Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Hoezo staat de rail standaard al 9,3 graden schuin? Echt niet. Dat kan toch ook niet want dat is
afhankelijk welke satellieten je wilt ontvangen er waar de schotel staat.

De rail zit standaard horizontaal, zie bijlage.

post-60869-0-17874200-1366314402_thumb.jpg

Geplaatst: (aangepast)

Sprietje mijn schotel staat op 90 graden ook de schotel waar we het nu over hebben en je kan toch zien dat de rail bij lange niet horizontaal staat ?

Ik begrijp je heel goed wat ik morgen dan ook ga doen is de rail horizontaal zetten op 90 graden en dan de schotel op 99 graden zetten zodat de schotel de hoek van de rail gaat bepalen ik ben het met je eens dat dat zo ook hoort dan krijg je namelijk meer schoteloppervlak ik begrijp wat je bedoelt,hoe schijn moet ik hem zetten in de omgeving van Weert ?

aangepast door stevie-v

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Geplaatst:

Beste partykangeroo

Dank je voor het opmeten. Dan klopt de maat die de fabrikant Jonsa opgeeft (566mm) dus toch want ik had van iemand anders een grotere maat doorgekregen die me niet leek te kloppen.

En dan de afstanden van de lnb’s:

Tussen de Hotbird en de Astra 19,2 = 75mm

Tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 = 51mm

Tussen de Astra 23,5 en Astra 28,2 = 54,5mm

Dit is gemeten op de voorzijde van de lnb, hart op hart.

Hieruit blijkt dus dat je eigenlijk geen twee lnb’s voor de Astra 23,5 en 28,2 kunt gebruiken met een kop van 60mm. Als je ze tegen elkaar aan zou zetten, dan staan ze dus toch al 5,5mm te ver uit elkaar (berekend) maar door de afgeronde kappen in de praktijk ongeveer 4,5mm te ver uit elkaar.
Het beste zou dus zijn dat je de smalle lnb niet gebruikt voor de Astra 19,2 positie maar voor de Astra 23,5 positie. Dan kun je wel de juiste afstanden instellen.
Maar omdat je voor de Astra 23,5 het sterkste signaal nodig hebt, zeker bij regen en druppels op de kop van de Inverto multiconnect-lnb is het toch beter de smalle lnb voor de Astra 19,2-positie te gebruiken. Die satelliet is sterk genoeg.

Wil je de schuinte van de rail nog eens nameten: in Dokkum moet de Hotbird-lnb moet 20mm lager staan dan de Astra 28,2-lnb.
De schotel optimaal afstellen doe je op de Astra 23,5.

Sprietje heb je de foto's gezien van de schotel waar we het nu over hebben die rail staat bij lange na niet horizontaal en die staat ook op 90 graden en nee mijn schotel is niet gevallen,hoe schuin moet mijn rail staan in de omgeving van weert en wat zijn mijn afstanden voor de lnb's van de 4.8 de 9 de 13 19.2 23.5 en 28.2 ,ik ga morgen er meteen mee aan de slag namelijk eens kijken wat dat op gaat leveren,ik begrijp je standpunt goed zo zou het ook moeten zijn,zou je dat eens voor mij uit willen rekenen ?

aangepast door stevie-v

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Geplaatst:

Je kan idd die rail een beetje scheef zetten maar kwam er zelf achter dat het moeilijk is om echt vast te zetten, als je er even tegenaan stoot verschuift ie alweer.. Ga morgen de schuinte wel even nameten....nu te donker al...

Geplaatst:

Beste stevie-v

Stel nu dat je in Utrecht de Turksat op 42 oost en de Badr op 26 oost wilt ontvangen, als de schotel daar al groot genoeg voor is.

Dan moet de rail 18,58 graden schuin staan.

Hoe wil je dat nu doen? Eerst er vanuit gaan dat de rail al 9,3 graden schuin staat, dan die 9,3 van de 18,58 aftrekken en de schotel dus 9,3 graden schuin zetten met de skew-instellingen van de schotel? Dat geloof je toch zeker zelf niet?

Ik hoop dat je snel inziet dat je verhaal helemaal niet klopt.

Maar goed, ik zal de instellingen voor omgeving Weert voor je uitrekenen.
Ik weet niet of dat vanavond nog lukt.

Beste stevie-v

Stel nu dat je in Utrecht de Turksat op 42 oost en de Badr op 26 oost wilt ontvangen, als de schotel daar al groot genoeg voor is.

Dan moet de rail 18,58 graden schuin staan.

Hoe wil je dat nu doen? Eerst er vanuit gaan dat de rail al 9,3 graden schuin staat, dan die 9,3 van de 18,58 aftrekken en de schotel dus 9,3 graden schuin zetten met de skew-instellingen van de schotel? Dat geloof je toch zeker zelf niet?

Ik hoop dat je snel inziet dat je verhaal helemaal niet klopt.

Maar goed, ik zal de instellingen voor omgeving Weert voor je uitrekenen.

Ik weet niet of dat vanavond nog lukt.

je hebt gelijk sprietje ik ga er morgen meteen mee aan de slag als je alles berekend hebt tenminste ik ben heel nieuwsgierig hoeveel signaal ik ga winnen namelijk en alvast bedankt ik snap wat je bedoelt,ik ben echt benieuwd hoeveel meer signaal ik krijg met die opstelling ik krijg namelijk dan voor alle lnb's wat meer schoteloppervlak, je hebt gelijk aangepast door stevie-v

Geplaatst:

Beste stevie-v

Het zijn met name de buitenste lnb’s die op de rail staan die nu niet effectief naar het schoteloppervlak gericht zijn. Dus daar is verbetering te verwachten, niet bij de lnb’s die in het midden staan.

Dat is ook belangrijk op de 4.8 en 9 oost haal ik 10 a 11 db dat word dan wat meer neem ik aan ook zal ik wat winnen op de andere posities al hebben die al 15 a 16 db dus dat signaal is al meer dan voldoende,ik ben gewoon benieuwd hoeveel ik ermee win en zo heel moeilijk is het allemaal niet dus dat is vrij snel gedaan als alles gaat zoals ik het wil,ik neem aan dat ik de schotel zelf niet meer hoef te verdraaien en ook de hellingsgraad staat goed neem ik aan daar hoef ik toch ook niet meer aan te komen

aangepast door stevie-v

@sprietje

Ik heb even de meetlat erbij gehaald en er een foto's (voor je archief) van gemaakt.

Gemeten op ongebeer 40 % van de hoogte schotel, zoals je het altijd verteld.

@Stevie-V, Bij mij staat de schotel(skew) ook op =/- 99 %, dus niet eigenwijs zijn

en neem nu maar de goede raad van Sprietje aan

post-52943-0-43161800-1366358318_thumb.jpg

post-52943-0-61862700-1366358334_thumb.jpg

aangepast door Seniorsatter

@sprietje

Ik heb even de meetlat erbij gehaald en er een foto's (voor je archief) van gemaakt.

Gemeten op ongebeer 40 % van de hoogte schotel, zoals je het altijd verteld.

@Stevie-V, Bij mij staat de schotel(skew) ook op =/- 99 %, dus niet eigenwijs zijn

en neem nu maar de goede raad van Sprietje aan

als je goed hebt gelezen heb ik al 10x gezegd dat ik snap wat hij bedoelt en dat het klopt,de rail van een e85 is gewoon niet zo stabiel vandaar die hoek,heel veel meer zal ik er toch niet uit gaan halen door dat aan te passen op de 3 bekende satellieten op de 28.2 23.5 19.2 daar heb ik 16.2 db meer kan de meter van de vu ultimo niet aan dus dat is meer en meer dan voldoende op de 13 de 9 en de 4.8 zou het inderdaad wat beter kunnen

aangepast door stevie-v

Geplaatst:

Beste stevie-v

Voor Weert de volgende berekeningen.

De schotelskew moet op 97,22 graden staan, d.w.z. de rail moet 7,22 graden schuin staan. Dat wil weer zeggen dat de lnb van de 4,8 graden oost, 37mm lager moet staan dan de lnb van de Astra 28,2. Dit kun je even nameten met een waterpas.

De berekende afstanden tussen de lnb’s is als volgt:
Tussen de 4,8 oost en 9 oost = 54mm
Tussen de 9 oost en 13 oost = 52mm
Tussen de 13 oost en 19,2 oost = 79mm
Tussen de 19,2 oost en 23,5 oost = 53mm
Tussen de 23,5 oost en 28,2 oost = 57mm
Dit allemaal gemeten aan de voorzijde van de lnb’s hart op hart.

Dan de skew van de lnb’s:

4,8 oost = recht omlaag

9 oost = 3 graden

13 oost = 6 graden

19,2 oost = 3 graden

23,5 oost = 6 graden

28,2 oost = 10 graden

Dit met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal waterpas. Kijk ook even
wanneer je maximale signaalkwaliteit hebt.

En bedankt Seniorsatter voor de foto met de brandpuntafstand.

Geplaatst:

Topper ben je sprietje ik ga er dit weekend eens mee aan de slag,nogmaals bedankt !

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen