WillemC Geplaatst: 10 mei 2013 Geplaatst: 10 mei 2013 Hallo allen, Ik ben inmiddels al een behoorlijke tijd bezig om mijn nieuwe sateliet uit te richten. De schotel is op de hoek van ons huis bevestigd en heeft geheel vrij zicht. Ik heb via CanalDigitaal een Duo LNB 19,2 en 23,5 ontvangen met 4 uitgangen. Daarnaast heb ik heb een nieuwe Triax schotel (deze zou geschikt zijn voor deze Duo LNB) Ik heb een HDSM v2.5 geleend om mijn schotel uit te richten. Met uitrichten vind ik wel de 19,2, maar de 23,5 vind ik dus niet (0 signaal). Ik heb op dishpointer gekeken waar deze naartoe moet richten. Ik ben hier van de 19,2 schotel uitgegaan. Ik vind de 19,2 eenvoudig. In de praktijk blijkt de schotel circa één graden meer achterover gekanteld te moeten worden. Het bevestigingsstatief staat zo goed als waterpas. De 23,5 krijg ik echter helemaal niet gevonden. De opstelling: De 19,2 is bevestigd aan de LNB houder, de 23,5 ontvanger zweeft dus vrij. Er is één coax kabel aangesloten welke richting de Samsung TV gaat met CI+-module. Op de huidige plaatsing kan ik mijn hand voor de 23,5 kop plaatsen zonder signaal verlies volgens de HDSM. Dit bevestigd voor mij dus dat de 19,2 goed uitgericht staat? Nu vroeg ik me af of ik niet iets fout doe (voornamelijk met de HDSM v2.5)? De HDSM v2.5 heeft in de zenderlijst een sat Duo LNB 19,2 en Duo LNB 23,5 staan. Deze 19,2 kan ik op circa 95% krijgen (als ik de kop vervolgens draai, vind deze ook nog wel eens 99%) Moet ik iets met Diseqc instellingen doen of dergelijke? Via de HDSM kan ik een knop inhouden en vervolgens kiezen uit Diseqc A, B, C, D. Volgens mij moet de 23,5 op Diseqc B geplaatst zijn? Moet ik deze dan dus ook op de HDSM instellen om deze 23,5 uberhaupt signaa te laten zien? En via mijn samsung tv (d6200), kan ik ook bij de LNB instellingen. Deze heb ik gereset (op advies van CD), vervolgens staat van de 4 voorgeprogrammeerde schotels alles qua Diseqc uit. Ook dan vind ik niets. Ik heb ook de 19,2 op Diseqc A en de 23,5 op Diseqc B geplaatst), maar dit zou volgens mij niet van invloed moeten zijn op het signaa dat ik op de direct aan de schotel aangesloten HDSM zou moeten zien. Of kan ik beter de 23,5 kop in de LNB houder bevestigen en proberen op deze uit te richten? (via DishPointer de 23,5E Astra 3A | Astra 3B)? Hopelijk kan iemand mij hier meer duidelijkheid over geven. Ben woonachtig in Noord-Limburg (NL)
dvbs Geplaatst: 10 mei 2013 Geplaatst: 10 mei 2013 klein vraagske; Als je vanuit de schotel richting lnb kijkt; moet de 23.5 rechts zitten tov de 19.2; dat klopt toch he? Groeten van dvbs, UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4
WillemC Geplaatst: 10 mei 2013 Auteur Geplaatst: 10 mei 2013 Ja dat klopt inderdaad. de 19,2 zit dan links, de 23,5 zit dan rechts. Anders zou je ook het hele apparaatje op z'n kop moeten zetten. 1
dvbs Geplaatst: 10 mei 2013 Geplaatst: 10 mei 2013 (aangepast) Ben je 100% zeker dat de duo lnb geschikt is voor jouw schotel? (wss een 60cm schotel?) de HDSM ken ik niet, maar nu de 19.2 juist is afgesteld kan je de lnb eens rr aan jouw tv koppelen en daar idd diseqc A voor 19.2 en B voor 23.5 kiezen. Zie je dan iets? (oh ja, er wordt idd aanbeveeld om 23.5 in het midden te plaatsen omdat die iets minder sterk te ontvangen is (maar in principe moet je toch iets zien)) 10 mei 2013 aangepast door dvbs Groeten van dvbs, UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4
WillemC Geplaatst: 10 mei 2013 Auteur Geplaatst: 10 mei 2013 De LNB is inderdaad geschikt. Op de verpakking staat dat deze voor een 60cm schotel is, mijn schotel is ook 60cm) Ik heb een coax al naar mijn tv lopen. Op een andere aansluiting sluit ik vervolgens dus de HDSM (Horizon Digital Satellite Meter v2.5) aan. Kan het zijn dat ik de 19,2 toch uit een net verkeerde hoek ontvang? Ik kan me namelijk eigenlijk alleen dit nog voorstellen. (ik vind het ook vreemd dat mijn schotel iets meer gekiept moet staan (even uit mijn hoofd op circa 31 graden). Dit terwijl het statief toch waterpas staat.
dvbs Geplaatst: 10 mei 2013 Geplaatst: 10 mei 2013 Over die 31° zou ik mij geen zorgen maken. Ik ga er even van uit dat die tv als een andere sat-ontvanger werkt en dus via diseqcB met de lnb 23.5 is verbonden.... Heb je al eens de lnb (schotel ongemoeid laten) lichtjes verdraaid in zijn houder? Check ook eens of de transponder die je gebuikt om de 23.5 te zoeken correct is ingesteld. succes! Groeten van dvbs, UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4
WillemC Geplaatst: 10 mei 2013 Auteur Geplaatst: 10 mei 2013 Ik heb inderdaad de kop al proberen te draaien. Echter zonder resultaat op mijn HDSM (hij vind de satelliet niet eens). Wat bedoel je met de transponder die ik gebruik om de 23.5 te zoeken?
dvbs Geplaatst: 10 mei 2013 Geplaatst: 10 mei 2013 (De frequentie+ instellingen waarmee je zoekt.) maar ik vermoed dat we daarmee afdwalen. Heb je effectief al zenders bekeken via de tv? Mss staat de 19.2 lnb op de 23 afgesteld en kan je aldus de 23.5 niet vinden. Groeten van dvbs, UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4
WillemC Geplaatst: 10 mei 2013 Auteur Geplaatst: 10 mei 2013 Op de tv kan ik gewoon de 19.2 zenderlijst inladen en bekijken. Laad ik de 23.5 zenderlijst in, dan heb ik geen beeld op de HD zenders. Signaal-diagnose stelt dan ook vast dat er 0 signaal is. Is het verstandiger de 19.2 in de houder te bevestigen of de 23.5? En dien ik, als ik de 23.5 bevestig, de gegevens aan te houden die DishPointer geeft als ik satelliet 23.5 selecteer, of moet ik daar Multi LNB setup kiezen?
dvbs Geplaatst: 10 mei 2013 Geplaatst: 10 mei 2013 (aangepast) In theorie wel, maar je zou nu toch iets moeten zien. (mss daarna eens herdoen voor goed?) Ik zie enkel nog een probleem in de tv? -gekozen voor diseqc 1.0, 1.1 ? meerdere sats...? uiteraard multi lnb kiezen. btw; je hebt een lnb met 4 uitgangen, probeer eens een andere (je weet nooit of een lnb defect is) 10 mei 2013 aangepast door dvbs Groeten van dvbs, UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4
WillemC Geplaatst: 10 mei 2013 Auteur Geplaatst: 10 mei 2013 Even ter info, als ik Multi LNB "28.2E, 23.5E©, 19.2E" selecteer op DishPointer geeft hij de volgende waarden: Elevation: 28.9° Azimuth (true): 158.1° Azimuth (magn.): 157.3° Dish Skew [?]: 96.0° Ik zal vanavond maar weer aan de slag gaan, maar ik heb er een hard hoofd in Ik zal eens de 23.5 bevestigen in de houder en kijken wat hij dan doet. (ik neem aan dat ik dan wel de enkele setup van DishPointer moet aanhouden om de correcte 23.5 satelliet te vinden, en dat de 19.2 vervolgens door te draaien ook gevonden kan worden)
dvbs Geplaatst: 10 mei 2013 Geplaatst: 10 mei 2013 Niet opgeven he! Heb even de manual gelezen van de hdsm... mooi app. Je kan daar idd kiezen voor diseqc B, en vervolgens voor 23.5 O gaan .... was het zo dat je het geprobeerd hebt? Groeten van dvbs, UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4
Oplossing WillemC Geplaatst: 10 mei 2013 Auteur Oplossing Geplaatst: 10 mei 2013 Het probleem is opgelost Wat blijkt: mijn schotel stond correct afgesteld. Ik heb een samsung tv (d6200), hierin zat het probleem. Na een reset naar fabrieksinstellingen en het menu opnieuw doorlopen, werden de juiste diseqc instellingen genomen. Vervolgens laad de HD lijst zonder problemen in en heb ik alle zenders. Ik heb dit via de instellingen van de tv dit eerder handmatig aangepast (onder LNB Instellingen), maar dit heeft blijkbaar geen direct effect. Dus als advies: als je eerst een mono- lnb hebt gehad en hier destijds de zenders op hebt ingeladen, dien je bij in ieder geval deze samsung tv een factory reset te doen (10sec de Exit knop inhouden op je afstandsbediending) Hopelijk hebben anderen met hetzelfde probleem hier wat aan.
dvbs Geplaatst: 10 mei 2013 Geplaatst: 10 mei 2013 Tof! ok, weet je ook waarom je met de finder de 23.5 niet vond? Groeten van dvbs, UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4
WillemC Geplaatst: 10 mei 2013 Auteur Geplaatst: 10 mei 2013 Nee geen idee, maar waarschijnlijk stond de LNB dus door de tv foutief ingesteld (diseqc niet toegekend). Vermoed dat het daarmee te maken heeft gehad. Of ik heb de diseqc instelling op de HDSM niet goed gebruikt (meen ergens gelezen te hebben dat de instelling na een x aantal minuten wordt gereset? Als ik het diseqc menu opriep, stond deze namelijk altijd weer op diseqc A. Hij leek 'm dus niet te onthouden.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen