Ga naar inhoud


Vragen/ervaringen type antenne i.v.m. RTBf in Antwerpen


Koen B
Ga naar oplossing Opgelost door gors,

Aanbevolen berichten


  • Oplossing

sorry, ik schreef selectiviteit maar bedoelde inderdaad richtingsgevoeligheid. En die vlakke Konig is wel degelijk REDELIJK richtingsgevoelig, 15 graden naar links of rechts en ik ben RTBf kwijt. Ongeveer zoals vroeger-analoge zenders- met een Yagi als ik me goed herinner, maar dan naar Nederland of Rijsel. De DVB-T zenders zijn nu veel zwakker. Maar met een Yagi van 2m kon ik onder mijn dak - leien met onderdak met folie- wel Nederland ontvangen. Het verschil is ook dat er wel wat sneeuw op zat, en nu is het alles of niets.

Op mijn zolder komt nu zelfs Gent niet binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Ben ik weer. Door allerlei toestanden is het er nog niet van gekomen iets te kopen en misschien is dat maar goed ook want nu we weten dat FTV PO via de schotel er binnenkort uitgaat, is het voor mij toch belangrijker geworden om te proberen hier in Antwerpen Breda (of eventueel Roosendaal) op te pikken. Beide zenden vertikaal uit op kanaal 30. Breda is iets verder weg maar in tegenstelling tot Roosendaal niet afgeschermd richting Vlaanderen, dus wellicht de betere keuze.

 

Goed nieuws is dat ik inmiddels de situatie op de scheerzolder heb bekeken en de omstandigheden om daar een antenne onder de nok te plaatsen zijn beter dan gedacht. Het signaal zou 'slechts' door de pannen en isolatiewol moeten gaan. Het dakgebinte is van hout.

 

Ik zit te kijken naar deze twee antennes:

Köning ANT-UHF31-KN: http://www.konigelectronic.com/nl_nl/1101001

König ANT-UHF70-KN: http://www.konigelectronic.com/nl_nl/1109280

 

De tweede lijkt betere ontvangst te beloven (17.8 dB op kanaal 29 t.o.v. 14.5, dat scheelt nogal wat), maar kijk eens naar het plaatje: is die antenne bruikbaar voor vertikale ontvangst?

 

Dan heb ik natuurlijk ook nog een antenneversterker nodig. De bekende Duitse webwinkel heeft een heel arsenaal modellen. Volgens de gegevens bieden ze bijna allemaal een versterking van 20 dB tegen een verbruik van ongeveer 2,5 watt. Maakt het wat uit welke versterker ik koop, of zijn ze allemaal vergelijkbaar qua prestaties?

 

En om dan nog even af te dwalen, ik vroeg me af of het qua zuinigheid verstandig zou zijn zo'n stopcontact met timer te kopen zodat de versterker 's nachts zou uitvallen. Maar die klok verbruikt zelf natuurlijk ook, en als het maar om 2,5 watt gaat is het misschien net duurder om zo'n ding ertussen te plaatsen...

 

Opmerkingen en tips welkom. :-)

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste antenne kan je door hermonteren van de mastklem vertikaal gebruiken - Die tweede zo te zien alleen met een horizontaal stukje mast - Een antenne versterker heb je enkel nodig om kabelverliezen/gebruik van evt. splitter(s) te kompenseren - Heb hier zelf +/- 40m coax (koka 799) in gebruik zonder ampli.

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

stroomverbruik versterker: hangt er van af op welke spanning die gevoed wordt en of uw ontvanger die via de antenne levert. In dit geval zal je maar verbruik hebben als de ontvanger aanstaat, maar ook alleen dan versterking wat belangrijk kan zijn als er op diezelfde antenne nog ontvangers aangesloten zijn zoals 2de decoder- voor radio bvb-, DAB ontvanger, multimediaspeler ...

Indien geen enkele ontvanger de voedingsspanning levert heb je een -al dan niet bijgeleverde- power inserter nodig.

Maar sws blijft het totale verbruik in mijn ogen verwaarloosbaar.

Ik veronderstel ook dat je in Antwerpen goedkoper en eleganter af bent met een kleine, vlakke versterkte antenne zoals König die ook heeft.

Ik ontvang daarmee zenders op meer dan 50km afstand, mijn antennetje staat wel buiten, op ongeveer 6m hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...