Ga naar inhoud


2e (3e) TV aansluiten


Jürgen

Aanbevolen berichten

Ik weet niet of ik de juiste titel gekozen heb maar het gaat om het volgende.

 

In de slaapkamer daarnaast staat een TV met receiver welk op een enkelvoudige coaxkabel is aangesloten.

Op een hobbykamer naast deze slaapkamer staat een fitnesstoestel en daar wil ik een TV aansluiten om naar de SD kanalen van ASTRA1 te kijken.

Volgens mij kan dat op 2 manieren.

 

1.

De coaxkabel in de slaapkamer op een 2-weg splitter aansluiten en dan de 2e coaxkabel naar de hobbykamer doorvoeren en deze daar op een reserve HD receiver met CD smartkaart aan te sluiten.

Ik gebruik dan of de ene of de andere receiver dus nooit beiden tegelijk.

Het nadeel hiervan is dat de 2-weg splitter gemiddeld 4dB demping heeft op beide uitgangen (uitgang 1 - 3,6 dB / uitgang 2 - 4,0 dB) maar of dit significante negatieve gevolgen heeft weet ik niet.

 

2. 

Vanuit de slaapkamer een lange 2e HDMI kabel naar de hobbykamer doorvoeren en deze dan rechtstreeks daar op de TV aansluiten.

Hiervoor zou ik dan een HDMI splitter moeten gebruiken want ik wil dan niet elke keer de HDMI kabel uit de TV halen want daar wordt de connector niet beter van.

Ook hier geld dat of de ene of de andere TV aanstaat.

Ik weet alleen niet hoeveel nadeel een HDMI splitter oplevert.

 

Mijn vraag is dan ook, zijn mijn 2 bovenstaande opties correct en zijn er nog andere wellicht betere opties?

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dit zal vast wel een prima optie zijn alleen weet ik nu niet zo 1-2-3 wat ik me daarbij moet voorstellen.

Wat is dit precies voor een setje en hoe zou zo'n setje dan moeten worden aangesloten?

 

Voordat iemand de volgende optie aandraagt, hierbij ook nog even een aanvulling.

Ik kan ook via DreamDroid op mijn Tablet TV kijken maar dan is het beeld voor ons net te klein.

 

Misschien ook nog een toelichting waarom ik (3e TV) in de titel heb opgenomen.

In de huiskamer staat een ontvanger die de daarin geplaatste CD smartkaart via interne cardsharing aan de ontvanger op de slaapkamer ter beschikking stelt.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kent ze vast wel, zo'n setje die je op de scart oid van je ontvanger aansluit en het ander kastje die je op de 3e tv aansluit.

De afstandsbediening wordt via dit kastje ook bediend, dus je hoeft alleen maar de ab mee te nemen of 1 extra te erbij te kopen.

It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle...

ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een aanname waarbij je denkt dat ik zo slim ben maar ik heb geen idee waar je het over hebt, nooit hiervoor gebruikt of ooit naar gezocht.

Voor zo ver ik het dan nu begrijp sluit ik het ene deel van het TV setje d.m.v. een scartkabel aan op de scartaansluiting van mijn VU SOLO2 ontvanger en het andere deel op de TV in de hobbykamer.

Heb ik dan niet het nadeel dat ik op de TV in de hobbykamer op een later tijdstip geen HD TV meer kan kijken omdat ik meen dat het gebruiken van de scartaansluiting op de SOLO2 de HD weergave uitschakelt?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle...

ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooh, ik heb toch echt wel de indruk dat HD weergave via scart niet mogelijk is maar dan zal ik me wel vergissen.

Ik zal even naar een dergelijk setje kijken, alvast bedankt voor de info.

 

Daarnaast vraag ik me af of een dergelijk apparaat wel een HD signaal kan transporteren.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spraakverwarring denk ik, jij bedoeld of hij ook een HD signaal op je 3e TV levert, dan is het antwoord nee.

(of je moet ook al een HD versie zijn die je via HDMI aansluit, daar heb ik me niet in verdiept, maar Google is your friend ;) )

 

Ik bedoelde of hij ook HD kanalen weergeeft via de scart, dat antwoord is ja. (in SD dus)

It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle...

ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat heeft die maar zoals ik ook al in bericht #3 toevoegde is het beeld van de tablet te klein voor ons om erna te kijken.

De SD weergave via DreamDroid gaat perfect dus daarvoor hoeft de tablet niet via een mini HDMI kabel op de ontvanger worden aangesloten en voldoet de WiFi transmissie perfect.

Ik overweeg nu of ik de Tablet niet op de een of andere manier aan de crosstrainer kan monteren waardoor de kijkafstand beduidend korter wordt en het kijkplezier verhoogd.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

wifi beamer?

helaas al een iets duurdere oplossing, maar kan de trainingsruimte ook voor andere activiteiten gebruikt worden

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf hebben we een draadloos zender-ontvangertje uit de supermarkt. Het is met een scart aangesloten op onze hd tv en zendt naar de scart van de crt tv in de keuken wat ons meer dan voldoende lijkt.

 

Uiteraard kunnen we enkel kijken naar de zender die opstaat op de hd tv, maar dat is geen issue.

 

Met een extra afstandsbediening kan er in de keuken ook gezapt worden.

 

Alleen als we de microwave opzetten, hebben we storing.

Gelukkig is mijn partner geen magnetron kok ! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vraag is dan ook, zijn mijn 2 bovenstaande opties correct en zijn er nog andere wellicht betere opties?

 

Een andere optie dan de splitter is: doorlussen van het satellietsignaal van een andere ontvanger. Over de mogelijkheden (geen extra LNB-uitgang nodig) en beperkingen (als je tegelijkertijd met beide ontvangers wilt kijken) valt genoeg te googlen.

 

NB Als je een splitter gebruikt, moet je wel zorgen dat de spanning van de ene ontvanger niet de andere ontvanger kan bereiken. Sommige ontvangers kunnen daar niet goed tegen. Dus zorg dat je dan de goede splitter gebruikt (die de spanning van beide uitgangen maar in één richting doorlaat) !

 

Als alternatief van zo'n draadloze AVzender/ontvanger kan je ook de TV-uitgang van je ontvanger nemen, als je ontvanger die nog heeft, en als je TV nog een antenne-ingang heeft. Dan heb je alleen een zender/ontvanger nodig voor de afstandsbediening.

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...