Ga naar inhoud


Vaatwas verliest water bij vullen


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

Onze Siemens vaatwas heeft aan de zijkant(binnenin) een smalle plastieken plaat die voorzien is van een ingewikkeld buizenpatroon...

Als we machine aangeschakeld wordt, komt het water via dit buizenpatroon in een opvang/vulbeker die in die plaat verwerkt zit.

De eerste vulbeurt verloopt perfekt, de tweede komt het water tot de rand van een overloop gaatje, en bij de derde en laatste vulling loopt het over, enkele soeplepels vol... waternemen wordt normaal beëindigt en dan schakelt de machine aan.

Ik vermoed dat het water niet snel genoeg wegloopt in de machine, en daardoor de stand verhoogt.

Is er iemand die weet hoe dit systeem in elkaar zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat buizenpatroon geval is het labyrint, en die dingen willen wel eens vervuilen/verstopt gaan zitten.

Of dit hier mee te maken heeft weet ik helaas niet.

It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle...

ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ze inderdaad wel weer schoonmaken, het is een beetje werk maar het kan wel.

Voor de "Betaalde Monteur" is het vaak teveel werk om te doen (= te duur).

It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle...

ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gevonden...

Mij eens geamuseerd om naar die waterflow te kijken... en te volgen.

Onderaan da buizenspel zat een microswitch en daaronder een dikkere zwarte darm die het inkomende water geleide naar het filterhuis...

Er zat daar op die buis geen druk noch sterke zuigkracht, was dus een "afloop".

Een andere darm van de filterhuis liep naar de waterpomp, en nog een andere liep naar de circulatiepomp.

De toevoerdarm zat vol met etensresten en gestold vet...

Een passende dunne plastic darm er doorgeduwd en  daarna water ingegoten en de zaak was gereinigd.

Nu komt het water halverwege de overloop en is bijtijds weg... dus opgelost!

Link naar reactie
Delen op andere sites

en nu een paar keer de soda-methode toepassen op de heetste temperatuur.

 

dus vaatwasser aanzetten en dan na 1-e afpompen deur open zetten

en bodum vullen met heet sodawater

deur weer dicht en programma af laten draaien

 

2 tip's:

in het vervolg de vaat even afspoelen

en dan tevens kijken of je aan een half vaatwasblokje voldoende hebt.

aangepast door iemand

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Ik heb alleen ervaring met Aeg maar met alleen de soda methode kom je er niet om een labyrint schoon te maken. 
Het labyrint is een water ontharder en je zult daarmee weinig last van kalkaanslag ondervinden omdat deze juist het kalkgehalte van het water terug brengt.
Wat bij een Aeg gebeurt is deze tijdens het wassen steeds een scheut water in het labyrint spoelt. Waarschijnlijk om zo ook steeds een scheut onthard water toe te voegen. Wanneer de wasbeurt begint komt het water via het labyrint binnen en drukt het oude water wat heeft kunnen ontharden in de machine. Tijdens de wasbeurt voegt deze steeds pulsen bij. De inlaat bij het pulsen van een AeG zit bij de mechanische oranje pijl waarmee je bij hoge Duitse Hardheid naar stand 1 kan schakelen.
Nu verzamelt vet zich bij lagere temperaturen op het oppervlakte omdat vet lichter is als water, het drijft.
De scheut water komt van het oppervlak de inlaat bij de regelpijl binnen. Het kanaal loopt naar de afvoerpijp en naar het vulpunt in het huis onder de vaatwasser.
Wanneer er vet afgezet wordt raken de kanalen verstopt en zal bij het vullen het water wat niet snel genoeg wegloopt naar de overloop stromen. De overloop loost water op de bodemplaat waar een vlotterschakelaar de machine in storing zal zetten.

Je kunt dit oplossen door de rubberen slang onder het labyrint even los te halen en met bijvoorbeeld een ijzerdraadje het vet los te steken door de opening. Spuit vervolgens ontvetter als Dusty etc in de uitgang onder het labyrint en doe hetzelfde bij de ingang bij de pijl schakelaar. Daarna weer doorschrapen met ijzerdraadje.
De scheuten water tijdens het wassen zijn te minimaal om het sodawater de boel te laten ontvetten. Bovendien ontvet soda ook niet optimaal. Het is leuk om te ontkalken maar meer ook niet.
Wil je de boel echt schoon krijgen dan spoel je gewoon ontvetter via de ingang en laat het weken. Schrap wat met een ijzerdraadje en rond het af met wat doorspoelen met een tuinslang door het ingangskanaal binnen de vaatwasser ) bij Aeg bij de pijlschakelaar.

Bij mij werkte dat als een trein en met wat opvang bakjes zonder de boel onder water te zetten.
 

aangepast door Merlin33
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet je vuile afwas in de machine zette maar eerst afspoelen en zo af en toe eens reinigingsmiddel gebruiken. Blijft de boel ook lekker fris ruik. Mijn Siemens gaat zo al weer 15 jaar mee zonder ook maar 1 probleem.

 

Hm, oud bericht zie ik nu.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...