Ga naar inhoud


Antenneversterker: Waarom toegevoegde weerstand?


a33

Aanbevolen berichten

Beste Sat4allers,

 

Op een vlooienmarkt scoorde ik een antenneversterkertje.

 

Op de antenne-ingang zit een extra weerstand bijgeklemd van rond de 50 Ohm, tussen kern en aarde.

Zie foto (niet helemaal scherp, maar wel duidelijk geloof ik)

 

Waarom is dat?

Is dat nuttig, of overbodig?

Kan ik hem in gebruik beter weghalen, of is het belangrijk hem te laten zitten?

 

Hoop dat jullie hier verstand van hebben.

 

groet,

A33

post-40446-0-22592300-1365682179_thumb.jpg

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Wordt hier gebruikt als afsluit weerstand, zou eigenlijk voor ouderwetse TV ontvangst 75 Ohm moeten zijn.

Wanneer ik de foto goed bekijk kan je 2 kabels op de ingang aansluiten, je kan de versterker dan in een rijg systeem aansluiten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ceesv:

De twee niet-aangesloten contactpunten zijn voor OUT.

Het kastje om de print heen laat geen ruimte voor twee kabels op de ingang (ANT); de extra weerstand zit er ook nogal tussengepropt.

Dus ik denk niet dat hij voor een rijgsysteem bedoeld is.

 

Maar: Waarvoor dient dan een afsluitweerstand? En op deze plek (aan de ingang)?

 

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je foto is nogal onscherp, daardoor is het moeilijk te zien of er 2 coax kabels onder het beugeltje passen.

 

In het algemeen gesproken dient een transmissie lijn afgesloten te worden met een weerstand, gelijk aan de karakteristieke impedantie van de transmissie lijn.

Bij tv systemen is die impedantie 75 Ohm.

Wanneer de ingangsweerstand van de versterker niet gelijk is aan de kabel impedantie ontstaat er een misaanpassing, die kan leiden tot een ongelijke frequentie response en reflecties.

 

De ingang van de versterker zal voor optimale werking een gelijke ingangsweerstand moeten hebben.

Normaal gesproken zit die weerstand op de print.

 

Om de een of andere reden heeft de vorige eigenaar een 50 Ohm afsluit weerstand aan de ingang gemonteerd.

Misschien is dagt een vergissing, misschien is de ingangsweerstand op de print defect of ontbreekt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Ceesv,

 

Alvast bedankt voor je antwoorden tot zover.

De foto komt van mijn mobiel; het glaasje voor de camera zit aan de binnenkant vol stof uit mijn broekzak, helaas. Ik heb nog niet gedurfd dat open te maken en schoon te maken... ;) .

 

Vanaf de ingang zit er ook een spoeltje en een condensatortje naar de aarde (midden op de foto, ongeveer).

Het zou dus kunnen dat dat genoeg is?

 

Als ik het met en zonder de afsluitweerstand ga uittesten, waar moet ik dan op letten of het verschil maakt/ welke beter is?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Die afsluit weerstand hoort daar niet. Wat de vorige eigenaar daarmee heeft uitgespookt is mij een raadsel maar neem die gewoon weg en lig er niet van wakker.

Lijkt me ook maar is het wel een versterker en niet het voedings gedeelte voor de mast versterker ?

met twee uitgangen voor FM en VHF en een UHF uitgang ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, er zit één transistor aan de achterkant.

De beide uitgangen zijn met exact dezelfde componenten aan de transistor verbonden; ik neem dus aan dat daar geen FM / Vhf-Uhf verschil bedoeld is. Dat staat ook niet op het kastje. Volgens mij dus echt een versterkertje.

 

De weerstand gaat eruit.

 

Binnenkort bij een vriend met Bi-Quad buitenantenne voor digitenne eens uittesten hoe die het doet! (In Drenthe, hij ontvangt daar ook Duitsland mee, maar bij wind en slecht weer regelmatig signaaluitval. Kijken of dat wat helpt.)

 

Alvast iedereen bedankt voor het meedenken,

 

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eén vraagje nog:

 

Zou het zo kunnen zijn dat je de afsluitweerstand moet gebruiken op één van de uitgangen, als je maar één uitgang hebt aangesloten?

Dat-ie oorspronkelijk daarvoor bedoeld was?

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet hem daar niet gebruiken. Maar je kunt hem daar gebruiken. Bij het afsluiten door zo´n weerstand is de HF uitgangsspanning 6 dB minder. Dat is de helft. Dat verminderd overspraak en reflecties. En het is zeker een goede gewoonte.

aangepast door Drs. IJzerbout
  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, bedankt opnieuw!

 

Een goede gewoonte, maar het hoeft niet.....  Tja wat zal ik daar eens gaan kiezen? :)

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...