files worden op dit moment gemaakt, die zal ik sturen aan je. SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder IPTV: KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage
Codx Geplaatst: 19 april 2013 Geplaatst: 19 april 2013 Ik ben klaar met loggen en de log is naar theparasol gestuurd en net zoals ik dacht .Netjes continue 1 ecm per 10 sec op History HD Ik heb 3 uur lang gelogd 6 ecm's per minuut 6 x 60 x 3 = 1080 ecm's en cw's en dat klopt exact met de log. Dus het verhaal van theparasol kan de prullebak in. Hij heeft getest met dvb-api en die werkt kennelijk niet goed en stuurt dubbele ecm's en dat geeft een vertekend beeld en zorgt tevens voor extra problemen in de CS netwerken. Maar dat is niet de reden dat history HD (0100 zenders in het algemeen) maar met 2 sids op de kaart kunnen. SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder IPTV: KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage
Hemant Geplaatst: 19 april 2013 Auteur Geplaatst: 19 april 2013 Dus dat API verhaal is niet helemaal 100% Maar waarom hoor ik dan mensen die zelfs hun CCCam kaart op lock krijgen? Komt dat door dat de verzoeken via OSCAM gaan? Zelfs met 2 sids kun je een kaart in lock krijgen van meerdere mensen gehoord. Of moeten we met z'n alles terug naar stable of CCCam 2.30 1 sid vast zetten is een beetje te veel van het goede hemant ============================================= 2 x 800HD DVB-C Newnigma2 v3.2.2 CCCam 2.2.1 Debian with Mastera, SMARGO+ CCcam 2.1.4 =============================================
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen