Ga naar inhoud


Vragen/ervaringen type antenne i.v.m. RTBf in Antwerpen


Koen B
Ga naar oplossing Opgelost door gors,

Aanbevolen berichten

Die bouwen ze toch niet voor niets in. Dat is omdat de gewone DVB-T-antennes weinig richting gevoelig zijn en dus ook alle storende bronnen oppikt.

 

Dat komt omdat die binnenhuis-antennes eigenlijk tegen alles regels van de HF kunst verstoten.

Ze moeten vooral klein zijn en om nog enigzins te presteren zit er een versterker in. En dan is het geen wonder dat die dingen door oversturing met kruismodulatie te kampen hebben.

Als je er dan op 2 meter met een GSM of DECT telefoon naast gaat zitten te telefoneren dan is er geen kruid meer tegen gewassen.
 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Aha, begrijp ik het goed dat Roosendaal wel maar Breda niet is afgeschermd richting Vlaanderen? Dat is natuurlijk interessant. :-)

Ook al interessant is dat Waver van bij ons thuis werkelijk precies parallel ligt aan de straatkant, dus als ik een antenne koop ga ik eerst eens proberen of er iets te regelen valt met de mast waar mijn schotels aan hangen - dan zit je maar op het plat dak boven een eerste verdieping, maar mijn stille hoop is dat ik er voldoende signaal krijg omdat ik richting Waver eerst een stuk of vijfentwintig tuintjes heb voor het signaal bebouwing moet passeren...

Voor zover de Senderdaten van de Bundesnetzagentur de werkelijke diagrammen zijn is Breda inderdaad rondstralend. Op deze site staat helemaal onderaan de pagina een link naar bedekkingskaart volgens TV scan voor binnen- en buitenantenne:

 

http://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html

 

Voor de buitenantenne wordt dacht ik uitgegaan van een eenvoudige actieve antenne, dus zonder passieve versterking door elementen. Voor de kans op ontvangst is het mooi dat de antenne vrij uitkijkt over de onmiddelijke omgeving. Dus tuintjes zijn helemaal prima. Hoe is dit richting Roosendaal/ Breda?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Koen B


Al met al lijkt het me dus het beste om een Yagi-antenne te nemen. Die neemt ook minder ruimte in op de mast dan een rasterantenne want je wilt hem op je bestaande schotelmast plaatsen. Bovendien is een Yagi antenne richtingsgevoeliger waardoor je minder kans hebt dat je ongewenste storingen oppikt.
 

Gebruikt een separate coaxkabel om extra verliezen tegen te gaan, ook verliezen voor je schotelsignaal.

 

Ik denk dat een antenne als een Triax Unix 52 (zie bijlage 1) voldoende is om Wavre goed te ontvangen of natuurlijk een soortgelijke antenne.


Als je er lol in krijgt en je misschien ook de Duitse en Franse terrestrial signalen op wilt vangen, dan kun je altijd nog over gaan naar een veel grotere draaibare antenne, zie de bijlage 2. Als je goed oplet, kun je zien dat de coaxkabels die van de aansluitdoos van de antennes naar de koppeldoos lopen, allemaal precies even lang zijn om faseverschuivingen tussen de 4 antennes te voorkomen.

post-60869-0-16879400-1368101122_thumb.jpg

post-60869-0-61105400-1368101143_thumb.jpeg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan de diagrammen van de verschillende zenders bekijken op:

http://dvbt4all.nl/digitenne/zenders/noord-brabant/breda/

http://dvbt4all.nl/digitenne/zenders/noord-brabant/roosendaal/

 

Deze diagrammen zijn internationaal gecoördineerd en hoeven als zodanig niet te kloppen. Maar als er een afscherming is gecoördineerd dan zal KPN zich daar aan moeten houden. Anders is het met de richtingen waar geen afscherming is, het is dan uiteraard toegestaan om minder vermogen die kant op te sturen. Het is het maximale dat KPN mag doen, minder mag altijd. In de praktijk zullen de diagrammen naar verwachting redelijk overeenkomen met de werkelijkheid. Let op de afscherming richting Engeland van beide zenders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

EdjeKroketje schrijft:


Let op de afscherming richting Engeland van beide zenders.”

Het gaat natuurlijk niet om de afscherming richting Engeland maar om een beperkt bereik richting Goes omdat daar ook een zender staat. Bovendien kun je zien dat Goes helemaal geen afscherming richting Engeland heeft, zie bijlage.

post-60869-0-14989100-1368125076_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover de Senderdaten van de Bundesnetzagentur de werkelijke diagrammen zijn is Breda inderdaad rondstralend. Op deze site staat helemaal onderaan de pagina een link naar bedekkingskaart volgens TV scan voor binnen- en buitenantenne:

 

http://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html

 

Voor de buitenantenne wordt dacht ik uitgegaan van een eenvoudige actieve antenne, dus zonder passieve versterking door elementen. Voor de kans op ontvangst is het mooi dat de antenne vrij uitkijkt over de onmiddelijke omgeving. Dus tuintjes zijn helemaal prima. Hoe is dit richting Roosendaal/ Breda?

 

Roosendaal ligt op een paar graden na recht tegenover Waver dus dat valt redelijk mee, voor Breda is die satellietmast van mij wellicht onbruikbaar want dan moet je schuin door een aantal huizen heen. Ik zou het wel eens kunnen proberen op het dak van de garage, daar is de situatie wellicht al een stuk beter. De afscherming van Roosendaal is volgens dat kaartje overigens een stuk minder agressief dan ik verwacht had. Het is overigens alvast leuk om te lezen dat Roosendaal volgens deze site op 20 kW zit, ik zat eerder te kijken op ukwtv.de en daar staat die zender nog op 10 kW.

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Koen B

Al met al lijkt het me dus het beste om een Yagi-antenne te nemen. Die neemt ook minder ruimte in op de mast dan een rasterantenne want je wilt hem op je bestaande schotelmast plaatsen. Bovendien is een Yagi antenne richtingsgevoeliger waardoor je minder kans hebt dat je ongewenste storingen oppikt.

 

Gebruikt een separate coaxkabel om extra verliezen tegen te gaan, ook verliezen voor je schotelsignaal.

 

Ik denk dat een antenne als een Triax Unix 52 (zie bijlage 1) voldoende is om Wavre goed te ontvangen of natuurlijk een soortgelijke antenne.

Als je er lol in krijgt en je misschien ook de Duitse en Franse terrestrial signalen op wilt vangen, dan kun je altijd nog over gaan naar een veel grotere draaibare antenne, zie de bijlage 2. Als je goed oplet, kun je zien dat de coaxkabels die van de aansluitdoos van de antennes naar de koppeldoos lopen, allemaal precies even lang zijn om faseverschuivingen tussen de 4 antennes te voorkomen.

 

Dat Yagi wellicht beter zou zijn dat begon ik ook al te vermoeden. :-) De Triax Unix-reeks blijkt te bestaan in een aantal varianten (het gehele bereik 21-69 of opgedeeld in drie 'banden' als ik dat woord voor die indeling mag gebruiken) dus daar zou ik wel even mee moeten opletten. Ik zit qua antenne even te denken aan König ANT-UHF31-KN omdat die iets algemener verkrijgbaar lijkt dan de Triax maar als er goede redenen zijn om bijvoorbeeld specifiek voor die Triax te kiezen dan kan dat natuurlijk ook.

 

Duitse en Franse signalen zou leuk zijn maar wel al behoorlijk moeilijk, het dichtstbijzijnde voor mij is dan wellicht Lille maar dan spreek je al over honderdtwintig kilometer.

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

De UHF 31 KN is een mooie antenne, de versterking op kanaal 30 is ook vrijwel gelijk t.o.v. kanaal 60. Omdat Wavre horizontaal is en NL verticaal zul je er dan twee moeten plaatsen, dat wordt een heftige installatie. Wat kost zo'n antenne? Vooropgesteld dat uit een test blijkt dat deze zender(s) wel te ontvangen zijn. Door de huizen heen klinkt echter niet best! Ik hoop dat Roosendaal of Breda toch ergens langs kunnen glippen. Het verschil tussen Roosendaal 3kW en Breda 20 kW richting zuiden bedraagt 8dB (voordeel van Breda).

 

Ontvangst van zenders verder dan 80 tot 100 kilometer (standaard radio horizon) is alleen mogelijk met troposferische condities. Dan is 120 kilometer geen enkel probleem. Dit gebeurt meest op stabiele zomerdagen 's nachts en tegen de ochtend. In uitzonderlijke gevallen kunnen DVB-T zenders tot enkele honderden kilometers ontvangen worden maar dat vergt meer ervaring en timinggeluk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Koen B

 

Jij hebt het er over of zender Roosendaal 10kW of 20kW heeft.

Dat is op deze site goed te zien: http://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html


Je ziet dat in Bouquet 1 (de free to air zenders) dat Roosendaal 19,952kW zendvermogen heeft, zeg dus maar 20kW
Ga je wat verder naar beneden, dan zie je bij Bouquet 2 (de gecodeerde zenders) dat Roosendaal 10kW zendvermogen heeft.
Let er wel op dat alle terrestrial zenders in Nederland verticaal gepolariseerd zijn.
Dat zie je ook in de vierde kolom met gegevens staan. Bij Roosendaal staat dV. “V” staat voor verticaal en “d” staat voor een gerichte zendkarakteristiek, d.w.z. de zender straalt niet rondom overal even veel uit maar in de ene richting meer dan naar de andere richting.

Jij hebt het over de König ANT-UHF31-KN. Wil je die voor Wavre of voor Roosendaal gaan gebruiken?.
Voor Roosendaal kun je met een veel kleinere antenne toe.

Misschien heb je ook nog wat aan deze site: http://www.tnttest.org/
En aan deze: http://www.dse.nl/node/view/3839

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Koen B

 

Jij hebt het over de König ANT-UHF31-KN. Wil je die voor Wavre of voor Roosendaal gaan gebruiken?.

Voor Roosendaal kun je met een veel kleinere antenne toe.

 

 

Ik zou er geen geld op zetten dat Roosendaal met een veel kleinere antenne toe kan. Wavre zendt met 80kW uit tegen Roosendaal met 3kW richting zuid (dV!)

Als ik het goed heb gelezen komen de antennes niet zo hoog dat er sprake is van vrij zicht. Dan is het resultaat niet echt voorspelbaar.

 

Mijn advies zou zijn eerst 1 antenne (+versterker) kopen; Hiermee meten hoe beide zenders binnenkomen. Van dit resultaat af laten hangen of, en hoe groot een 2e antenne moet zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals je op het kaartje in bericht 20 kunt zien, komt zender Roosendaal al tot Antwerpen. Met dat kaartje gaan ze er echt niet van uit dat je dan de allergrootste UHF-buiten antenne nodig hebt die er te koop is maar van een eenvoudige actieve antenne die je zowel binnen als buiten kunt gebruiken.

Ik denk dat de König UHF51L-KN een geschikte antenne is om plat te monteren, zie: http://www.konigelectronic.com/nl_nl/56018979
. Er zit tevens een filter in om de GSM-frequenties te onderdrukken. Als het nodig is, kun je er altijd nog een versterker bij plaatsen maar als je Belden H125 of Koka 799 neemt, zal dat waarschijnlijk niet nodig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De UHF 31 KN is een mooie antenne, de versterking op kanaal 30 is ook vrijwel gelijk t.o.v. kanaal 60. Omdat Wavre horizontaal is en NL verticaal zul je er dan twee moeten plaatsen, dat wordt een heftige installatie. Wat kost zo'n antenne? Vooropgesteld dat uit een test blijkt dat deze zender(s) wel te ontvangen zijn. Door de huizen heen klinkt echter niet best! Ik hoop dat Roosendaal of Breda toch ergens langs kunnen glippen. Het verschil tussen Roosendaal 3kW en Breda 20 kW richting zuiden bedraagt 8dB (voordeel van Breda).

 

Ontvangst van zenders verder dan 80 tot 100 kilometer (standaard radio horizon) is alleen mogelijk met troposferische condities. Dan is 120 kilometer geen enkel probleem. Dit gebeurt meest op stabiele zomerdagen 's nachts en tegen de ochtend. In uitzonderlijke gevallen kunnen DVB-T zenders tot enkele honderden kilometers ontvangen worden maar dat vergt meer ervaring en timinggeluk.

 

Die '31' van König kan je voor dertig euro krijgen dus dat loopt wel los. Om nu te verwachten dat ik door huizen heen relatief zwakke zenders als Roosendaal ga ontvangen... dat wil ik mezelf niet zomaar wijsmaken, maar het is natuurlijk wel interessant om te proberen en niets houdt me tegen alvast één antenne te kopen voor Wavre en te kijken of ik daar ook Roosendaal op kan vangen. 

 

Ik heb hier een CD-kaartje voor Nederland 1-2-3 maar dat loopt niet helemaal lekker met wat ik zoal op mijn Vu+ heb draaien, al vermoed ik dat het oplossen van de problemen met het CD-kaartje wel eens eenvoudiger zou kunnen zijn dan te proberen Roosendaal (of Breda) stabiel te ontvangen.

aangepast door Koen B

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kaartje gaat inderdaad niet uit van een yagi antenne. De afstand Edegem - Roosendaal is slechts 41 km en Wavre 47 km.

Ken je deze site: http://www.dvbtmap.eu

Daar staan de meeste zendmasten al met correcte hoogte in, snelle manier om het signaalpad te bekijken.

Alweer een interessante link (en van Sprietje heb ik er zo ook al een aantal mogen ontvangen, dus allebei bedankt). Op deze site kan je bijvoorbeeld zien dat de zender Waver staat op zo'n 230 meter hoogte, op een plaats die al honderd meter boven de zeespiegel ligt. Daar staat tegenover dat zowel Roosendaal als Breda maar een paar meter boven de zeespiegel liggen, en de zenders er 'maar' een goeie honderd meter hoog staan.

 

Overigens heb ik me daarstraks in een vrij uurtje eens gewaagd aan de befaamde 'blikjesantenne', maar voorlopig geen resultaat. Je leest wel eens enthousiaste reacties van mensen die zeggen dat ze er een veel beter resultaat mee halen dan met hun commerciële binnenhuisantenne, maar je weet natuurlijk niet met wat voor binnenantenne ze vergelijken. Ik heb hier een actieve binnenantenne met een dipool van plusminus 25 cm, twee geleiders en een reflector en dat is net genoeg om Antwerpen te ontvangen. Als ik ertoe kom wat hoger een Yagi te plaatsen dan ga ik daar toch ook even dat blikjesgeval testen want ik ben wel benieuwd of ik dat werkend krijg.

 

Omdat ik niet zo meteen een soldeerbout bij de hand had, heb ik de isolatie aan het ene blikje vastgekleefd met verbandpleister en de kern aan het tweede vastgemaakt door twee gaatjes te prikken en daar de kabel (gebogen tot een lusje) door te steken. Ik veronderstel dat dat geen verdere problemen met de ontvangst zou mogen geven?

 

Tussen haakjes, ik blijf me nog even inlezen en dan hoop ik begin volgende maand een antenne te bestellen. (Ik wacht er liever nog even mee omdat ik al wat kosten gemaakt heb deze maand en het moet natuurlijk wel een lolletje blijven.)

aangepast door Koen B

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Koen B


Heb jij al een kaartje gemaakt vanaf je woning richting zender Roosendaal zodat je precies kunt zien

in welke richting de antenne moet staan? Zie een voorbeeld dat ik gemaakt heb als bijlage.

Zie ook de zendmast van Wavre vanuit de lucht.

post-60869-0-63380100-1368261109_thumb.jpg

post-60869-0-35722500-1368261173_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...