Hansito Geplaatst: 6 mei 2013 Geplaatst: 6 mei 2013 Ik heb een aantal "experts" bij mij in huis gehad die een schotel bij mij hebben geïnstalleerd (300 euro motage en installatie). Nu hadden ze me 4 satellietposities beloofd maar hebben ze er uiteindelijk maar 2 voor elkaar gekregen. Voordat ik zelf aan het stoeien ga, wil ik graag weten waar mijn denkfout zit. De afstelling van de schotel is niet rond de 30 graden zoals ik had verwacht als ik de forums lees, maar lijkt wel 40 (zie foto). Als ik de schotel op 30 zou zetten dan wijst hij volgens mij naar de grond. De schotel is een sab 97. Daarnaast ontvangt die schotel een signaal op de twee rechtse lnb's (vanuit de schotel gezien). Gestest door een hand ervoor te houden. Volgens de decoder is het de astra 3 (rechts naast het midden) en de astra 2 (buitenste van rechts). De andere 2 lnb's doen niets. Beeldkwaliteit is trouwens prima. Volgens de decoder is de signaalsterkte op beide posities 85 tot 90. De afstand tussen de lnb's is meer dan 12 cm, terwijl ik eigenlijk zoiets 6,5 had verwacht tussen de astra 2 en de astra 3. Aan jullie de vraag: waarom is het geen 30 graden en waarom is de afstand tussen de lnb's zo groot? Ik ben eerlijk gezegd helemaal de draad kwijt. Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.
Sprietje Geplaatst: 6 mei 2013 Geplaatst: 6 mei 2013 (aangepast) Beste Hansito Welkom op dit forum Ik weet niet wat dat voor “experts” zijn maar een blinde kan al wel zien dat daar niks van deugt. Die lnb’s staan veel te ver uit elkaar. En heb je daar €300,- voor betaald? Welk merk lnb’s zijn dat en hebben die maar één aansluiting? En waarom hebben ze de lnb’s zover mogelijk achteruit gezet en niet in het midden? Staat de mast wel zuiver waterpas want anders heb je niets aan die gradenverdeling. Verder kan het niet kloppen dat de lnb die net rechts van de arm zit de Astra 23,5 ontvangt en de meest rechtse de Astra 28,2. Daar is de afstand veel te groot voor. Het zal wel Astra 19,2 en 28,2 zijn maar dat kun je toch zo zien door te kijken welke zenders dieontvangt. Zou jij de afstand eens op willen meten van de voorzijde van de middelste lnb tot aan de schotel op 40% van de hoogte van de schotel gemeten vanaf de onderzijde. In welke volgorde hebben ze de lnb's op de diseqc-switch aangesloten? In welke regio staat de schotel? Maar ik ben bang dat jij de Hotbird daar op dat balkon helemaal niet kan ontvangen omdat het signaal niet onder het balkon komt. De Astra 19,2 wordt ook al twijfelachtig. Je moet eens even op de site Dishpointer.com kijken hoe de signalen van de vier satellieten op je balkon vallen. 6 mei 2013 aangepast door Sprietje
Hansito Geplaatst: 7 mei 2013 Auteur Geplaatst: 7 mei 2013 Hallo Sprietje, Bedankt voor je reactie. Bij mij zijn inmiddels al heel wat kwartjes gevallen. Ik heb de koppen opnieuw ingesteld en inmiddels heb ik 3 satellietposities te pakken. De 4e, de hotbird blijkt vanwege mijn overhangende balkon moeilijk, de hoek is net te klein, zoals je had verwacht. Misschien verplaats ik de schotel buiten het balkon om de hotbird ook te krijgen, maar ik denk dat de buren niet blij worden... We zien wel. Concreet heeft je opmerking over volgorde over de disecq aansluiten me aan het denken gezet. Ik had inderdaad alleen maar 19.2 en 28.2, maar in mijn decoder werd dat gezien als astra 2 en 3 en niet als astra 2 en 1. Voor canaldigitaal maakt de volgorde blijkbaar verschil en de koppen waren niet in de goede volgorde aangesloten. Nu is de aansluiting wel goed: Astra 1 op poort 1, Astra 3 op poort 2, Astra 2 op poort 3 en Hotbird op poort 4. De voorbeeldberekening op deze website heeft ook heel erg geholpen. Op basis van de afstand van de koppen tot de schotel (70cm) en de tangens berekening kreeg ik de afstand van de koppen tot op de milimeter kloppend (van de schotel uit gezien: HB - 9,6 cm - A1 - 6,6 cm - A3 - 6,9 cm - A2). De hoek van de schotel snap ik nog altijd niet helemaal. met het verzetten van de koppen heb ik de schotel zelfs nog iets schuiner moeten zetten, zodat deze nagenoeg op 40 graden staat. De voet is kaarsrecht en de buis loodrecht, maar ik krijg niet de verwachte 30 graden. Misschien komt het omdat de sab 97 een offset schotel is. maar hoe ik de hoek dan zou moeten berekenen snap ik echt volledig niet. Je tip om de zenderlijst erbij te pakken was ook geweldig. Ik heb de posities niet meer afgesteld op het installatiemenu van de decoder, maar op afzonderlijke zenders. Geloof het of niet, ik zet met alle astra's boven de 95 nu, op alle zenders. Astra 2 afgesteld op: Channel 4, ITV Astra 3 afgesteld op: Bundesrat, Planeta HD Astra 1 afgesteld op: Phoenix, Pro Sieben Jammer dat de gasten die mij de schotel hebben geplaats zo slecht werk hebben geleverd. Alles bij elkaar was ik meer dan 1000 kwijt. Als ik had geweten dat ik alles toch zelf had moeten instellen, had ik het via internet besteld en zelf gebouwd. Sprietje, hartelijk bedankt. Geweldige hulp.
Sprietje Geplaatst: 8 mei 2013 Geplaatst: 8 mei 2013 (aangepast) Beste Hansito Vaak zijn mensen die schotels installeren jonge gasten die weinig kosten voor de baas. Een opleiding over schoteltechniek hebben ze nooit gehad. Ze hebben wat geleerd van een ander persoon in de satellietshop die al wat meer ervaring had. Het is toch een kleine moeite van zo’n installateur om in de winkel al op voorhand even op dishpointer te kijken welke satellieten jij daar op je balkon kan ontvangen i.p.v. te beloven dat je de bekende 4 satellieten kunt ontvangen. Maar als ze toch al een heel klein beetje bij je baas geleerd zou hebben, dan moet zo iemand toch weten dat die lnb’s niet zo ver uit elkaar moeten staan.Niet alle ontvangers zijn gevoelig voor de volgorde hoe je de lnb’s aansluit op de diseqc-switch, de CanalDigitaal ontvangers vaak wel. Daarom moet je als schotelinstallateur natuurlijk een volgorde aanhouden waar alle ontvangers mee om kunnen gaan en dat is natuurlijk Astra 19,2 op 1, Astra 23,5 op 2, Astra 28,2 op 3 en Hotbird op 4. Al met al zijn die gasten totaal niet bekwaam om een schotel voor multiontvangst af te stellen. Verder wil ik je best nog even verder helpen omtrent je vragen maar dan moet ik wel weten in welke regio je woont.Stuur me eventueel via een persoonlijk bericht even je coördinaten, dan kijk ik meteen ook even voor de Hotbird. 8 mei 2013 aangepast door Sprietje
clemens2 Geplaatst: 11 mei 2013 Geplaatst: 11 mei 2013 Een aantal jaren geleden hadden ook wij vrij veel werk van niet goed geplaatste schotels. Het bleek dat ze vaak geplaatst waren door een zelfde groep buitenlanders. Volgens een klant wouden ze geen coca cola wat ze aan geboden kregen, dit was Amerikaans. Maar ze plaatsten wel een Echostar ontvanger en schotel . Verder niet zo belangrijk, maar ik vind het wel erg dat een installatie zo word afgeleverd. Iedereen met ervaring ziet in een oogopslag dat de posities bijna niet kunnen kloppen. Verdraai ook nog even de lnb en kijk of de kwaliteit van de signaal toeneemt. Deze staan ook niet goed. sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie) samsung dvbt
Ventura Geplaatst: 11 mei 2013 Geplaatst: 11 mei 2013 (aangepast) Ik heb een aantal "experts" bij mij in huis gehad die een schotel bij mij hebben geïnstalleerd (300 euro motage en installatie). Nu hadden ze me 4 satellietposities beloofd maar hebben ze er uiteindelijk maar 2 voor elkaar gekregen. Deze experts zijn meer beun hazen en oplichters van de eerste orde. Als ik naar de fotos kijk, staat deze hele multifeed opstelling helemaal verkeerd voor de astra 1,2, 3 en hotbird. Elevatie klopt niet, afstanden en skew van de lnb laat ook zeer te wensen. Echter ben ik niet zo fan van het merk Sab. Bekende gezegde goedkoop is meestal duurkoop. Dat terzijde. Een aantal jaren geleden hadden ook wij vrij veel werk van niet goed geplaatste schotels. Het bleek dat ze vaak geplaatst waren door een zelfde groep buitenlanders. Deze waarneming klopt en is nog steeds aanwezig. Deze groep buitenlanders (meestal uit noord afrika) maken soms echt een rommeltje van. Gelukkig zijn er ook, die wel verstand hebben van zaken. Echter is dat wel op 1 hand te tellen. Uit hun "geloofsreden" mag men niet mensen "bedonderen". Ik zeg altijd, wanneer hun het beste uitkomt. 11 mei 2013 aangepast door Ventura
Hansito Geplaatst: 11 mei 2013 Auteur Geplaatst: 11 mei 2013 Hallo mensen, Bedankt voor jullie tips en opmerkingen. Het waren trouwens geen buitenlanders die de schotel bij mij geplaatst hebben, maar mensen van een 'gerenomeerde' winkel in Heerlen. Maar de tijd die het koste om de satellieten te vinden, maakte me al wantrouwig. Ik heb getwijfeld of ik de naam van het bedrijf zal noemen, maar ik heb besloten om het niet te doen. Ik heb zelfs de naam van de schotel verwijderd. Die hadden ze er ook nog opgeplakt. Inmiddels heb ik alles zelf afgesteld, ook de hoek van de lnb's en heb loopt alles als een zonnetje. Ik heb er geen probleem mee als iemand verdiend aan goed afgeleverd werk, maar zoals nu blijkt, was de factuur echt veel en veel te hoog. Daarbij was het ook nog prutswerk. Jammer, maar helaas.
Ventura Geplaatst: 11 mei 2013 Geplaatst: 11 mei 2013 Hallo mensen, Bedankt voor jullie tips en opmerkingen. Het waren trouwens geen buitenlanders die de schotel bij mij geplaatst hebben, maar mensen van een 'gerenomeerde' winkel in Heerlen. Maar de tijd die het koste om de satellieten te vinden, maakte me al wantrouwig. Ik heb getwijfeld of ik de naam van het bedrijf zal noemen, maar ik heb besloten om het niet te doen. Ik heb zelfs de naam van de schotel verwijderd. Die hadden ze er ook nog opgeplakt. Inmiddels heb ik alles zelf afgesteld, ook de hoek van de lnb's en heb loopt alles als een zonnetje. Ik heb er geen probleem mee als iemand verdiend aan goed afgeleverd werk, maar zoals nu blijkt, was de factuur echt veel en veel te hoog. Daarbij was het ook nog prutswerk. Jammer, maar helaas. Hebt u van deze 'gerenomeerde' winkel in Heerlen een btw bon gekregen betreffende het uitrichten van de schotel en goederen? Ja zo, dan even een hartige woordje spreken met de "pruts" eigenaar van de winkel.
Sprietje Geplaatst: 12 mei 2013 Geplaatst: 12 mei 2013 (aangepast) Beste Hansito Ik heb voor regio Heerlen de volgende berekeningen gemaakt voor een SAB 97 schotel. Eerst de elevatie van de schotel. Deze moet voor de ontvangst van de vier satellieten op 30,15 graden staan. De SAB is een 26 graden offsetschotel. Hij moet dus 4,15 graden achterover staan. Op de hoogte van de schotel gemeten (970mm) is dat dus 70mm. Als je dus een waterpas tegen de voorzijde van de schotel legt, moet de bovenzijde 70mm achter de onderzijde staan. Tsja, er is maar één schotel die een prima elevatie instelling heeft en dat is de Triax. Die kun je makkelijk tot op de halve graad instellen. De afstanden van de lnb’s moeten als volgt zijn:Tussen de Hotbird en de Astra 19,2 = 95mmTussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 = 65mmTussen de Astra 23,5 en Astra 28,2 = 69mmGemeten aan de voorzijde van de kop van pukkeltje tot pukkeltje. De rail moet 9,9 graden schuin staat, d.w.z. de kop van de Hotbird moet 40mm lager staan dan de kop van de Astra 28,2. Meet dit even met een waterpas. De skew van de lnb’s is als volgt:Hotbird 13 = 6 gradenAstra 19,2 = 3 gradenAstra 23,5 = 6 gradenAstra 28,2 = 10 gradenD.w.z., als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt, met de wijzers van de klok meegedraaid.Controleer of deze schuinte instelling de maximale signaalkwalietit geven. 12 mei 2013 aangepast door Sprietje
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen