Ga naar inhoud


Vragen/ervaringen type antenne i.v.m. RTBf in Antwerpen


Koen B
Ga naar oplossing Opgelost door gors,

Aanbevolen berichten

Het zou nog een verbetering in antennewinst geven als de fabrikanten een yagi antenne zouden ontwikkelen met een bandbeedte van kanaal 21-60 en niet van 21-69. De kanalen van 60-69 worden toch niet meer voor DVB-t transmissie gebruikt.

Dan is de kans op storing van LTE signalen ook minder. Hetzelfde geldt voor UHF antenne versterkers.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Koen B

Heb jij al een kaartje gemaakt vanaf je woning richting zender Roosendaal zodat je precies kunt zien

in welke richting de antenne moet staan? Zie een voorbeeld dat ik gemaakt heb als bijlage.

Zie ook de zendmast van Wavre vanuit de lucht.

 

Bedankt voor de voorbeelden en ja, daar heb ik al aan gedacht. :-) Er zijn waarschijnlijk eenvoudiger manieren, maar ik heb het als volgt gedaan. Eerst op Google maps ingezoomd tot mijn straat duidelijk te zien was, die afbeelding opgeslagen en vervolgens gedraaid in Office Picture Manager tot mijn straat parallel stond met de linkerkant van het computerscherm (dan komt hetgeen er op het scherm staat namelijk precies overeen met wat ik zie als ik hier achter de computer zit, vandaar). Daar moest ik het kaartje 163 graden voor draaien. Vervolgens afbeelding genomen van de wijdere omgeving (eigen gemeente plus gemeente waar zendmast staat) en dat ook 163 graden gedraaid, en ziedaar: een plan waarop ik keurig kon zien waar de zendmast ligt vanuit mijn positie.

 

Mensen met meer ervaring zitten nu waarschijnlijk te schaterlachen omdat het veel eenvoudiger kan. ^^

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon met Google Earth


Ga eerst naar de TV-toren in Roosendaal door in te zoomen. Dan de functie Liniaal aanklikken, kies voor lijn en maak het vertrekpunt aan.
Dan de lijn iets naar het zuiden trekken. Nu de kaart uitzoomen en ga naar je woonplaats Edegem.

Daar zoom je weer in en klikt de lijn aan op de plaats van je woning waar de mast staat.

Klaar ben je

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon met Google Earth

Ga eerst naar de TV-toren in Roosendaal door in te zoomen. Dan de functie Liniaal aanklikken, kies voor lijn en maak het vertrekpunt aan.

Dan de lijn iets naar het zuiden trekken. Nu de kaart uitzoomen en ga naar je woonplaats Edegem.

Daar zoom je weer in en klikt de lijn aan op de plaats van je woning waar de mast staat.

Klaar ben je

 

Leuke tip, dank je. :-)

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou nog een verbetering in antennewinst geven als de fabrikanten een yagi antenne zouden ontwikkelen met een bandbeedte van kanaal 21-60 en niet van 21-69. De kanalen van 60-69 worden toch niet meer voor DVB-t transmissie gebruikt.

Dan is de kans op storing van LTE signalen ook minder. Hetzelfde geldt voor UHF antenne versterkers.

Lang geleden in de analoge tijd waren er ook antennes die tot kanaal 60 gingen. Ik herinner mij dat alleen de zender Schoten kanaal 62 gebruikte en Engeland. Het levert misschien een dB winst om de antennes voor kanaal 60 te ontwerpen. Aan de andere kant is het voor antenne fabrikanten niet economisch. Over een paar jaar kunnen ze alweer aanpassen tot kanaal 50 na de volgende wereld frequentie conferentie.

Het beperken van de antenne tot een bepaalde frequentie zal niet veel opleveren als het gaat om onderdrukking buiten de band. De directoren zullen boven de kantelfrequentie wel gaan reflecteren maar dat geldt alleen voor signalen uit de richting van de TV zender (en polarisatie). Ik gok dat in de meeste gevallen de LTE/ GSM uit volkomen willekeurige richtingen op de antenne binnenkomt. De demping hiervan ten opzichte van de hoofdrichting zal misschien 20 tot 30 dB bedragen.

 

Standaard filters zou perfect zijn maar helaas is er maar 1 MHz guard band tussen kanaal 60 en het 1e blok LTE. DVB-T is genadeloos benadeeld door de geldwolven die de frequenties hebben geveild. In Duitsland en bijv. Denemarken is de DVB-T vogelvrij verklaard. Als er in plaats van 1 MHz een guard band van minimaal 1 TV kanaal zou zijn was het nog enigzins mogelijk een goed filter te maken. Er is nu slechts een zwak compromis mogelijk: Het filter dat in een eerdere posting voorbij kwam, of een filter dat kanaal 60 opoffert. In Engeland wordt het probleem wel serieus genomen en kunnen probleemgevallen door Ofcom verholpen worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad te hopen dat kanaal 60 tot 50 behouden kunnen worden in de toekomst. In Duitsland is men hier alles anders als gelukkig mee. Dus of het werkeleijk gaat gebeuren? 

 

Het grappige is dat ik nu in het rijkste land ter wereld woon, maar van DVB-t & DAB+ hebben ze hier nog nooit gehoord. Wat dat betreft zijn de Emiraten nog een 3e wereldland.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Koen B

 

Als jij Roosendaal op kanaal 30 wilt ontvangen, dan kun je het beste de Triax Unix 52 Art.no. 107770

gebruiken. Dat is een UHF-antenne die tot kanaal 40 loopt. Hiermee krijg je flink wat meer versterking dan met een breedband-antenne die tot kanaal 69 doorloopt. Bovendien is de kans dan veel kleiner dat je storende GSM-signalen opvangt in de richting waar de antenne naar toe staat.

Zie de bijgevoegde afbeeldingen.

post-60869-0-57221400-1368359786_thumb.png

post-60869-0-17105300-1368359799_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Koen B

 

Als jij Roosendaal op kanaal 30 wilt ontvangen, dan kun je het beste de Triax Unix 52 Art.no. 107770

gebruiken. Dat is een UHF-antenne die tot kanaal 40 loopt. Hiermee krijg je flink wat meer versterking dan met een breedband-antenne die tot kanaal 69 doorloopt. Bovendien is de kans dan veel kleiner dat je storende GSM-signalen opvangt in de richting waar de antenne naar toe staat.

Zie de bijgevoegde afbeeldingen.

Dank je voor de tip, wat ik waarschijnlijk ga doen is eerst een antenne kopen waar ik een goede kans mee maak om Wavre te ontvangen (aangezien ontvangst daarvan toch waarschijnlijker zal zijn dan Roosendaal/Breda) en als die antenne hier dan toch ligt dan kan ik meteen even proberen of Nederland daar ook mee lukt. Als de ontvangst van de NL-zenders dan net wel/net niet lukt, geeft dat hopelijk aan dat ontvangst met een soort antenne als degene die je hier noemt wél vlot zou gaan. :-)

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is mooi dat er nog steeds yagi antennes te koop zijn voor de lage UHF kanalen! Dit is wel iets uit de analoge tijd heb ik het idee. Sowieso zijn grote UHF antennes een zeldzaamheid geworden. In Denemarken (waar Triax vandaan komt) zijn nog volop dakantennes te zien. Twee weken geleden heb ik daar HDTV mogen zien uit een Triax rasterantenne op een vakantiehuisje. In Denemarken wordt net als Digitenne ook betaal TV aangeboden via Boxer. Ik heb nog drie kwartier gekletst met een lokale antenne en TV handelaar. Hij had al te maken met LTE storingen! Dan kan hij een filter plaatsen hoog in de mast voor de versterker, kosten voor de TV kijker!

 

On topic: Ik lees uit de Triax grafieken af dat het voor kanaal 30 ongeveer 3 dB scheelt. Als je op de rand van ontvangst zit is 3dB een forse verbetering. Als het allemaal wel ruim uitpakt na de test met de antenne bestemd voor Wavre zou je omwille van flexibiliteit inderdaad voor een antenne tot kanaal 69 kunnen kiezen.

 

@Drs IJzerbout: Het zou goed kunnen zijn dat veel west Europese landen de kanalen t/m 60 bij DVB-T laten. Zo als ik het heb gelezen wordt het niet verplicht om de kanalen voor LTE te bestemmen. Het initiatief voor deze nieuwe frequentie ruimte is genomen door landen waar vrijwel geen DVB-T bestaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

EdjeKroketje schrijft:

Let op de afscherming richting Engeland van beide zenders.”

 

Het gaat natuurlijk niet om de afscherming richting Engeland maar om een beperkt bereik richting Goes omdat daar ook een zender staat. Bovendien kun je zien dat Goes helemaal geen afscherming richting Engeland heeft, zie bijlage.

Jammer dat je geen kennis van zaken hebt en desondanks je mening toch brengt als "de waarheid".

 

De reden voor een afscherming richting Engeland is niet omdat de zenders redelijk dichtbij de kust staan, want dan had heel het westen die afscherming wel gehad en je zegt het zelf al, Goes heeft inderdaad een mooi rond diagram. De reden is dat 1 van die kanalen in Engeland redelijk dicht bij de kust weer worden gebruikt en voor de kanalen in Goes en de randstad frequenties geldt dat blijkbaar niet.

Het zijn internationale afspraken. Hierin wordt niet geregeld dat Digitenne van KPN minder uit mag zenden richting Goes omdat daar een andere zender staat op andere kanalen. Omdat Goes 4 kanalen deelt met Roosendaal zou je er uit kunnen opmaken dat het de afscherming richting Engeland over kanaal 30 gaat, maar geen zin om dat uit te zoeken ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Beste Edjekroketje

Hebben die Engelse zenders waar jij op doelt ook een verticale polarisatie net zoals de Nederlandse zenders?

Ik heb niet zo'n zin om uit te zoeken welke zender het zou kunnen zijn en wat de polarisatie. Punt wat ik wilde maken is dat de Engelse belangenbehartiger bij het internationale overleg tussen landen, bescherming heeft aangevraagd, en gekregen, van Nederlandse zenders.

De afspraken met hoeveel vermogen en in welke richtingen er gezonden mag worden kan je hier vinden onder alle downloads.

aangepast door EdjeKroketje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...