haramo Geplaatst: 30 april 2013 Geplaatst: 30 april 2013 Hey Nadat ik in een andere onderwerp, tot beslissing ben gekomen 6nieuwe LNB's van het merk inverto black premium te kopen( 3 voor mijn vriend en3 voor mij), overweeg ik om een nieuwe schotel aan te schaffen. Ik heb begrepen(zoveel gelezen op deze forum en andere forums) dat een grote schotel niet persé betekent dat ik betere signaal heb (bij regenval) maar als je meerdere LNB's hebt dan hoe groter hoe beter. Nu heb ik een schotel van 75 cm (van links naar recht gemeten) en volgende afstanden werden door Sprietje gemeten: Ik heb de afstanden even voor je uitgerekend voor Wilsele.De afstand tussen de Hotbird-lnb en de Astra 19,2 lnb moet 69,5mm zijn.De afstand tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 lnb moet 47mm zijn. Nu, wil ik overgaan naar een Triax schotel, aangezien mijn schotel niet echt bekend is , ook niet bij Sprietje. Ook wil ik een multihouder plaatsen en mijn schotel is er niet voor gemaakt en wil zeker niet beginnen met knutselen. Dus een triax multihouder is ok voor mij met een triax schotel. Welke diameter raden jullie me aan? ik dacht aan 90cm. de triax schotel die er dicht bij komt is de Triax 88 of triax 88 ANTR. Wat is het verschil tussen de gewone (witte) en de antraciet( zwart) schotel? Gelden de afstanden die Sprietje berekend heeft tussen de LNB's niet meer zeker, maar ik hoop dat ik de 40mm nog kan gebruiken op de nieuwe schotel. Als ik dan toch een grotere schotel neem, ga ik ook meer afstand hebben tussen de LNB's en dat is goed nieuws. Of is een triax 110 nog beter? zou die geplaatst kunnen worden op mijn balkon , ik zal een foto laten zien van mijn balkon en hoe ik de schotel wil plaatsen. Maar uiteraard, enkel als dat echt wel nodig is, die triax 110. Dan de opstelling van de LNB's, ik heb nog twee tamelijk goed werkende slim LNB's (23mm). stel dat ik de 3 nieuwe inverto LNB's ga gebruiken voor hotbird 13°, astra 1 19.2° en astra 3 23.5°. deze stelling wil ik zeker kunnen opstellen. Maar ik zou willen proberen om de twee slim LNB voor 26°(badr) en astra 2(28.2°) te gebruiken. als dit niet zou goed werken dan zou ik één van die twee satelieten willen ontvangen, dan kan ik wel een standaard LNB(60mm of ook 40mm)) plaatsen toch. Ik kan nog altijd die ene LNB verschuiven als ik echt iets wil zien op de andere satelliet :-) (geen goed idee zeker) Ik weet dat de multihouder van triax maar 4 LNB's aankan, zou ik dan zo een universele houder op kunnen zetten om zo extra LNB's te kunnen vastmaken? Maar als ik nu erover nadenk, want was het vergeten, de switch!, ik ga geen switch willen kopen met meer 8 aansluitingen. dus het zal ofwel de 28.2 zijn of de 26°. Maar zal de 26° geen probleem vormen? zeker in een multihouder (signaalverlies?) triax 88 voldoende of toch maar een triax 110? Mijn balkon zie foto toegevoegd (ondertussen is mijn balkon al bekend hier :-) ) Zou een 110 misschien te groot zijn, (omdat een deel binnen de balkon zit?) ik weet niet , ik zeg maar wat. Moet de astra 1 in de klem, ook als ik 26° of de 28.2° wil ontvangen? Maar het signaal wordt niet tegengehouden (zie andere foto). Op dit moment, kan ik hotbird, astra 1 en 3 ontvangen, met hotbird in de klem (omdat de klem te dik is en in de weg staat tussen astra 1 en 3 als astra 1 in de klem zou zitten) Mijn coordinaten zijn: 50.891494,4.700217.
Sprietje Geplaatst: 30 april 2013 Geplaatst: 30 april 2013 Beste haramo Ik heb even de afstanden uitgerekend tussen de Astra 23,5, de Badr 26 en de Astra 28,2. Die zijn voor een Triax 88 resp. 33 en 28,5mm en voor een Triax 110 resp. 38 en 33mm.Met de Alps-lnb’s gaat dat zeker niet lukken maar zelfs met de Inverto Multiconnect of Dielectric zoals ze tegenwoordig heten gaat het ook niet makkelijk. Niet omdat de kop niet smal genoeg is, want die is 26mm maar omdat de behuizing 40mm breed is.Met een Triax 110, moet je 38mm afstand hebben tussen de Astra 23,5 en Badr 26,0. Dat gaat wel lukken maar met de Badr 26 en Astra 28,2 wordt het wringen om die op 33mm afstand te krijgen. De houders op de Triax multirail laten zich niet schuin zetten. Bovendien bestaan er alleen maar lnb-houders voor een 40mm hals en niet voor een 23mm hals. Je kunt dit oplossen door alleen de lnb van de Badr 26 in de klem te zetten op de Triax-rail en dan de lnb’s voor de Astra 23,5 en de 28,2 via de speciale Inverto-rail die aan de achterzijde van de lnb’s geplaatst wordt te bevestigen.
haramo Geplaatst: 30 april 2013 Auteur Geplaatst: 30 april 2013 Sprietje, heb je ene foto van die inverto rail? Als ik op google zoek dan krijg ik smalle LNB's te zien.
haramo Geplaatst: 1 mei 2013 Auteur Geplaatst: 1 mei 2013 (aangepast) Dus als ik het goed begrepen heb, moet ik ook LNB's aanschaffen die bij die inverto rail passen? 40mm LNB in de klem voor badr 26, dus geen triax multihouder meer nodig. dan de inverto multiconnect eraan vastmaken zodat ik de 23,5 en 28,2 kan ontvangen, maar dan met speciale slim LNB's die van achter vastgemaakt kunnen worden op de inverto rail. Wat met Hotbird 13° en astra 1 19,2? Omdat mijn leverancier de inverto black premium niet heeft, heb ik die ondertussen bij een andere leveranciers al besteld en betaald. ik moet wel nog de triax schotel en de multihouder kopen,deze ga ik dan bij mijn leverancier in de buurt kopen (goedkoper dan de ander en kan 'm zelf gaan halen, dan moet ik geen 5 schotels aankopen) toevoeging: zie foto's voor de multiconnect die ik bij mjin leverancier gevonden heb. ene is met kabels en switch maar is niet nodig zeker? andere is gewoon de multiconnect. Maar bij beide staat dat ze voor schotels zijn van 60-80cm diameter. Bestaan er dan grotere multiconnect rails?? 1 mei 2013 aangepast door haramo
Sprietje Geplaatst: 1 mei 2013 Geplaatst: 1 mei 2013 (aangepast) Beste haramo Op de rail van Inverto kunnen alleen maar Inverto Multiconnect-lnb’s monteren en naar ik aanneem ook de vernieuwde Dielectric zoals ze tegenwoordig heten.Zoals je vast wel eens op dit forum hebt kunnen lezen is er geen andere lnb die zoveel last heeft als deze als er waterdruppels op de kop zitten. In principe raad ik je deze lnb’s dan ook af maar voor de Astra 23,5, Badr 26 en Astra 28,2 kun je geen andere gebruiken omdat ze zo dicht op elkaar moeten staan. Je zou wel andere smalle lnb’s kunnen nemen maar dan heb je weer een probleem met de lnb-klemmen die dan veel te breed zijn. Ik zou dus voor de overige lnb’s zeker geen Multiconnect-lnb’s gebruiken. Bovendien moet je er rekening mee houden dat als het regent, de ontvangst door de regendruppels weg kan vallen. Het is dat ook verstandig de schotel zo op te stellen, dat je de druppels van de koppen af kunt poetsen. Als je de Badr graag goed zou willen ontvangen, is dan ook de beste oplossing hier een aparte schotel voor te nemen met een Inverto Black Ultra maar ik begrijp dat je daar geen ruimte voor hebt. 1 mei 2013 aangepast door Sprietje
haramo Geplaatst: 1 mei 2013 Auteur Geplaatst: 1 mei 2013 misschien is dat inderdaad de beste oplossing, een tweede schotel voor bad alleen. want slim LNB zie ik dus ook niet zitten. Ik zou toch voldoende hebben met een kleine schotel voor badr? misschein kan ik twee schotels plaatsen: eentje op balk en eentje hoger maar dan moeten beide schotels niet te groot zijn. Dus als ik badr laat wegvallen, is een 90cm voldoende? dus de triax 88. ik zal zien of ik zo twee schotels boven elkaar kan krijgen.. ofwel moet ik ene schotel vastmaken aan de noodmuur(zo noem ik dat), deze muur heeft gaten, en dan de schotel hoger plaatsen. Maar dan hou ik het even bij hotbird, astra 1 , 2 en 3 , dat moet toch gaan hé met een triax 88 en 40mm LNB.
Sprietje Geplaatst: 1 mei 2013 Geplaatst: 1 mei 2013 (aangepast) Zoals je weet, kun je alleen de Badr 4 ontvangen in Nederland. Aanbevolen wordt een schotel van 90-110cm. Een Triax 110 zou dan natuurlijk ideaal zijn maar met een Triax 88 met een Inverto Black Ultra er op, zal het ook wel lukken alleen zal die dan wel wat makkelijker wegvallen. Laat daar de mensen over spreken die met een Triax 88 naar de Badr 4 kijken. Ik heb er geen ervaring mee. En op een Triax 88 kun je inderdaad lnb’s met koppen van 60mm gebruiken voor de Astra 1, 2, 3 en Hotbird. Hou je er wel rekening mee dat als je 5 lnb’s gaat koppelen, je ontvanger met diseqc 1.1 overweg moet kunnen. 1 mei 2013 aangepast door Sprietje
haramo Geplaatst: 1 mei 2013 Auteur Geplaatst: 1 mei 2013 (aangepast) Het zullen de inverto black premium 40mm worden want die zijn al besteld. Ik zal dan maar eerst de 4 satellieten installeren. op de triax 88. met een triax multirail. Ik moet dus niet meer rekening houden met hoogtes en laagtes omdat de triaxmultirail al gebogen is toch? en Sprietje, wat zijn voor mij de afstanden tussen deze LNB's(hotbird, astra 1, 2 en 3 ? Dus van punt tot punt. en de skew blijft hetzelfde als bij mijn oude schotel? Ik ga nu de schotel en multihouder bestellen bij mjin leverancier in de buurt bestellen, dan hoop ik dat ze morgen open zijn want heb enkele dagen verlof genomen. :-) nu je het zegt over die disq 1.1, ik dacht dat ik maar 4 LNB's kon toevoegen dus zal niet zijn zeker? wel, dan zal het 26° of 28° worden.... 1 mei 2013 aangepast door haramo
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen