Ga naar inhoud


Vraag over wijzigen partities WIN7 DELL laptop


Jürgen

Aanbevolen berichten

Op dit moment gebruik ik een DELL Inspiron 1564 WIN7 laptop met een interne HDD waarop van DELL uit 3 partities zijn aangemaakt (zie bijlage).

De 1e (FAT) partitie bevat wat DIAG files.

De 2e (RECOVERY) bevat o.a. de Boot Manager.

De 3e partities bevat alle datafiles waaronder o.a. de Windows mappen.

 

Voor zover ik het begrijp boot Windows vanuit de partitie RECOVERY op en maakt WIN7 verder gebruik van de Windows bestanden van partitie 3.

Ik hoop dat deze veronderstelling correct is.

 

Met de RECOVERY partitie zou het mogelijk moeten zijn om een fabrieksinstallatie uit te voeren, dus de laptop in de toestand te brengen zoals bij levering.

Dit zou moeten worden bewerkstelligd door tijdens het booten op F5 of Ctrl-F11 te drukken maar dat functioneert (niet) meer.

 

D.m.v. Acronis Tru Image Home 2013 heb ik van alle partities een Image back-up gemaakt.

 

Ik wil nu zelf een verse WIN7 installatie uitvoeren en deze op één nieuwe partitie plaatsen, dus ik verwijder hiervoor alle partities en maak er één nieuwe partitie van.

Dit is op zich geen probleem maar mijn vraag is de volgende.

 

Zoals al geschreven heb ik van alle partities een goede werkende image gemaakt.

Stel ik wil de nieuwe kale installatie uiteindelijk toch niet uitvoeren en ik wil terug naar de oorspronkelijke situatie, kan ik dan de 3 partities gewoon weer d.m.v Acronis TIH terugzetten?

 

post-37183-0-26466800-1367264098_thumb.jpg

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


welke acronis versie ik in de lade heb liggen weet ik niet meer

maar dat terugzetten kan alsook het aanpassen van de grootte van de partities kan bij terugzetten van die backup

de backup blijft overigens ongemoeid daarvan en kun je altijd 1:1 terugzetten.

ciao

Money For Nothing

Dire Straits

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok bedankt maar toch nog een vraag voordat ik het alsnog fout doe.

 

Als ik op mijn huidige schijf alle partities verwijder en dan de volledige Image met de 3 partities terugzet heb ik dan de oorspronkelijke stand terug of moet ik voor het terugzetten van de Image eerst alle 3 partities met de juiste grootte handmatig aanmaken?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

neen, die acronis maakt zelf de partities aan bij het restoren van een backup, dus ook het verwijderen vooraf is niet eens nodig.

 

Hij overschrijft de partitie tabel gewoon en gebruikt daarvoor GUID partition tabel tools.

Daarom kun je ook de partities vergroten en verkleinen bij het restoren.

 

Je moet echter eerst zelf een 1:1 backup restoren om het menu te leren kennen.

Dan kun je naderhand altijd nog met vergroten en/of verkleinen van de partities experimenteren.

 

Er zijn wel wat instructie youtubes te vinden die je vooraf kunt bekijken inzake de specifieke werking en mogelijkheden.

ciao

 

uhm, verkleinen van de partitie kan natuurlijk niet minder dan de grootte van de data die er op staat (ongebruikt vrije aantal gigaBytes schijf tov gebruikte gigaBytes data op schijf in de gaten houden)

hetgeen natuurlijk de hybernation EN het virtuele geheugen van windows, eventueel vast ingesteld behelst

aangepast door Tonskidutch

Money For Nothing

Dire Straits

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vraag is natuurlijk waarom zou je een verse installatie weer willen terugdraaien?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

...en dat laatste klopt helemaal.

 

Inderdaad een verse installatie gedaan omdat ik de illusie had dat het opstarten veel sneller zou gaan.

Dat is zelf met een kale installatie nauwelijks het geval, laat staan met alle programma's erop.

Dus het voordeel dat ik hiermee dacht te behalen komt nu te vervallen en ik ben weer terug naar mijn oude vertrouwde installatie.

 

Het opzetten van een nieuwe schijfindeling met één partitie was op zich niet al te moeilijk maar het terugzetten naar de oorspronkelijke installatie met drie partities zoals in de bijlage was wel even wat uitzoeken.

 

Op zich gaat dat met Acronis THI 2013 uitstekend maar nogmaals is het even uitzoeken welke optie je moet gebruiken.

Ik heb de optie gekozen waarmee je de Image andere / nieuwe harddisk terug kunt zetten.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is ook "volgens mij" het slimst om een kant en klare installatie te backuppen met acronis, in plaats van een gebruikte windows partitie na maanden of jaren met alle oude lijken en fouten aan boord

 

kant en klaar is dan in dat verband, je basis instelling en software setup van je proggies die je erbij had gekocht.

 

het vervelende wordt voor jou straks echter wel, als de w7 setup gaat mekkeren over wijzigingen in hardware... nieuw activeren van w7 kan er het gevolg van zijn

niet dramatisch maar wel denkbaar.

 

ciao

Money For Nothing

Dire Straits

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook hier heb ik inderdaad aan gedacht.

Ik heb van de nieuwe kale installatie incl. alle onmiddellijk daarna ontvangen Windows updates ook een Image gemaakt die ik bij calamiteiten meteen weer in gebruik kan nemen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

verder, is het veel belangrijker dat je persoonlijke data gebackupped worden

dat kan dus betekenen inclusief die betaalde software met de toebehorende activatie codes etc. die per email ontvangen zijn

 

dus naast de updates installeerde ik ook al de betaalde software en pas dan eenmaal werkende maakte ik de backup

daarom is echter controleren van de hardware drivers o zo belangrijk onder windows

 

off topic:

allemaal "schnee von gestern" daar ik middels linux distro veel sneller equiped ben.

daar is al standaard een perfecte backup optie mee ingebouwd en per partition manager / bootmanager toch alles vrij naar keuze in te richten.

-voor windows is acronis een perfect backup programma

-voor linux heb je dat allemaal niet nodig

ciao

Money For Nothing

Dire Straits

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...