Ga naar inhoud



Incognito

Aanbevolen berichten

Beste forumleden, graag jullie advies.

Ik woon in amsterdam en wil gebruik maken van al het moois dat een schotel brengt. Ik heb een huurflat in een appartement van 4 verdiepingen, ik zit op de 2de. Ik heb de pech dat ik aan weerszijden van de woning geen ontvangst kan krijgen. De enige oplossing zou het dak zijn (ook nog mooi, dan ontsier ik de gevel niet). Op de site van de woningbouwvereniging staat echter expliciet genoemd dat er geen schotels op het dak mogen (er staat niet bij waarom).

Ik kan wel via de buren op de 4de verdieping op het dak komen via hun terras. Echter voelt dat als "inbreken" of zoiets, aangezien het dak niet van mij is maar van de woningbouwvereniging. En als ze het ontdekken dan kunnen ze misschien erg moeilijk over doen.

 

Ik wil het netjes doen. Dat wil zeggen de woningbouwvereniging om toestemming vragen, maar ik voel aan mijn water dat ze nee gaan zeggen en mag ik gaan procederen. En als ik eenmaal toestmming vraag dan weten ze wie ik ben en gaan ze vaker controleren waardoor ik het dus niet meer het risico neem om het toch te gaan plaatsen.

 

Op de daken zie ik overigens wel een paar schotels om me heen. Die zijn vast illegaal geplaatst. Ik ben ook bang dat ik al die mensen in de problemen breng als ik netjes toestemming ga vragen, waardoor de beheerder de daken op klimt om mij te controleren.

 

Iemand suggesties of een mening ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Als je hem van de grond niet ziet dan gewoon neerzetten

dat is het eerste wat in mij opkwam, maar ik vrees (grote) consequenties en gezeik van de woningbouwvereniging als ze erachter komen.

 

Beste Incognito

Welkom op dit forum.

Je hebt het over al dat moois. Welke satellieten zou je willen ontvangen?

Dank u, Sprietje.

Ik wil hotbird en de 3 astra's ontvangen (13E, 19E, 23E en 28E).

Hotbird zou vanaf het balkon misschien net te ontvangen zijn, maar precies daar zit ook nog een grote boom die straks vol met bladeren gaat zitten. Hieronder plaatjes van hotbird (eerste foto) en 28E (2de foto). De andere satellieten ertussen kan je je wel inbeelden :D

post-67162-0-02785000-1365887224_thumb.jpg

post-67162-0-18352300-1365887290_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik dacht, misschien heb je voldoende aan de Astra 1, 2 en 3. Je zou dan een Triax 64 met een triple-lnb kunnen nemen. Daar heb je behoorlijk goede ontvangst mee en het geheel is toch beperkt in afmetingen en oogt niet groot mede door de compactheid van de triple-lnb.


Het blijft natuurlijk altijd een gok door een schotel op dak te plaatsen. Natuurlijk is er iets voor te zeggen als de schotel niet van de straat zichtbaar is, maar de woningbouwvereniging zal er ook voor hoeden dat het dak beschadigd wordt. Daarom zou ik het ook niet aanvragen. Dat is vragen om moeilijkheden. Maar beperk dan wel de afmetingen van de schotel een beetje. De kans lijkt me dan groter dat je er geen moeilijkheden mee krijgt.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

De astra's zijn alle 3 niet te ontvangen, helaas. Ik dacht aan een Visio Bisat (niet de Big) met 4 LNB's.

 

Ik weet bijna zeker dat de woningbouwvereniging bij voorbaat nee gaat zeggen, zonder na te denken. Het is esthetisch gewoon mooier om het op het dak te plaatsen ipv de voorgevel. Zij moeten juist WILLEN dat ik het op het dak plaats. Maar het gaat ze om het "tegenwerken", niet om het logisch nadenken en behulpzaam te zijn.

 

Ik ga de gok wagen en dat ding illegaal op het dak plaatsen. Ben alleen bang dat ze extra zuur gaan doen en beginnen over "verhalen van schade" aan het dak................

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Incognoto


Ik bedoel ook een Triax 64 met triple-lnb op het dak. Deze is vrij compact. Een Visiosat Bisat is weer groter. Bovendien is die een stuk duurder en als je die toch van het dak moet verwijderen, dan is dat een hoop weggegooid geld.
 

Een Triax 64 kun je op een tegelvoet plaatsen met 4 stoeptegels van 30x30cm. Je houdt het dan bescheiden in kosten en afmetingen. Maar goed, de gok is voor jou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een 64cm-schotel is die tegelvoet prima. Je moet er wel voor zorgen dat de onderzijde van de schotel niet meer dan 15cm boven de tegels staat.

Je kunt ook een multirail gebruiken maar dan moet je wel smalle lnb’s gebruiken bij een 64cm-schotel en helaas zijn smalle lnb’s altijd weer wat gevoeliger voor regendruppels op de kop waardoor de zenders eerder wegvallen. Het vervelende is dat die regendruppels nog uren op de kop blijven zitten nadat de regenbui al weer voorbij is.

Bovendien loop je met een multirail altijd iets meer kans dat deze ontregeld wordt dan de triple-lnb bijv. als een een grote kraai op gaat zitten en ik neem aan dat je je bovenburen na de plaatsing liefst niet meer wilt storen.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon vragen aan de woningbouw vereniging, je weet maar nooit en eerlijkheid duurt het langst.

Als je er van uit gaat dat ze nee zeggen schiet het niet op, ga naar ze toe met een goed onderbouwt plan.

Illegaal een schotel plaatsen zou ik niet doen, het kan jaren duren maar ook met een week bekeken zijn en dan weet je zeker dat het over en uit is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Incognito,

 

Idd is een verzoek doen altijd mogelijk. De kans op succes is een gok dat weet niemand hier. Wat betreft het succes van een procedure om daar wel of niet het dak voor te mogen gebruiken acht ik zeer beperkt. Reden is dat hoewel je altijd het argument vrije nieuwsgaring (in casu de uitspraak europees hof) kan aanhalen, hierbij het eigendomsrecht om de hoek komt kijken. Het dak is zoals jezelf al aangaf het eigendom van de verhuurder en maakt geen (direct) deel uit van  de door jou gehuurde ruimten (bijv balkon tuin etc). Dat betekent dat de eigenaar in alle vrijheid en naar eigen inzicht mag beschikken over zijn/haar eigendom, dus kan je de woningbouw waarschijnlijk niet zover krijgen middels een procedure om jou toegang te verlenen.

 

Wat wel zou kunnen proberen is dat je de andere huurders te overtuigen van de voordelen van schotelontvangst en met dat resultaat naar de woningbouw gaan met het voorstel een GSO te laten plaatsen door jullie opgang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een 64cm-schotel is die tegelvoet prima. Je moet er wel voor zorgen dat de onderzijde van de schotel niet meer dan 15cm boven de tegels staat.

Je kunt ook een multirail gebruiken maar dan moet je wel smalle lnb’s gebruiken bij een 64cm-schotel en helaas zijn smalle lnb’s altijd weer wat gevoeliger voor regendruppels op de kop waardoor de zenders eerder wegvallen. Het vervelende is dat die regendruppels nog uren op de kop blijven zitten nadat de regenbui al weer voorbij is.

Bovendien loop je met een multirail altijd iets meer kans dat deze ontregeld wordt dan de triple-lnb bijv. als een een grote kraai op gaat zitten en ik neem aan dat je je bovenburen na de plaatsing liefst niet meer wilt storen.

veel praktische en nuttige toevoegingen, waarvoor dank.

 

Gewoon vragen aan de woningbouw vereniging, je weet maar nooit en eerlijkheid duurt het langst.

Als je er van uit gaat dat ze nee zeggen schiet het niet op, ga naar ze toe met een goed onderbouwt plan.

Illegaal een schotel plaatsen zou ik niet doen, het kan jaren duren maar ook met een week bekeken zijn en dan weet je zeker dat het over en uit is.

dat is ook het beste, maar ik schat de kans dat ze ja zeggen minder dan 10%. Instanties als deze zijn niet gevoelig voor logica, maar primair om je tegen te werken. En als ik het officieel aanvraag, weten ze precies om welk adres het gaat, kunnen ze extra komen controleren daarna nadat ze nee hebben gezegd.

Ik ga ze bellen zonder mijn adres te noemen, kijken hoe ze ertegen aan kijken. Zeggen ze nee, dan plaats ik het gewoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Incognito,

 

Idd is een verzoek doen altijd mogelijk. De kans op succes is een gok dat weet niemand hier. Wat betreft het succes van een procedure om daar wel of niet het dak voor te mogen gebruiken acht ik zeer beperkt. Reden is dat hoewel je altijd het argument vrije nieuwsgaring (in casu de uitspraak europees hof) kan aanhalen, hierbij het eigendomsrecht om de hoek komt kijken. Het dak is zoals jezelf al aangaf het eigendom van de verhuurder en maakt geen (direct) deel uit van  de door jou gehuurde ruimten (bijv balkon tuin etc). Dat betekent dat de eigenaar in alle vrijheid en naar eigen inzicht mag beschikken over zijn/haar eigendom, dus kan je de woningbouw waarschijnlijk niet zover krijgen middels een procedure om jou toegang te verlenen.

 

Wat wel zou kunnen proberen is dat je de andere huurders te overtuigen van de voordelen van schotelontvangst en met dat resultaat naar de woningbouw gaan met het voorstel een GSO te laten plaatsen door jullie opgang.

Dat is waar. Ik denk dat zij in dit geval sterker staan als ze nee zeggen, het dak valt buiten mijn huurwoning. Het enige wat ik kan, is hopen op hun goodwill. Anders inderdaad de andere bewoners polsen. Of de buren op de 4de verdieping of ik via hun balkon mijn schotel kan plaatsen dat het net over het dak heen kijkt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees het volgende eens:

http://www.sat4all.com/forums/topic/321884-staat-de-europese-wetgeving-boven-een-woonstovereenkomst

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cookie monster, hartelijk dank voor je reactie. Nuttig document.

Dat de verhuurder mij een schotelplaatsing niet kan weigeren, is mij wel duidelijk. Maar we hebben het hier over het dak. Ik woon op de 2de verdieping, het dak is boven de 4de verdieping. De toegang naar het dak is via een dakraam in het trappenhuis. Het dakraam is afgesloten met een slotje.

Dat is een andere situatie dan plaatsen van de schotel op de voorgevel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...