Ga naar inhoud

Afstanden berekenen tussen LNB's voor een SAB 78cm schotel

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Meten hoe ver het midden dan de lnb-klem die op de arm zit van de schotel af staat op 40% van de hoogte van de schotel gemeten.

Hoogte schotel (= diameter)  =  78cm

40% van 78cm = 31,2cm 

De afstand tussen dat punt en klem heb ik niet, maar dat is zeker belangrijkste? het is een SAB schotelantenne, heb zelf de hoogte gemeten dus 78cm

Schotelplaats : 50.863792  ,   4.737843

Ik heb het geprobeerd te berekenen maar de formule die Sprietje uitgevonden heeft spreekt over de ontvangsthoek van onderlinge satellieten?

Het is voor Hotbird, Astra 19.2° en astra 23.5°(waarop TV vlaanderen uitzend). Zou ook graag willen weten of een normale LNB of smalle LNB gebruikt moet worden.

Er zullen binnenkort toch geen kanalen verhuizen naar een ander satelliet?

Geplaatst:

Beste haramo

Het maakt geen verschil uit of het een SAB of een Triax 78 is. De schotels zijn gelijk. Alleen de bevestiging is verschillend.

Voor jou locatie moet de afstand zijn:

Tussen de Hotbird en de Astra 19,2 = 70mm

Tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 = 47,5mm

Ik zou voor de Astra 23,5 een normale lnb nemen en voor de Astra 19,2 een smalle omdat je daar minder signaal nodig hebt.

Geplaatst:

Bedankt.

Is dan voor hotbird en Astra 23.5 een normale LNB?

En mag ik voor astra 19.2 een ALPS nemen met 40mm diameter, dus geen verloopring nodig, maar de kop is smaller toch?

Geplaatst:

Mijn leverancier heeft niet meer de single LNB van ALPS, enkel de twin versie.

Zie foto's wat 'm verkoopt voor single LNB. Misschien dat iemand weet dat er ene tussenzit dat evengoed is , of beter, als de ALPS?

post-52962-0-12953200-1366578326_thumb.jpg

post-52962-0-51569100-1366578348_thumb.jpg

post-52962-0-27299100-1366578356_thumb.jpg

Geplaatst:

Beste haramo

Als je maar 1 aansluiting nodig hebt, zou ik altijd gaan voor de Inverto Black Premium Single, zie: http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=58 . Die heeft een kop van 48,8mm.

Je moet een afstand van 47,5mm hebben. Die afwijking van 1,3mm is absoluut te verwaarlozen.

Je kunt dus voor de Astra 19,2 en 23,5 die Inverto Black Premium Single lnb’s gebruiken. Om drie dezelfde lnb’s te hebben zou ik voor de Hotbird dan ook diezelfde lnb nemen. Dat is altijd makkelijk als je ze eens uit wilt wisselen als je ontvangstproblemen hebt.

De Red Line serie van Inverto kan ook, zie: http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=36 . Die kop is 48mm maar de Red Line serie is kwalitatief iets minder dan de Black Premium serie.

Geplaatst:

Mijn leverancier zegt :" ALPS is volledig gestopt met zijn productie"  

Als alternatief noemt 'm deze hier: VISIOSAT LNB 23 mm.

Sprietje, ik zal zien wat de prijzen zijn van die LNB's die je noemt en hopelijk vind ik een groothandelaar (in de buurt liefst). De groothandelaar die ik nu heb is kort bij thuis, daarom dat ik bij hem wil kopen.

Ik dacht dat ik een smalle LNB nodig had? of zijn die normale LNB's groter dan 48,8mm?

Geplaatst:

Beste haramo

Normale lnb’s hebben een kop van 60mm. In dat geval heb je één smalle lnb nodig. Weet wel dat smalle lnb’s altijd gevoeliger zijn voor waterdruppels op de kop en dan een stuk minder signaal geven.

De meeste mensen hebben minimaal twee aansluitingen nodig en dan zijn er geen gewone lnb’s met een kleinere kop dan 60mm. In jou geval dat je maar één aansluiting nodig hebt, zijn er wel lnb’s met een iets kleinere kop die ik je in mijn vorige bericht opnoemde. Ik zou dan voor deze lnb’s gaan, dan kun je zo’n smalle lnb laten vervallen.

Geplaatst:

Beste haramo

Ik heb nog even de specificaties van de Inverto Black Premium Single naast de specificaties van de Inverto Red Classic Single naast elkaar gezet en aangegeven met groen waarin de Black Premium Single duidelijk beter scoort dan de Red Classic, zie bijlage.

Als je wijs bent, kies dan voor de Inverto Black Premium Single.

post-60869-0-61101100-1366653891_thumb.png

Geplaatst:

@ seniorsatter, is dan echt goedkoop ja, dan zeker zonder btw nog goedkoper? hmm interessant, zal dat eens bekijken, alleen nog weten wat de transportkosten zullen zijn. Hoe kan ik je een pm sturen? Ik zal dat eerst een uitzoeken :-)

@Sprietje, ja, bedankt voor deze hulp. ik weet wel dat die dB iets te maken hebben met ruis enzo, hoe minder hoe beter, maar helemaal geen ruis is ook niet goed dacht ik :-)

Maar zo verschil is er niet tussen die twee hé maar ik neem aan dat het te maken heeft met logaritmes? dus heeft grote effect dat klein verschil?

sowieso zie ik het wel zitten om de black Premium te nemen!!

Geplaatst:

Sprietje

Mijn leverancier heeft volgende LNB :

INVERTO LNBF SINGLE red line, Al de gegevens komen in het groen komen overeen , enkel de eerste in de lijst, zal die dan ook goed zijn, of is dat geen 48mm want staat er niet bij.

Zou die goed zijn als diameter oveenkomt, of zeg je dat je minstens al de groene lijnen moet hebben die exact als de Black premium?

post-52962-0-42512600-1366712239_thumb.jpg

Geplaatst:

oeps, verkeerd gekeken, de eerste twee zijn gelijk aan de rode de laatste twee aan de groene.

Belangrijkste is zeker de eerste twee?  interesante onderwerp om meer over te weten te komen... .

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen