Ga naar inhoud

Antenne uitrichten en decoder configureren - basis, voor beginneling

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb al twee jaren TV Vlaanderen en regelmatig problemen met de ontvangen ervan. Met regen, sneeuw (ik woon in de Ardennen) valt regelmatig het beeld weg. Zuiderlijk van mijn huis is er onlangs gebouwd en nu gaat het helemaal mis.

In een winkel hebben ze mij een "Multytenne twin" verkocht daar het misschien beter zou gaan maar niks is minder waar ... ik heb die nochtans hoger geplaatst om boven het nieuw gebouw te zijn.

Ik snap er spijtig genoeg niet echt veel van en ben misschien wat ongeduldig maar het lukt mij niet om de antenne uit te richten en mijn decoder te configureren (philips SAT801).

Kan er iemand mij simpel uitleggen wat ik juist moet doen ? Op de site van TV Vlaanderen spreken ze niet (meer) van deze type antenne, ik vrees een beetje dat het niet echt geschikt is.

Bedankt voor uw hulp :-)

Bernadette

Geplaatst:

Beste berna

Welkom op dit forum

Tja, een Multytenne adviseren als je al problemen hebt met de ontvangst, is wel het domste wat een satellietshop kan doen. Ze wilden waarschijnlijk van de schotel af.
Je schrijft dat zuidelijk van je huis gebouwd wordt.
Je kunt met Dishpointer behoorlijk goed zien waar de signalen vandaan komen en of die belemmerd worden obstakels.
Kijk op deze site: www.dishpointer.com
Toets je straat, huisnummer en woonplaats in en zoom zo ver mogelijk in.
Vul in welke satelliet je wilt ontvangen en je krijgt een groene lijn te zien waar het signaal vandaan komt. Dan kun je nog aanvinken: show obstacle (line of sight checker) en plaats het rode ballonnetje op de plaats waar jij denkt dat er een obstakel is. Dan kun je zien hoe hoog dat obstakel mag zijn voordat het de signalen stoort. 

Geplaatst:

Beste Berna

laat je vooral niet afschrikken door de negatieve commentaren die gegeven worden op de multitenne.

Ik woon in vlaanderen maar heb een appartement in de ardennen. Sinds een paar jaar heb ik ook een multitenne ( single)

en heb daarmee geen enkel probleem op geen van de vier sats, steeds voldoende ontvangst en niet meer uitval dan mijn buren

met een veel grotere schotel. Ik moet zelfs bij ieder verblijf in de ardennen mijn multitenne volledig opnieuw uitrichten daar ik hem

bij vertrek losmaak en naar binnendraai ( ivm de mogelijke wind als ik er niet ben ) dit kost mij iedere keer slechts vijf minuutjes.

Dus het komt erop aan om goed uit te richten, meer niet.

Als ontvanger heb ik de clacke tech 9000, misschien dat de ene ontvanger wat gevoeliger is dan de andere.

Geplaatst:

Bedankt voor jullie antwoorden :)

Ik zal het nog eens proberen. Maar ik heb nog een paar vragen :

welke sateliet moet ik kiezen op de site van dish pointer voor TV Vlaanderen ? ik heb gelezen ergens dat de antenne op een van de satelliet (Astra 1 ?)  moet gericht worden en dat de 2 (of was het maar een ?) anderen automatish goed zitten.

Op dishpointer staan er vanonder "Elevation" met mijn vorige antenne was er op de "houder" een gradenboog dat ik op 31° dacht ik moest instellen maar op deze niet, is er een manier om te weten dat het juist zit ?

Moet ik iets doen aan mijn decoder (LNB configuratie) ? Ik heb uit frustratie de fabriekinstellingen teruggezet :(

Bedankt in ieder geval !

Bernadette

Geplaatst:

Ik zou nu voor het vlaamse pakket op 23.5 oost afstellen ivm QPSK en mpeg4 waar ze nu aan het overschakelen zijn, op 19.2 oost afstellen is nu uit den boze aangezien QPSK een meer nauwkeurige afstelling vraagt . Vergeet niet dat de multitenne voor duitsland gemaakt is , en je de lnb's niet afzonderlijk kunt bijregelen !.

Geplaatst:

misschien terug naar het begin gaan , dus eerst controleren of je mast perfect lood rechtstaat ( met een waterpas of schietlood) dan je schotel op 29.6 graden (kantelen) afstellen , en daarna rond een uur of 2 draaien naar de zon ( ps je hebt reeds een reset van je decoder gedaan dus staan de instelling goed )

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Geplaatst:

misschien terug naar het begin gaan , dus eerst controleren of je mast perfect lood rechtstaat ( met een waterpas of schietlood) dan je schotel op 29.6 graden (kantelen) afstellen , en daarna rond een uur of 2 draaien naar de zon ( ps je hebt reeds een reset van je decoder gedaan dus staan de instelling goed )

Net niet , voor een multitenne moet je mast net 4° scheef staan , hij zit niet in duitsland he . Hoedanook , wil je tvv op 23 oost op QPSK goeb krijgen , op 23 oost afstellen .

Geplaatst:

Ok, ik begin het te snappen ... 4° scheef staan is het links of rechts ?

Dat zijn de gegevens dat ik krijg als ik mjn adres ingeef op dish pointer (is dit het juiste satelliet ?) :

Satellite Data

Dish Setup Data google_earth_feed.gif
Latitude: 
Longitude
Name: 23.5E ASTRA 3A | ASTRA 3B
Distance: 38619km
Elevation:  29.9°
Azimuth (true):  157.5°
Azimuth (magn.):  156.7°
LNB Skew [?]:  -6.7° 
arrow-l.png

Hoe kan ik weten of de kanteling correct is dat het 29,6 of 29,9° is er zijn geen markering op de houder van het schotel ....

Bedankt in ieder geval voor jullie geduld met een leek ... :)

Geplaatst:

QPSK is de modulatie techniek die ze nu toepassen , zoals telenet van 64cam aar 256 cam is overgestapt , kortom , is storings gevoeliger . Dus uitrichting moet nog beter zijn .

Geplaatst:

Even rechtzetten , ze hebben een update gedaan van Q naar 8PSK . dus een perfecte afstelling is nu dus zeker nodig . Dit samen met de omzetting van de zenders naar MPEG4 geeft hun ongeveer 10 MBIT vrije ruimte extra op 23 oost ( krijgen tvv klanten er misschien vier en k2 HD bij :') ). Maar is dus storings gevoeliger .

Geplaatst:

Beste alien911

Welkom op dit forum

Het kan best zijn dat jij heel tevreden bent over de Multytenne maar als je de diverse forums goed leest, dan komt de Mutytenne toch vooral bij slecht weer voor zenders als Eurosport HD en History HD, met andere woorden zenders die werken op DVB-S2, 8PSK, FEC 3/4 en 5/6. Ook zender met DVB-S2, 8PSK, FEC 2/3 laten het regelmatig afweten bij een flinke regenbui. Ik spreek uit ervaring want heb de Multytenne zelf ook al 6 jaar naast diverse andere schotels en die is 100% optimaal uitgericht.
Maar het zal wel zo zijn dat jij daar in de Ardenne niet naar zenders als Eurosport HD en History HD kijkt waardoor je dit niet opmerkt.

Geplaatst:

Beste bema

Je moet je tuner instellen op Diseqc 1.0, dan:
LNB 1 : Astra 1 op diseqc 1.0 : A (of 1 van 4) of AA
LNB 2 : Hotbird op diseqc 1.0 : B (of 2 van 4) of AB
LNB 3 : Astra 3 op diseqc 1.0 : C (of 3 van 4) of BA
LNB 4 : Astra 2 op diseqc 1.0 : D (of 4 van 4) of BB

Je moet er wel voor zorgen dat je mast zuiver verticaal staat, vooral in oost-west richting.
De lnb van de Astra 19,2 zit in het midden en je moet de schotel dan ook in eerste instantie uitrichten op

de Astra 19,2.

Er staat inderdaad geen gradenaanduiding op de schotel maar het is een 26 graden offsetschotel. Als de elevatie ter plekke 31 graden moet zijn, moet de schotel dus 5 graden achterover staan. Als je aan de voorzijde van de schotel een waterpas legt, moet de bovenzijde 39mm achter de onderzijde staan.

Als je de Astra 19,2 eenmaal gevonden hebt, dan de schotel fijntunen op de Astra 23,5 op de zender Eurosport HD op maximale signaalkwaliteit.

Geplaatst:

Beste bartjep

Je schrijft dat de mast 4 graden schuin moet staan. Dat is niet waar. Dat is alleen maar het geval als je veel westelijker woont.
De Multytenne is ontworpen voor Duitsland, om precies te zijn voor Daun.
Als ik uit ga van het midden van de Ardenne, Rochefort, dan zou de mast t.o.v. het ontwerpgebied 1,11 graden schuin moeten staan. Dat zou voor de buitenste lnb, de Astra 28,2-lnb een afwijking zijn van 1 mm. Dit is absoluut te verwaarlozen.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen