Ga naar inhoud


Vragen/ervaringen type antenne i.v.m. RTBf in Antwerpen


Koen B
Ga naar oplossing Opgelost door gors,

Aanbevolen berichten

Er zijn een paar zenders in SFN lijkt mij waarvan Crystal Palace de grootste is (200 kW ERP): 

 

PSB3, BBCB horizontal • as a digital multiplex transmitted on frequency C30- (545.8MHz) from 324m datum.

 

Whaaaa kanaal 30- !!! Dachten we eindelijk verlost te zijn van de beeld geluidafstand van 6 MHz en nu dit.

Het moet gewoon anders in Engeland.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Jemig die rare Engelsen toch ;-)


Bedankt voor je uitzoekwerk, de afscherming blijkt dus inderdaad voor K30 te zijn zoals ik al vermoedde in mijn bericht van 13 mei: "Omdat Goes 4 kanalen deelt met Roosendaal zou je er uit kunnen opmaken dat het de afscherming richting Engeland over kanaal 30 gaat, maar geen zin om dat uit te zoeken ;-)"

 

Wat liggen die kanalen dicht bij elkaar allemaal daar in Crystal Palace: K22, 23, 25, 26, 28 en 30. Wel lekker ver van LTE af. Zijn die zendantennes niet zo breed als de Kathreins die KPN gebruikt? Smallere band zou in theorie wel weer meer winst kunnen geven.

aangepast door EdjeKroketje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die kanalen zijn geen toeval. Ze hebben de UHF in kanaalgroepen verdeeld voor de (ontvang) yagi's, zogenoemde aerial groups met een letter. Ik geloof wel dat het tegenwoordig niet overal meer zo mooi lukt om de kanalen in 1 groep te hebben als vroegah in de analoge tijd. Blijkbaar is Londen nog wel 1 groep gebleven, dat is in aantallen te vervangen antennes wel een winstpunt.

Voor een maximum gain uit de yagi is dat systeem natuurlijk superieur, flexibel is het minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, die Engelsen moesten en moeten alles anders doen. Dat begon al met de 405 lijnen TV, toen die 6 MHz geluidsafstand, 100% in plaats van 75% kleurennbalken.

Maar de Fransen konder er ook een lied van zingen met hun SECAM zooi. :D

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, die Engelsen moesten en moeten alles anders doen. Dat begon al met de 405 lijnen TV, toen die 6 MHz geluidsafstand, 100% in plaats van 75% kleurennbalken.

Maar de Fransen konder er ook een lied van zingen met hun SECAM zooi. :D

Hahaha, ja geweldig. Maar dat Secam was nog niet eens het ergste: Ze hadden in Frankrijk ook positieve beeldmodulatie! Daar kon je geen pieksynchronisatie (diode) automatische gain regeling op laten werken, verkeerd om zucht. Het was trouwens wel humor om tijdens tropo condities snel een video inverter in elkaar te solderen om Franse TV te kunnen bekijken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Beste Koen B,

 

RTBF ontvangen in Edegem kan volgens mij geen probleem zijn.

 

Ik ontvang hier in Wommelgem (7 km NO ) zender Waver op k 56 met max. sterkte.

Ook de regionale zender tele Bruxelles op k 55 en zender Breda k 30  kan ik permanent en blokvrij ontvangen met buitenantenne op 10 meter hoogte .  Antenne is wel een grote nl. AOT 65 Kathrein maar met kleinere zou het zeker ook wel lukken.  

      

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Koen B,

 

RTBF ontvangen in Edegem kan volgens mij geen probleem zijn.

 

Ik ontvang hier in Wommelgem (7 km NO ) zender Waver op k 56 met max. sterkte.

Ook de regionale zender tele Bruxelles op k 55 en zender Breda k 30  kan ik permanent en blokvrij ontvangen met buitenantenne op 10 meter hoogte .  Antenne is wel een grote nl. AOT 65 Kathrein maar met kleinere zou het zeker ook wel lukken.  

Ha, ontvangstrapporten van iemand die redelijk in de buurt woont zijn natuurlijk altijd erg welkom. :-) De maand is bijna om, als het juni is vind ik dat ik mezelf wel eens een antenne mag gunnen, als er niets tussenkomt, uiteraard.

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Koen, ik zit een stukje verder -Gentse zuiderrand-van Waver dan jij en ontvang de 4 RTBf zenders meestal goed- soms een paar bitfouten bij GOED weer- interferentie met buitenlandse??- op 754MHz met een vlakke versterkte antenne Konig, type weet ik niet meer, buiten op ongeveer 6m hoogte.

Iets van 25 op 15 cm, kost 20 € + 10 voor de power inserter. Mijn ontvangers geven geen 5V af. Gaf een veel beter resultaat dan onversterkte Yagi. Kreeg ook zeeeer zelden Goes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja interferentie, dat heb je met een vlakke antenne. Die is totaal niet richting gevoelig en daar pak je natuurlijk veel makkelijker ongewenste zenders mee die op dezelfde frequentie werken. Met een lange Yagi-antenne heb je daar nagenoeg geen last van want het moet al heel gek lopen dat die buitenlandse zender die op dezelfde golflengte zit als die jij wilt ontvangen zich precies in dezelfde richting bevindt.

En vindt je dat je te weinig signaal hebt, dan plaats je toch een antenneversterker bij de antenne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje, die vlakke antenne is wel degelijk richtinggevoelig maar natuurlijk niet zo selectief als een Yagi. En ik heb op de Yagi geen antenneversterker aangesloten omdat het met die vlakke versterkte antenne ook gaat en deze veel handiger is en onopvallend. Ze staat trouwens net onder een van mijn schotels en voor een Yagi moest ik nog een bevestiging bij monteren.

De VRT zenders heb ik via dezelfde antenne maar met een staafje van 10 cm ontvang ik die ook van de zender in Gent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Gors, als een antenne 60 graden schuin van voren nog maar slechts 1dB verlies heeft, dan noem ik dat geen richtantenne en dan kun je wachten op interferentie als je een veraf gelegen zender wilt ontvangen, zie de groene lijn in de bijlage van een Funke antenne.

post-60869-0-03779200-1369690909_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje, die vlakke antenne is wel degelijk richtinggevoelig maar natuurlijk niet zo selectief als een Yagi.

 

Selectiviteit ontstaat in de ontvanger. Niet in de antenne. Tenzij de antenne zeer smalbandig is. Als je een Yagi antenne hebt die ontworpen is voor een bepaald kanaal of een klein gedeelde van de UHF band, pas dan is dat een selectieve antenne.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Drs.IJzerbout


Als twee zenders (die ver van elkaar gelegen zijn) op dezelfde frequentie uitzenden, dan zijn die twee signalen met geen enkele ontvanger te scheiden. De enigste manier om dit wel te doen is gebruik te maken van een zeer goede richtantenne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...