Ga naar inhoud


voordelen van wavefield


RaveMaus

Aanbevolen berichten

Tegenwoordig kom ik meer en meer wavefields tegen in het straatbeeld. Wat heeft zo'n ding nu als voordeel tov een klassieke schotelopstelling?

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites


Is de signaalkwaliteit over het algemeen beter met een wavefield of maakt dat niet uit?

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doordat de signalen 2 keer worden gereflecteerd, bereik je uiteraard extra versterking.

 

Als je even binnen dit forum zoekt, zul je zien dat jouw vraag al vaker en reeds lang geleden al aan de orde is gekomen, bijv. hieronder:

 


http://www.sat4all.com/forums/topic/161086-rendement-wavefrontier-tov-triax-78/

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doordat de signalen 2 keer worden gereflecteerd, bereik je uiteraard extra versterking.

 

Dat waag ik te betwijfelen. Die wavefields hebben inderdaad de mogelijkheid een behoorlijk aantal LNC´s te kunnen "bedienen".

Persoonlijk vind ik het foei-lelijke dingen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Eduard07


Je schrijft:

“Doordat de signalen 2 keer worden gereflecteerd, bereik je uiteraard extra versterking.”

Als dat waar zou zijn, kun je dus het beste zoveel mogelijk hulpreflectors op je schotel hebben want dan krijg je steeds meer versterking. Nee, de versterking van een schotel wordt bepaald door het schoteloppervlak en de nauwkeurigheid waarmee de schotel gemaakt is. Door de gebogen hulpreflector bereik je wel dat de lnb’s verder uit elkaar geplaatst kunnen worden maar extra versterking krijg je daar niet door.
 

Een WaveFrontier T55 presteert als een gewone schotel die 55cm breed is en 61cm hoog, een T90 presteert als een schotel die 90cm breed is en 100cm hoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is niet hetzelfde. De Wavefield antenne spreidt juist de beam na de 2e reflectie.

Antennes met meerdere LNB´s zijn en blijven altijd een compromis ten opzichte van een enkel focus-punt.

 

Een Gregoriean antenne is daarom niet geschikt voor meerdere LNC´s.

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste RogerDR


Er worden heel veel dingen beweerd die helemaal niet waar zijn.
Een Fuba-schotel is een gewone offset-schotel.
Een Gregorian-schotel is een schotel die met een hulpreflector werkt. Ik heb nog even een afbeelding

toegevoegd waar de verschillende principes onder elkaar staan.


Over het algemeen zorgt de hulpreflector er voor dat de signalen weer verder gebundeld worden naar één brandpunt.

Het voordeel van een Gregorian of Cassegrain schotel is dat het brandpunt waar de lnb moet staan
dichter bij de schotel komt te liggen. Voor Campers zelfs zodat de lnb in het centrum van de schotel komt te staan zodat de schotel kompakt gehouden kan worden, zie bijlage.


WaveFrontier heeft een schotelontwerp gemaakt om met het Gregorian principe een multifocus schotel te maken.

post-60869-0-17790800-1368264081_thumb.png

post-60869-0-09684500-1368264141_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk RogerDR


De Fibo is een hele goede kwaliteitsschotel. Kijk maar eens naar bijgevoegde afbeelding. Alles is op en top.

Een zeer stabiele driehoekige lnb-arm die zeer stabiel aan de schotel is bevestigd. Heel wat anders dan de Triax of SAB. Ook de wijze waarop de schotel aan de drager bevestigd is is prachtig. Bij een Triax voel je al meteen dat als je de schotel aan de drager vast maakt, de schotel enige vervorming krijgt waardoor het rendement omlaag gaat. Een superglad en strak schoteloppervlak. Een zeer stabiele bevestiging van zowel de hulpreflector als de feedhorn.


En dan de feedhorn zelf. Een lange grote feedhorn waardoor de kijkhoek perfect op het  schoteloppervlak gericht is en niet aan de bovenzijde langs de schotel kijkt zoals bij veel offsetschotels het geval is.


De Fibo is een rasechte kwaliteitsschotel en het rendement daarvan moet je dan ook vergelijken met een kwaliteits offsetschotel zoals bijv. de Visiosat. Dan zul je merken dat die twee niet voor elkaar onder doen. Niet voor niets dat ze bij GSO-satellietinstallaties bijna altijd kiezen voor Visiosat.


Wil je meer weten over de Fibo-schotels kijk dan op deze site:
http://www.satellite-calculations.com/Fibo/fibo.htm
Hier vindt je informatie over de Fibo 55cm, de 90cm en de 120cm.

post-60869-0-86927900-1368271404_thumb.jpg

post-60869-0-00536000-1368271571_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weeral wat wijzer dus...

 

Ik heb momenteel een schotel staan (klassiek ding, model à la Triax) met 4 LNB's op. De klassieke satellieten worden hiermee ontvangen.

Bij een stevige plens/sneeuwbui gebeurt het wel eens dat het signaal 0 wordt. Is dit op te lossen met een wavefield te plaatsen,of maakt dit totaal niet uit?

 

(@Drs. Ijzerbout: smaken verschillen, ik vind het net knap gevonden en mooi om naar te zien ;) )

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

 drs ijzerbout  ik heb een 110 triax en een wafefield t90 staan

en allebei tot het uiterste uitgericht maar ik krijg op de t90 wel betere ontvangst en  meer db signaal uitgehaald als op de 110 triax

(ra ra ra hoe ken dit? )ik zou hem in elk geval niet meer willen missen en vind het een kunstwerk op het plat dak

nu ben ik bezig met  een installatie met een draaibaar geval met een 100 cm ronde schotel (merk onbekend)

en ben benieuwd wat ik daar uit ken halen

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste blackeyes


Een Triax 110 is slechts 105cm hoog. Ik zou hem dan ook niet eens een 100cm-schotel willen noemen, eerder een 96cm-schotel en dan is het verschil met een T90 al niet meer zo groot.

Je vergelijkt het signaal van de Triax 110 met een T90. Heb je die vergelijking gedaan met slechts één lnb en betreft het dan ook precies dezelfde lnb?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...