Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste satters,

mijn ouders willen graag een schotel hebben.

zo wonen in een appartement en ze mogen daar geen schotel hebben.

ik heb al zitten rond sluizen op dit forum maar ik heb het eigenlijk niet goed kunnen vinden.

heeft het nu zin om een Selfsat aan te schaffen voor 23,5 als mijn ouders hier altijd na willen kijken.

ik weer en wind.

wat kan ik verwachten met normale regen?????

die we hier vaak hebben in NL

alvast bedankt voor jullie moeite.

gr.

henk

helemaal niks meer op schotel gebied ( mis het ook niet)

Geplaatst:

De Selfsat heb je in verschillende types die verschillende afmetingen hebben. De versterking die ze
geven varieert van 33dBi, 34,5dBi, 35,5dBi en 37 dBi bij 12,7GHz, zie bijlage.

Ter vergelijking, een Triax 54 geeft 34,9 dBi bij 12,7GHz.
Een Triax 64 geeft 36,5dB bij 12,7GHz

Met de 8PSK-modulaties zul je de meeste problemen hebben bij een flinke regenbui maar laat iemand spreken die hem zelf in gebruik heeft.

_Selfsat.pdf

Geplaatst:

dank je wel sprietje,

is zoiets ook leuk voor als je op vakantie gaat naar kroatie. aangezien het weinig ruimte in beslag neemt.

is er iemand op dit forum die hem zelf in gebruik heeft..

je zo mij er goed mee kunnen helpen.

alvast bedankt voor je moeite.

gr.

henk

Geplaatst:

Als je op vakantie naar Kroatië een schotel wilt meenemen, neem dan een Triax 54 met een duo-lnb voor een 60cm-schotel op een driepoot. Je kunt die arm inklappen en dan is die behoorlijk klein. En in Croatië past die duo-lnb precies op die 54cm-schotel net zoals in Nederland die op een 64cm-schotel past.

Een Triax 54 koop je voor €17,50 en een duo-lnb voor €25,-

Geplaatst:

en is er niemand die zijn ervaring hier wil delen.

hoe de selfsat H21D met regen is.

ik zou graag willen weten hoeveel % je haalt met goed weer en met slecher weer.

thanks

gr.

henk

Geplaatst:

Hoi,

Ik heb zelf een selfsat H21D en ben er erg tevreden mee. Ik heb hem op een bijpassende rotor staan dus ik kan redelijk wat satellieten ontvangen. De signaalsterkte is afhankelijk van de ontvanger. Op mijn VU+ Solo2 heb ik eigenlijk nooit uitval, ook niet bij regen. Bij mijn vorige ontvanger (M-Vision) had ik uitval bij hele sterke regen maar veel kwam dat niet voor. In de winter blijft er wel sneeuw/ijs op liggen, het is wel handig als je dat er af kan halen.

Kortom, als je een niet te opvallende en grote schotel wil is het een aanrader. Met uiteraard dezelfde nadelen als alle andere kleine schotels. Maar ik heb de mijne al zo'n 5 jaar in gebruik.

Groet, Erik

Geplaatst:

Naast een beperkte rendement (signaalkwaliteit) van

vlakantennes is hun relatief grote openingshoek een bekende nadeel. Die

grotere openingshoek leidt er toe dat signalen van naburige satellieten

voor storingen kunnen zorgen. Door de vlakantenne niet vierkant, maar

rechthoekig te maken, ontstaat een kleinere horizontale openingshoek als

de lange zijde van de vlakantenne horizontaal staat

Test in Hopperguide nr. 67.

Geplaatst:

oke hartelijk bedankt.

ik denk dat ik het toch dat ik het ga proberen

aangezien mijn ouders niks anders kunnen.

bedankt voor jullie info.

mocht iemand nog iets willen toevoegen hoor ik het graag.

thanks

gr.

henk

Geplaatst:

Zorg je er wel voor dat de schotel behalve schuin omhoog moet kijken (28 graden elevatie voor de Astra 3) ook 6 graden schuin ingesteld moet worden, zie afbeelding.

post-60869-0-79815700-1367182952_thumb.jpg

Geplaatst:

Ha Sprietje,

ik had al zoiets gelezen, van die elevatie.

maar toch bedankt voor het advies.

vriendelijk bedankt

gr.

Henk

• 2 weken later...
Geplaatst:

Hallo,

Ik heb zelf een H10D in gebruik (32.8 dBi), zie foto. Ik woon in Zwitserland en mag geen antenne installeren. Daarom een discrete oplossing gezocht. Mijn balkon wijst ook nog de verkeerde kant op, dus de antenne staat op een draaiarm die ik 's avonds uitzwenk, en voor het slapengaan weer naar binnen haal. Op Astra 1 werkte dat goed, maar op Astra 3 sinds de omstelling naar 8PSK een stuk minder. Nederland 1 en 2 komen meestal goed binnen maar ook daar heb ik al problemen met regen. Veel andere kanalen zijn ook met slecht weer niet meer goed te ontvangen. Dat is ook de reden dat ik zelf wat info zoek op dit forum. Met zo'n vlakantenne kun je maar 1 satelliet ontvangen en ik heb dus de keuze tussen een betere antenne (als dat helpt) of terug naar Astra 1 in standaard definitie.

De H21D geeft meer signaal (34.5 dBi) maar of dat afdoende is weet ik niet. (Ben wel geinteresseerd dat te weten). Ik gebruik de ingebouwde satellietontvanger in een Panasonic TX-P50V20E. Vraag me ook af of een Dreambox 7020HD of een ander alternatief een gevoeliger tuner heeft.

Groeten,

Henk

Geplaatst:

Beste HenkItaly

Dat heb je dan al mooi gemaakt dat je de vlakantenne naar buiten kunt draaien.
Tsja, als je de advertenties mag geloven, dan is een vlakantenne het wondermiddel. Nou vergeet het maar. Ik heb in bericht 2 al laten zien dat ze bij lange na niet eens de versterking halen van de Triax 64.
Ik denk dat in jou geval er een betere oplossing is namelijk de transparante schotel, zie de bijlage.
Die bestaan er in 60 en 80-85cm. Als je daar bijv. een duo-lnb op zet, dat ontvang je nadat de schotel is uitgeklapt meteen de twee satellieten die je nodig hebt, de Astra 19,2 en 23,5.

Ik neem aan dat je een goede aanslag hebt gemaakt zodat de positie telkens gegarandeerd is.

Met zo’n schotel hoef je dan niet helemaal te wachten totdat het bijna donker is want je ziet hem bijna
niet.

In het algemeen is het zo dat die schotels als ze nieuw zijn heel erg transparant zijn maar met de jaren
wordt de transparantie minder door het UV-licht van de zon. Maar omdat jij hem na gebruik naar binnen klapt op je inpandige balkon, zal dat matter worden niet plaats vinden.

Transparante schotel zijn wel duurder dan gewone schotels maar ja, als er geen andere oplossing is, zou dit er een kunnen zijn. Ook zijn er maar weinig satellietshops die ze verkopen.
Toets maar eens in op Google: “clear satellite dish”
Je zie dat een 60cm schotel ongeveer 80 pond kost en een 85cm schotel ongeveer 90 pond.

post-60869-0-35181900-1368202325_thumb.jpg

Geplaatst:

Beste Sprietje,

Bedankt voor je feedback en antwoord. Toen ik destijds die vlakantenne kocht was ik me bewust van de beperkingen, zoals het slechts kunnen ontvangen van 1 satelliet. Echter, nu kan ik zelfs geen HD meer kijken, op enkele kanalen na. Beneden in de kelder ligt een vrij nieuwe Multytenne 45, maar die vond ik te zwaar voor de arm. Bewaard voor de toekomst, maar als ik zo de berichten lees is ook de omschakeling naar 8PSK teveel voor deze antenne. Ik begin dus inderdaad aan een conventionele parabool antenne te denken. Wat is de minimaal benodigde diameter voor 1 satelliet? En, voor Astra 1 en 3?

Maar, eigenlijk ging het hier over de Selfsat.

Groeten, Henk

Geplaatst: (aangepast)

Beste HenkItaly

De zwakste satelliet is de Astra 23,5. Op de footprint is te zien dat het signaal van de Europe Wide Beam in Zwitserland niet anders is dan in Nederland, zie: http://www.lyngsat-maps.com/footprints/Astra-3B-Europe-Wide.html
Met 51 dBW zou een 50cm-schotel toereikend moeten zijn maar uit ervaring in Nederland met de DVB-S2 8PSK transponders weten we, dat je met een 50cm-schotel toch geen stabile ontvangst hebt, vooral niet bij de zenders die met een geringere foutcorrectie worden uitgezonden zoals Eurosport HD en History HD die FEC 3/4 gebruiken.

Veel mensen hebben de Technisat Multytenne er al uitgegooid om hem te vervangen door een grotere schotel omdat vooral bij slecht weer, de zenders makkelijk wegvallen.

Een Multytenne presteert ongeveer hetzelfde als de Selfsat.

De Selfsat H10D geeft 32,8 dBi bij 12,7GHz, de Multytenne 32,2 dBi bij een lagere frequentie. Bekijk je het bij dezelfde frequentie, dan zijn ze gelijk aan elkaar. Het enige voordeel met de Multytenne is dat je met één stand van de schotel, 4 satellieten kunt ontvangen. Dat gaat bij de Selfsat dus niet.

Maar misschien heb je de Selfsat niet optimaal afgesteld staan voor de ontvangst van de Astra 23,5.

Heb je de antenne wel op de juiste schuinte ingesteld? Die moet voor Zurich 6 graden schuin staan, voor Bern 7 graden en voor Geneve 8,5 graden, d.w.z. als je tegen de achterzijde van de antenne aankijk, links lager dan rechts. Zie ook de afbeelding in bericht 6.

En dan is de elevatie de schotel natuurlijk ook belangrijk. Die is voor de Astra 23,5 1 graad lager dan voor de Astra 19,2. Je moet de elevatie afstellen op de Astra 23,5 omdat dat de zwakste satelliet is.

De afstellingen vindt je op deze site: http://www.dishpointer.com/

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Beste Sprietje,

Bedankt voor de uitvoerige informatie.

Ik heb inderdaad de juiste schuinte ingesteld, en ook de elevatie nog eens gecontroleerd. Dat laatste twee keer onafhankelijk van elkaar, en twee keer kwam ik exact op dezelfde positie uit voor optimaal signaal. Helaas is dat nog steeds niet genoeg voor een aantal zenders waaronder Ned 3.

Groeten,

Henk

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen