Sprietje Geplaatst: 13 april 2013 Geplaatst: 13 april 2013 Hoe je het ook draait of keert, je zult altijd voor elke ontvanger 1 coaxkabel nodig hebben. Betreft het een twin-tuner, dan heb je er 2 nodig. Zoals je schreef gaat het om 6 tuners, dus zullen er 6 coaxkabels naar binnen moeten. Maar je werkt wel met veel onbekenden. Gaat het om in eerste instantie 4 satellieten, het zouden er straks ook 16 kunnen zijn. Gaat het nu om 6 aansluitingen, nu schrijf je dat het er straks mogelijk veel meer moeten worden. En 16 verschillende satellieten met quattro-lnb’s zijn ook 64 coaxkabels. Over kabelbossen gesproken. Daar bezwijkt ook een T90 onder.
yoeri Geplaatst: 13 april 2013 Auteur Geplaatst: 13 april 2013 gaat me ook meer om de hoop draad in de buurt van de schotel , met een switch zou die toch iets kleiner zijn denk ik dan met octo's en een 8 of 16/1
leonito Geplaatst: 13 april 2013 Geplaatst: 13 april 2013 (aangepast) Hoe je het ook draait of keert, je zult altijd voor elke ontvanger 1 coaxkabel nodig hebben. Betreft het een twin-tuner, dan heb je er 2 nodig. Zoals je schreef gaat het om 6 tuners, dus zullen er 6 coaxkabels naar binnen moeten. Maar je werkt wel met veel onbekenden. Gaat het om in eerste instantie 4 satellieten, het zouden er straks ook 16 kunnen zijn. Gaat het nu om 6 aansluitingen, nu schrijf je dat het er straks mogelijk veel meer moeten worden. En 16 verschillende satellieten met quattro-lnb’s zijn ook 64 coaxkabels. Over kabelbossen gesproken. Daar bezwijkt ook een T90 onder. En als je octo-lnbs wilt toepassen zelfs 132 kabeltjes. Als die kabeltjes slechts 100 gram per stuk wegen hangt er ruim 13 kilo kabel aan, genoeg om ook een T90 te laten bezwijken. 13 april 2013 aangepast door leonito
Sprietje Geplaatst: 13 april 2013 Geplaatst: 13 april 2013 EMP heeft tegenwoordig ook een multiswitch om 8 quattro-lnb op aan te kunnen sluiten met 12 uitgangen. Het is de MS33/12PIU-6, zie: http://www.emp-centauri.cz/pdf/1003574.pdf
yoeri Geplaatst: 14 april 2013 Auteur Geplaatst: 14 april 2013 hey tnx sprietje daar kom ik al direct een heel eind mee. die is me blijkbaar ontgaan als ik op hun site was. met zo'n 2 naast elkaar op termijn kom ik aan de 16.
Sprietje Geplaatst: 14 april 2013 Geplaatst: 14 april 2013 Hier een afbeelding van de EMP-Centauri MS33/12PIU-6, een multiswitch voor 8 satellieten en 12 aansluitingen. Die is in Januari van dit jaar op de markt gekomen. Ik zie hem voor €360,- in een Duitse webschop staan en uit voorraad leverbaar. Die prijs valt me alles mee.
yoeri Geplaatst: 14 april 2013 Auteur Geplaatst: 14 april 2013 beste prijs wat ik hem vond (ook duitsland) was 375 , jij hebt hem blijkbaar nog iets goedkoper gevonden.
LOCO43 Geplaatst: 22 april 2013 Geplaatst: 22 april 2013 Hallo allen, Zit eigenlijk een beetje met eenzelfde probleem als Youri. Omwille van TVV met hun Astra 3 besloten om mijn T90 aan te passen. Heeft jaren goed gewerkt met 4 LNB (Astra1/Hotbird/ Sirius/Amos) laatste 2 omwille van de Russische zenders (+ Oekraine) 4 aangesloten op een SPAUN 411 WSG. Receiver is momenteel een SAB Titan 2 Combo. Werkt redelijk, beetje traag met het zappen maar dat went. Nu dus Astra2/Astra3/Eutelsat en Thor erbij gezet. Ook aangesloten op een tweede SPAUN 411 WSG. Dan die 2 411 WSG's aangesloten op een SPAUN SAR 420 WSG (ingang 1 en 2) maar noppes. Niets uit te krijgen. In die SAB is er enkel een mogelijkheid om Diseqc 1.0 (1-4) en Diseqc 1.1 (1-8 of 1-16 aan te sluiten) Die SAR 420 zou volgens een aantal fora op stand 1 moeten staan. Jammer maar helaas. Trouwens ook stand 2 en 3 krijg ik niet aan de praat. Na twee en een halve dag op het dak heb het even voor bekeken gehouden. Had die SPAUN's al jaren gelden gekocht maar was er nooit van gekomen om die te gebruiken. Nu zou ik eerder opteren voor zo een switch met 8 of meerdere aansluitingen. Tja, spijt komt na de zonde he .... Iemand ervaring met die Spauns en zo een SAB ?
Sprietje Geplaatst: 23 april 2013 Geplaatst: 23 april 2013 Beste LOCO43 Welkom op dit forum. Je hebt er nieuwe lnb’s bijgezet. Als je die stuk voor stuk rechtstreeks op je satelliettuner aansluit, heb je dan wel beeld?
LOCO43 Geplaatst: 23 april 2013 Geplaatst: 23 april 2013 Hallo Sprietje, Thanks en alvast bedankt voor je reactie. Als ik elke LNB afzonderlijk aansluit , dus rechtstreeks aan de receiver heb ik op elke goed satelliet beeld, behalve op AMOS nogal wat zenders met blokjes maar is dan ook een vervelende om uit te richten. Ook per 4 op zo een SAR 411 geen probleem. De zorgen beginnen als die SAR 420 eraan te pas komt. Een probleem met die SAB-receiver is dat je enkel 1-8 of 1-16 als DiSeqc-parameter kan meegeven en ik zie niet helemaal goed hoe die SAR 420 daarmee overweg kan. Omwille van dat verschijnsel zit ik helemaal met de handen in mijn haar. (bij wijze van spreken dan wel want het hangt al jaren niet meer in mijn ogen ) Alvast bedankt voor de moeite. Luis
Sprietje Geplaatst: 23 april 2013 Geplaatst: 23 april 2013 Beste LOCO43 In de specificaties van de Sab Titan 2 Combo staat: “Diseqc Control: Version 1.0, 1.1, 1.2, USALS Available” Het moet dus geen probleem zijn om met de Uncommitted switch Spaun SUR 420 F overweg te kunnen. De schakelaar van deze switch moet inderdaad op stand 1 staan. Een uitgebreide uitleg over Diseqc-switches staat in de PDF-bijlage. De instelling van de Spaun SUR 420 F staat op blz. 64 en 65 beschreven. Nog een vraag, heb je de nieuwe lnb’s gewoon op de schotel bijgeplaatst of heb je de setup van de schotel helemaal opnieuw uitgevoerd? Diseqcschakelingen.pdf
LOCO43 Geplaatst: 23 april 2013 Geplaatst: 23 april 2013 Beste Sprietje, Heel erg bedankt voor die PDF. Zal daar straks eens induiken want ben reuze benieuwd wat ik nu eigen fout heb gedaan Wat je vraag betreft heb ik heel het opzet van de schotel opnieuw gedaan omdat de verdeling op de rail een beetje "deftiger" te krijgen. Nu staat Hotbird min of meer in het midden wat logischer is. Uitersten zijn nu Astra2 en Amos. Heb dan uiteraard ook de schotel in alle richtingen moeten bijstellen maar dat viel al bij al nogal mee. Had door vorige keer (een jaar of 4, 5 geleden ) al eens een dag of 2 mee zitten "klooien" maar wist nog hoe het moest. Trouwens ook op dit forum gevonden destijds via Duwgati en Alan hun prima uitleg + uiteraard die excel van Holles. Ik ga straks eens rustig kijken in die PDF en je zeker weten wat mijn bevindingen zijn. In ieder geval alvast hartelijk bedankt voor de moeite en info. M.v.g. Luis
LOCO43 Geplaatst: 23 april 2013 Geplaatst: 23 april 2013 Beste Sprietje, Nog niet heel veel tijd gehad deze avond maar het begint wat te dagen in het Oosten. Zou in ieder geval moeten werken volgens die PDF. (bevat trouwens een heel pak informatie, netjes bij elkaar). Nu zijn die instellingen in die SAB een beetje anders dan in mijn vorige receivers (Smart en Samsung), maar dat zou toch moeten lukken denk ik. Wat tussen () wel leuk is aan die SAB is dat er ook een DVB-T op zit. Kan je dan toch een 6-tal zenders mee nemen zonder schotel, enkel met zo een kleine antenne aan de gevel. Nu nog eens een moment vinden om op het dak de aansluiting met die SAR 420 terug te maken en dan proberen. Kan ik eindelijk eens terug naar de BBC e.d. kijken. Groeten ..Luis
trust Geplaatst: 24 april 2013 Geplaatst: 24 april 2013 @ LOCO43 Als je een satfinder hebt , kun je het volgende doen . Om te kijken of een diseqc-switch(en) die poort kiest die je wilt , maar niet steeds tijdrovend wilt scannen , sluit je de switch(en) direct op je receiver aan (in de kamer dus) .Op die poort welke bij de gekozen satelliet hoort , sluit je een satfinder aan (hoeft geen lnb aan).Draai de potmeter op de satfinder helmaal open , als de switch de juiste poort schakelt en daar spanning op komt , slaat hij uit (of licht op).Dit kun je dus voor elke poort doen . Ik heb voor dit doel een led met 2k2 voorschakel weerstand in een kunststof afdekdopje voor de F-aansluitingen gemaakt . Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen