Ga naar inhoud


Probleem met opstarten XP Home Desktop


Jürgen

Aanbevolen berichten

Een kennis kwam bij mij langs om te vragen of ik naar zijn Windows XP Home desktop kon kijken want deze startte sinds kort niet meer op.

Normaliter stuur ik de personen naar de deskundige die hun PC geleverd heeft en onderhoudt maar deze is nu met vakantie en men wil / kan niet wachten totdat die weer terug is.

 

De PC is voorzien van 2 fysieke harde schijven waarvan disk1 de schijf is waarop Windows XP Home staat geïnstalleerd.

De PC boot op en komt dan in het scherm terecht waarin je o.a. de keuze hebt om in de veilige mode op te starten of met een eerder goed functionerend herstelpunt.

Met beide opties wil Windows niet doorstarten, circa 10 á 15 seconden verschijnt het Windows logo met de voortgangsbalk om dan weer in hetzelfde eerder genoemde scherm terecht te komen.

Dus met geen mogelijkheid wil Windows opstarten.

 

Ik heb met Parted Magic gekeken of Disk1 en 2 wel te lezen zijn en de inhoud niet corrupt is maar dat schijnt niet het geval te zijn want ik kan alle mappen en bestanden bekijken en openen.

Volgens mij is Windows corrupt.

Nu heb ik wel een Windows XP Pro installatie CD maar volgens mij kan ik de Home editie daarmee niet herstellen.

 

Heeft iemand een idee hoe ik die Windows Home editie eventueel het beste kan herstellen?

De databestanden staan voor zo ver ik het nu beoordelen op disk2 dus dat zal geen probleem meoten zijn.

 

Ik pas morgen op eventuele reacties reageren.

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ga eens naar veilige mode met command prompt en typ daar  sfc /scannow (in de hoop dat dit lukt)

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

pro kan home herstellen en andersom, eigenlijk zijn beide installatie sources identiek alleen de 1 word als home de ander als pro uitgevoerd

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen enkele van de opties van de Veilige Modus kan worden opgestart want nadat ik die heb aangeklikt boot de Desktop weer opnieuw.

Ik heb gezien dat Partitie 1 van Disk1, dus de Windows partitie, als onbekend is gemarkeerd dus Windows kan dan ook niet opstarten.

 

Is het mogelijk om de Partitie 1 weer te herstellen of moet ik deze installatie van Windows XP Home als verloren beschouwen?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Héééé, gelukt :D

 

D.m.v. een op de laptop aangemaakte Acronis Herstel CD heb ik uiteindelijk de Desktop kunnen opstarten en herstellen.

De automatisch opstartende Checkdisk heeft een aantal bestandsfouten zoals o.a. Index verwijzingen hersteld en corrupte bestanden verwijdert.

Hierna startte de Desktop weer normaal op en voor zo ver ik het kan beoordelen functioneert alles weer.

 

Omdat op Windows partitie nog maar 3Gb vrij is en er tijdens het herstel een aantal corrupte bestanden zijn verwijderd vermoed ik dat de Windows partitie door b.v. een of meerdere update's de beschikbare schijfruimte heeft overschreven en daardoor niet meer bereikbaar was.

Allen bedenkt voor de input.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, dat van die updates geloof ik niet zo. Zorg altijd voor minimaal 10% vrije ruimte.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat met de updates was ook maar een suggestie van mijn kant.

Dit probleem is ook spontaan van het ene moment op het andere ontstaan en dan is een datatoename door een update een van de mogelijke opties.

Uiteraard zorg ikzelf altijd voor voldoende ruimte en ik maak regelmatig een image van mij schijven maar dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...