Ga naar inhoud


Signaalsterkte van TVV signaal laat te wensen over(op 19°)


Jan Ambers
Ga naar oplossing Opgelost door Eduard07,

Aanbevolen berichten

Voor dat antwoord moet je bij Sprietje zijn (hij heeft de oplossing al aangegeven)

 

Ik kan je wel een technische uitleg geven. De nieuwere modulatie technieken zijn zeer gevoelig voor phase vervorming. Deze treedt op in de versterker van de LNB. Nieuwere LNB ontwerpen houden daar beter rekening mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is een Duo LNB van TV Vlaanderen zelf...

 

Zo'n duo lnb kan helaas maar op 1 satellietpositie worden geoptimaliseerd.

Tot voorheen was het advies: optimaliseren op Astra 3 ivm ontvangst van de HD zenders.

Nu de vlaamse SD zenders op Astra 1 ook in DVBS2/8PSK zijn gaan uitzenden kom je dus in de problemen.

 

Wil je een maximale ontvangst op meerdere satellieten dan kom je haast altijd uit op een schotel met een houder voor meerdere LNB's.

Je hebt dan ook de kwaliteit van de LNB's zelf in de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst even antwoorden op jouw vraag Sprietje.

De schotel is een 64cm Triax met de 23,5° LNB in de klem.  De locatie is Bayern, Duitsland.

Noodgedwongen moet ik gebruik maken van platte verloopstukjes om de kabel hier in huis binnen te krijgen. (dat zal het signaal ook wel niet ten goede komen)

 

Dit is een heel rare situatie aan het worden, misschien moet ik een eigen topic aanmaken over het probleem.

Ik heb net het probleem meerdere malen kunnen simuleren.

Het probleem doet zich enkel voor als ik een opname start op één van de nieuwe transponders met zwakker signaal.

En dit niet enkel op 23,5° maar ook op 19,2°.

Gewoon kijken is geen probleem, opnemen = blokvorming.

Op andere sterke transponders mag ik opnemen wat ik wil, geen probleem, geen blokvorming.

Het lijkt wel - zoals ik eerder als zei - een soort van decoderingsprobleem te zijn bij zwakkere signalen van TV Vlaanderen. (het probleem doet zich enkel voor bij TV Vlaanderen transponders)

Op de zwakkere signalen heb ik een SNR van 76% met AGC van 67%, beter kan ik het niet krijgen met mijn wok.

 

In elk geval, door de veranderingen/kostenbesparingen van TV Vlaanderen lijkt het er opnieuw op dat ik blijvende problemen ga krijgen...

aangepast door illusion1234

Dreambox 7000S - VU+ Duo - Triax 64cm - Inverto Duo Quad LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen heb ik het probleem nog verder "bestudeerd".

Het lijkt er meer en meer op dat het probleem een decodeerprobleem is zoals ik reeds voorheen meldde.  Meer specifiek een softcam probleem.

De aanleiding van de problemen is wel degelijk de nieuwe uitzendnorm die TV Vlaanderen gebruikt.  De problemen deden zich namelijk vroeger niet voor.

Voor een of andere reden hebben de softcams op mijn VU+ (Cccam en Oscam) problemen met deze nieuwe "zwakkere" signalen.

 

Als ik de smartcard in de originele bijgeleverde CI-module steek heb ik het probleem niet.

Probleem van de CI-module is dan weer dan ik niet tegelijkertijd kan kijken en opnemen...

 

Ik probeer nog eens een post aan te maken in de rubriek coderingssystemen - softcams.

Dreambox 7000S - VU+ Duo - Triax 64cm - Inverto Duo Quad LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de TV Vlaanderen CI-module VERPLICHT moeten bijkopen.

Het staat er niet precies op welke soort van module het is...

De CI-module is afkomstig van smardtv.

Misschien kan deze module omgetoverd worden tot Aston Dual door een firmware upgrade ofzo.

 

Ik hoop dat ik niet nog eens moet investeren in een nieuwe CI-module.

Waarom levert TV Vlaanderen niet direct een CI-module die tegelijkertijd twee tuners kan decoderen?

 

Edit: Ik heb net eens gekeken bij een satshop.  Er staat bij de Aston Dual dat deze module twee signalen vanop dezelfde transponder kan decoderen.

"Deze vernieuwde astoncrypt module kan met 1 smartcard 2 kanalen binnen dezelfde transponder tegelijkertijd decoderen. Deze extra functie is handig als u een TwinTuner heeft."

Daar ben ik ook niet veel mee geholpen...

aangepast door illusion1234

Dreambox 7000S - VU+ Duo - Triax 64cm - Inverto Duo Quad LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Smardtv CI module van TVV, met zwart etiket, kan net zoals de Aston Dual, twee zenders decoderen.

De nieuwste generatie CI modules die ze uitleveren, met wit etiket, kan zelfs vier zenders simultaan decoderen.

De voorwaarde is wel dat die zenders op dezelfde transponder zitten. Dat is met elke CI module het geval. Dat is omdat de hele transport stream doorheen de CI module gaat en dus niet enkel de zender die je zit te bekijken.

 

Door TVV gecertificeerde ontvangers kunnen gecodeerde opnames maken. Dat wil zeggen dat je afhankelijk van de kracht van jouw ontvanger en het aantal tuners, wel tot 8 opnames simultaan zou kunnen maken. Die worden dan gedecodeerd ofwel op het moment dat je ze bekijkt, ofwel wanneer de ontvanger niets anders aan het doen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ontvanger is een VU+ Duo, deze heeft dus twee tuners.

Met opnemen en kijken binnen eenzelfde transponder ben ik niet veel...

Wij kijken bijna / nemen bijna altijd op op twee verschillende transponders.

 

Ik blijf dus aangewezen op de softcams van m'n VU+ Duo.

 

Eens kijken of iemand mij verder kan helpen in de rubriek coderingssystemen.

Misschien moet ik maar eens een softwarematige update doen van Oscam of misschien wel van m'n hele OpelPLi.

Dreambox 7000S - VU+ Duo - Triax 64cm - Inverto Duo Quad LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een vraagje.

Mocht de signaalsterkte het probleem zijn...  kan een signaalversterker dan de oplossing zijn? (ik denk het niet, maar je weet natuurlijk nooit)

En dan moet dat nog werken op zo'n Duo LNB van TV Vlaanderen...

Dreambox 7000S - VU+ Duo - Triax 64cm - Inverto Duo Quad LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste illusion1234


Begin nooit aan een signaalversterker, dat geeft alleen maar meer ellende.

Of de problemen die je hebt decodeerproblemen zijn, kun je gemakkelijk uitproberen door op een ongecodeerde zender af te stemmen. Voor de Astra 19,2 bijv. op de zender BVN en voor de Astra 23,5 bijv. op TV Gelderland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is enkel op gecodeerde kanalen.

Maar ook enkel op bepaalde nieuwe transponders die TV Vlaanderen gebruikt.

 

Op andere gecodeerde transponders van TV Vlaanderen kan ik gerust veel minder gaan van signaal vooraleer de blokjes tevoorschijn komen.

Dat heb ik vandaag gemerkt, door een wolkbreuk hier kwam het signaal op een andere transponder niet verder dan 8dB, zelfs dan had ik nog geen blokjes!

 

Momteel weet ik dus nog altijd niet wat precies het probleem is.

Hopelijk kom ik er gauw achter, het begint echt een beetje vervelend te worden...  :(

Dreambox 7000S - VU+ Duo - Triax 64cm - Inverto Duo Quad LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...