Ga naar inhoud


waterput slaan in kelder


mr|repel

Aanbevolen berichten

Het hangt een beetje van de ondergrond af hoe makkelijk het zal gaan, maar ik zou hem zeker niet in de kelder (laten) slaan.

Ik heb zelf hier een bron laten slaan op een meter of 20 van het huis op zand- en leemgrond. De 2e poging ging goed (bij de 1e zat een zwerfkei op 10 meter in de weg) en het slaan heeft iets van 300 euro gekost. De bron is 18 meter diep, het grondwater staat op een meter of 8 en de pomp hangt op ruim 16 meter diepte. Het water uit die diepte is kristalhelder en lekker van smaak (ook al gebruik ik het tot nu niet als drinkwater).

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als het echt gaat om waterbesparing en het doorspoelen van toiletten, water voor de tuin etc., dan zou ik een zisterne in de grond graven.

En dan het regenwater van het dak via de dakgoten daar naar toe leiden.

Dat heb ik ook laten doen bij mijn huis en heb er ieder jaar weer veel plezier van.

 

Verder is het water in Duitsland echt niet zo duur hoor. Valt allemaal wel mee.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het drinkwater valt wel mee, maar in Duitsland is het gebruikelijk, dat de watermeter nog een 2e keer wordt afgelezen door het Abwasser Amt.

En die rekenen een veelvoud per m3 om het verbruikte water weer te reinigen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon al meer dan 30 jaar in Duitsland en daar heb ik nog nooit van gehoord.

De watermeter heb ik altijd zelf afgelezen en per email of telefoon doorgegeven. De gemeente is mijn waterleverancier.

Wel wordt de watermeter elke 10 jaar vervangen door een nieuwe. Deze klus doen ook de mensen van de gemeente.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dan heeft je betere helft, ook wel ega genoemd, waarschijnlijk de laatste 30 jaar de huishoud boekhouding gedaan.

 

Googel maar eens op Abwasser gebühren, dan krijg je een uitgebreide uitleg.

 

Uit de Sätzung van Köln:

 

Die Gebühren berechnen wir nach der Schmutzwassermenge, die von
Ihrem Grundstück in die öffentliche Abwasseranlage unmittelbar oder
mittelbar eingeleitet wird. Die gelieferten und in Rechnung
gestellten Wassermengen werden uns von den Wasserversorgungsunternehmen
mitgeteilt.
Auch alle dem Grundstück sonst zugeführten Wassermengen, zum
Beispiel aus Brunnenförderung oder Regenwassernutzung, berechnen wir
mit.

 

Vrij vertaald staat hierboven:

De heffing berekenen wij aan de hand van het regenwater en afvalwater (vuil water) van het grondstuk en het afvalwater wat u in het riool lijdt.

De geleverde en in rekening gestelde hoeveelheid water wordt ons door de water leverancier gemeld.

 

(hier vindt dus de virtuele 2e aflezing van de watermeter plaats)

 

De water hoeveelheid uit bronnen of uit een regenwatertank (zisterne) worden mee berekend.

 

http://de.wikipedia.org/wiki/Wasser-_und_Abwasserkosten_in_Deutschland

 

Het komt er dus op neer, dat je wanneer je de tuin staat te sproeien met leiding water, je eigenlijk 2 rekeningen krijgt.

Eerst wordt de meter afgelezen voor de hoeveelheid geleverde drinkwater.

Daarna wordt de meterstand doorgegeven aan de riool water zuivering en krijg je dezelfde hoeveelheid berekend als riool water zuiverings heffing.

 

 

Drinkwater kost hier ongeveer Euro 2 per m3.

Rioolwater heffing Euro 3,50 / m3.

 

Daarom heeft iedereen hier een eigen bron om de tuin te sproeien, en de auto te wassen.

Wanneer je het water ook in het huishouden gaat gebruiken zou je de hoeveelheid de riool water zuiveraar moeten melden.

 

 

Een gat in je kelder boren lijkt mij in mijn omgeving niet handig.

 

Het grondwater staat op ongeveer 3 meter onder het maaiveld, en wanneer het langdurig regent komt het niveau omhoog.

Dat wordt de kelder een inpandig zwembad.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over mijn ega heb ik het maar liever niet. :grin:

Ik ken die aanslag precies, krijg hem ook ieder jaar.

Maar wat ik bedoel is dat er echt niet 2 x  de watermeter afgelezen wordt door 2 verschillende instanties.

Het principe is logisch en nachvollziehbar.

Het Abwasser is afhankelijk van de grootte van je grondstuk en het waterverbruik. Heb je een Zisterne of bron dan wordt dat verrekend.

Ik krijg ieder jaar een briefje in de brievenbus met het verzoek de meter zelf af te lezen. Dat kun je dan doortelefoneren of emailen.

Ik vind het water helemaal niet duur en de kwaliteit staat bijna gelijk aan mineraal water. Bij mijn woonplaats althans.

 

De waterrekening hier in Dubai is vele malen hoger en het water kun je niet drinken. Ik kook er zelfs nog geen ei in.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

De truuk is natuurlijk het desbetreffende regenwater niet per Stamriool af te voeren... maar het infiltreren op je grondstuk.

waar mee men dus een bewijslast heeft gecreëerd in Nederland ten aanzien van het Waterschap in je regio aangaande de heffingen.

 

Indien je de infiltratie lokaal doet, bijvoorbeeld met de rockwool regenwater infiltratie mag je de rioolheffing reduceren.

Zo ook indien je een extensief of intensief begroeide daktuin aanlegt.

Volgens mijn info betaal je enkel een integrale heffing als je in de polder woont en een maalwerk van toepassing is voor jouw regio.

 

De put die mr|repel heeft in zń Kelder duidt aan dat hij gegarandeerd ver boven de grondwaterspanning zit. Anders maak je geen put. :D

Garden Party

Mezzoforte

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi.

 

Ik heb hier ook een pomp in de kelder staan,

Het puntstuk zit buiten ongeveer een meter uit de muur vandaar uit gaat er een stalen leiding op een 1 meter diepte  naar binnen waar de pomp in de hoek

staat.

Het puntstuk zit er al vanaf 1975 en werkt nog probleemloos.

 

Tegenwoordig spuiten ze hiero  een puntstuk met een giertank binnen een paar minuten dat kan niet veel kosten.

 

De plek en de diepte zijn wel belangrijk soms is een meter naar links of recht het verschil tussen wel en geen goed water .

Rood blik zit er hier ook maar als je eenmaal in een goede laag zit heb je er geen last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Een gat in je kelder boren lijkt mij in mijn omgeving niet handig.

 

 

Veel oude keldervloeren zijn afgewerkt bakstenen en met een specielaag om

er voldonde om over te lopen, Een gat boren hierin is eigenlijk al geen opties

dat rammelen de bakstenen vaak lost en waterdichte doorvoeringen

aanbrengen is meestal uit de bose omdat er gebruik word gemaakt

van uitzetten die de stenen uit elkaar drukken.

 

In kelders heb ik wel zeer goede ervaringen met )buiten)wanden die

bestaan van uit belgische blauwe klinkers waarbij de specie aangelengd

is is met dierlijk vet, voordelen snoeihard en 100% waterdicht en daar

weldegelijk een waterkerend doorvoer kan worden aanbracht.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even ter verduidelijking, ga er van uit dat mr. repel in Duitsland woont.

 

Weet niet hoe de verordeningen in het Odenwald (hessen/BW) zijn.

In NRW mag je een put slaan voor het beregenen van de groenvoorzieningen.

Daar er wel degelijk belasting geheven wordt op het schmutzwasser.

(Er zijn daarom mensen welke een aparte meter hebben op het riool, zie onder)

 

Daar deze heffing geheven wordt door de gemeente, staat deze dan ook op de aanslag vermeld.

(het waterbedrijf geef de meterstanen door aan de gemeente)

Men gaat er vanuit dat het gebruikte water nl ook afgevoerd moet worden.

 

Woon je in een gebied waar draineren van het regenwater op jouw bebouwd grondstuk niet mogelijk is betaal je in mijn geval 0.44 euro per vierkante meter (niederschlagwassergebühr) (er is een gescheiden rioleringssysteem)

Voor het (huiselijke) afvalwater betaal je per gebruikt cbm 2,31 euro.

Dit bedrag is exclusief wat je betaald voor jouw drinkwater.

 

Het lozen van wc/toilet water en/of wasmachine op het schmutzwasseriool is niet toegestaan als dit niet via het drinkwatermeter wordt aangevoerd. uitzondering is een aparte schmutzwassermeter.

 

Dus ben je voornemens een extra leiding tbv jouw wc te leggen, let op de regelgeving (of maak slapende honden niet wakker)

 

Bij mij zijn ze al 2 maal het rioolsysteem komen kontroleren door in iedere afvoer en regenwaterputje een kleurmiddel toe tevoegen.

dus niet iedere buur jouw voornemens kenbaar maken is echt een goede raadgeving.

nobody is perfect, I ain't nobody

 

feedback doet wonderen
vu solo2, Vu duo 4K SE, vu uno 4k,  ultimo voor hobby

Link naar reactie
Delen op andere sites

(het waterbedrijf geef de meterstanen door aan de gemeente)

 

Het waterbedrijf is bij mijn lokatie in Duitsland de gemeente zelf.

Hoe het in andere gemeenten is in Duitsland weet ik niet. Dit zal wel verschillend zijn.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...