Ga naar inhoud


Hoogte van toon uitgedrukt in kilohertz


Aanbevolen berichten


Volgens Nyquist moet de sample frequentie meer dan het dubbele van de maximaal te overdragen geluidsfrequentie zijn. 

Anders onstaan er alias (artefakte) signalen die niet meer weg te filteren zijn.

Ik denk dat het in de praktijk bij 15 kHz wel op zal houden.

 

Gewone audio CD´s hebben een sample frequentie van 44,1 kHz. In de praktijk betekent dit een maximale audio frequentie van 20 kHz.

Gevoelsmatig denk ik dat DVB-t een sample frequentie van 32 kHz heeft maar dit zal Edje Krokketje zeker beter weten.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Digitenne Nederland 1 audio is 160 kpbs, samplefrequentie 48 kHz. Dit zal dus geen beperking zijn.

Hier staat dat de Mosquito 17,4 kHz geeft http://en.wikipedia.org/wiki/The_Mosquito

Ik heb zojuist een stukje audio van Nederland 1 door een spctrum analyse gehaald, het geluid houdt helemaal op bij 16 kHz.

 

Dus een 17,4 kHz Mosquito komt er niet door, in ieder geval niet bij digitenne!

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit eigen ervaring, wie een boven-normaal hoog toonbereik zal her en der de nodige kwellingen te verduren krijgen, en IEDEREEN zal je voor aansteller uitmaken. Als vroeger in "HiFi winkels" ergens een goedkope FM stereo radio aanstond, wilde ik binnen een minuut weer weg vanwege de 19 kHz piloottoon. De 15,6 kHz lijnfrequentie van beeldbuistelevisies kon ik makkelijk door gesloten deuren heen horen! In sommige treinen en bussen werden voor de verlichting DC/DC converters gebruikt ook met dergelijke frequenties.

 

Tonen boven 15 kHz zijn, voor degenen die ze kan horen, niet mogelijk op een acceptabel niveau, ze zijn ALTIJD storend, en kunnen moe, misselijk of aggressief maken! Alle begrip dus voor voor die buurman, of moet die verplicht zijn oren laten "egaliseren" in een metaalwerkplaats?

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als vroeger in "HiFi winkels" ergens een goedkope FM stereo radio aanstond, wilde ik binnen een minuut weer weg vanwege de 19 kHz piloottoon.

Ook voor iemand met een bovennormaal oor waag ik te betwijfelen dat je dat werkelijk hoort. De 19 Khz piloottoon wordt namelijk maar met waarde van 10% van de andere modulatie meegezonden. Goedkope (en ook dure) FM stereo zoals je schrijft is al helemaal niet in staat om die 19 Khz te produceren omdat de zwaai maar maximaal 75 Khz mag bedragen om daardoor de bandbreedte binnen de norm van 200kHz te houden. Dus die 19 kHz hoort echt niemand.

Wat  betreft de lijnfrequentie..daar heb je gelijk in. Die kan hinderlijk zijn en ik hoorde hem ook duidelijk toen ik jonger was. Het is 15.625 kHz. Slechte lijntrafo´s gaven mij ook hoofdpijn.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie je wel, zelfs de Drs. vindt me een aansteller. :P Ik heb het over de 80'er jaren zo rond mijn 20e. Het is vreemd dat je denkt dat die 10% van de modulatiediepte zo weinig is dat 19 kHz onhoorbaar is. Beslist niet!

 

Een goede tuner heeft een notchfilter op 19 kHz. Trouwens niet alleen om mij te plezieren, wat destijds ook speelde was dat het Dolby ruisonderdrukkingssysteem ervan in de war raakte. De betere casettedecks hadden een inschakelbaar 19 kHz notchfilter.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...