Ga naar inhoud


rotor exact positioneren


josse

Aanbevolen berichten

Mmmm dan staat je installatie mechanisch toch echt niet goed en volgt hij niet precies de clarke belt, als ik usals gebruik op mijn ET9500 loopt hij (Stab HH120) exact naar iedere satelliet (ook de Nilesat) die ik opgeef en hoef nooit een mm bij te regelen of te kalibreren. Ik denk dat ts zijn installatie mechanisch niet goed staat anders hoef je niet te fine tunen bij diseqc 1.2. Ik zou net als @jeevanhoof adviseren gebruik Usals dan heb je nooit geen omkijken meer naar fine tunen of ander gedoe met opslaan, mits je schotel installatie mechanisch goed afgesteld is en daar mankeert het bij de meesten nog al eens aan. ;)  

dag,ben het helemaal eens met jullie, uiteenzetting ,heb sirius 5gr oost als 0 punt,en ja daar kan een paar mm inzitten. 

nu  heb overal goed beeld. maar zit nog altijd met de vraag heb al van alles in de instellingen gedaan.

rotorinstellingen exact positioneren, opslaan, en telkens draat rotor terug naar vorige opstelling ???

gr

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 80
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Nee volgens mij niet je schreef:''Bij USALS moet de schotel zodanig worden geïnstalleerd dat er zich nagenoeg geen afwijkingen meer mogen voordoen bij alle ingeprogrammeerde posities. Met diseqc 1.2 kan finetunen net het verschil maken bij zwakke transponders, zoals Nilesat''.

 

Eduard jij zegt dat alleen bij usals je schotel mechanisch goed moet staan, dat geld uiteraard ook voor diseqc 1.2, als je dan toch nog kunt/moet fine-tunen, dan staat je installatie mechanisch toch echt niet goed. ;)

Daarbij impliceerde ik dat je bij diseqc 1.2 enigszins kunt bijsturen mocht de schotel mechanisch niet 100% zuiver staan.

 

We zijn het dus gewoon eens. ;)

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

dag,ben het helemaal eens met jullie, uiteenzetting ,heb sirius 5gr oost als 0 punt,en ja daar kan een paar mm inzitten. 

nu  heb overal goed beeld. maar zit nog altijd met de vraag heb al van alles in de instellingen gedaan.

rotorinstellingen exact positioneren, opslaan, en telkens draat rotor terug naar vorige opstelling ???

gr

Dan is mijn vraag opnieuw: heb je USALS aan staan, of heb je diseqc 1.2 aan?

 

In dat laatste geval draait de schotel naar de positie die jij bij de satelliet hebt opgeslagen.

Als jij bij diseqc 1.2 Astra 2 onder 3 hebt opgeslagen maar Astra 3 ook, dan zal hij na het handmatig positioneren van Astra 3 of 2 steeds terugdraaien naar de positie 3 die jij het eerst hebt  ingelezen.

 

Heb je USALS of diseqc 1.2 ingesteld?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eduard we zijn het idd. op het punt van ''fine tunen'' bij diseqc 1.2 eens. ;) Ts kan zien of hij Usals gebruikt of diseqc 1.2 want alleen bij Usals kun/moet je de home locatie opgeven bij diseqc 1.2 niet volgens mij. :/

Klopt.

Voormalig Sirius (Nu Astra 4-->4.8 gr. oost) is "ongeveer" de home locatie voor Nederland, ook al verschilt het exacte getal wel per locatie in Nederland. Dus daar kan het begin al weer liggen voor afwijkingen die verderop in de baan van je rotor oost en west alleen maar toenemen. (Net als het bij een tegelvoet dit net niet helemaal waterpas staat. Hoe hogerop, hoe meer afwijking.)

 

Ik geef de voorkeur aan diseqc 1.2, zodat ik afwijkingen handmatig kan minimaliseren. (Misschien wel kan compenseren tot de facto USAL-posities.)

Maar dan moet ik elke satellietpositie in Pli in het geheugen van de ontvanger dus onder een vast nummer vastleggen. Als ik daarin een nummerfout maakt, blijft de schotel staan of draait hij naar de verkeerde satelliet.

 

Mogelijk geeft josse in zijn sat-instellingen ergens een foutief commando.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

neem tunerconfiguratie

configuratiemodus 3keuzes eenvoudig,geavanceerd,niet ingeschakeld.

neem eenvoudig staat rotor op usals.beeld

neem geavanceerd geen beeld??

gr

Josse, als jij per satelliet onder Geavanceerd USALS per satelliet uitschakelt, vraagt de commando-lijst je vervolgens een nummer in te vullen onder diseqc 1.2.

Elke positie moet een eigen, vast nummer.

Als jij vervolgens onder ROTOR de sat-positie hebt gevonden om de zenders in te lezen onder HANDMATIG ZOEKEN, moet jij het juiste nummer van die satelliet opnieuw invoeren en bevestigen.

Zo zorg je ervoor, dat de rotor altijd naar de juiste satellietpositie terugdraait.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sjaak(k), ik weet dat mijn mechanische instellingen niet 100% zijn, en ik weet ook hoeveel.

Heb alleen nog geen moment gevonden om de schotel bij de draaien op de rotor. Het nulpunt staat bij mij iets te westelijk ingesteld. De tegelvoet en stang zijn wel zuiver waterpas.Die kan ik middels de moeren in de voet helemaal zuiver stellen.

Vandaar dat ik bewust diseqc 1.2 gebruik .Daar zie ik de gecompliceerdheid niet van in. 1 keer bijstellen en mijn Stab 120 weet er steeds weer naartoe te gaan.

Zelfs van de zwakste transponder op Turksat naar de zwakste transponder op Nilesat. Heb er nooit geen omkijken meer naar.

 

(Ik heb het hierboven trouwens niet over "facto USAL-posities", maar ik heb gezegd dat als de USALS 100% procent goed zijn ingesteld, je met

diseqc 1.2 de facto op USALS zit. (Oftewel: de opgeslagen posities moeten 100% samenvallen.)

 

Ik denk echter, dat veel schotelbezitters hun draaibaar niet 100% loupezuiver hebben staan (en dat misschien ook wel niet belangrijk vinden).

Praktisch gezien is diseqc 1.2 dan altijd beter, omdat je dan handmatig kun finetunen. 1 mm afwijking op het nulpunt wordt immers een veelvoud ervan op 40 graden oost of west.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sjaak(k),  

 

Ik denk echter, dat veel schotelbezitters hun draaibaar niet 100% loupezuiver hebben staan (en dat misschien ook wel niet belangrijk vinden).

En dat komt vaak omdat ze de rotor naar 0 draaien en dan richten op 4.8 E of 7ºE , terwijl je eerst in het menu bij Usals de lat/lon in moet stellen , dan naar een sat draaien (en dat hoeft niet persé de meest zuidelijke te zijn) en op die sat de rotor op de paal verdraaien .(klem een beetje los en met de hand verdraaien)

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat komt vaak omdat ze de rotor naar 0 draaien en dan richten op 4.8 E of 7ºE , terwijl je eerst in het menu bij Usals de lat/lon in moet stellen , dan naar een sat draaien (en dat hoeft niet persé de meest zuidelijke te zijn) en op die sat de rotor op de paal verdraaien .(klem een beetje los en met de hand verdraaien)

De lat/lon instelling is inderdaad van groot belang.

Toch moet je het nulpunt van je rotor als uitgangspunt nemen, omdat dat het hoogste punt in de draaiboog is dat je rotor maakt.

Maar als je vervolgens Astra 4/Sirius als uitgangspunt neemt  (de hoogste satelliet vanuit Nederland), dan betekent dat automatisch dat je met je rotor in Amsterdam 0,2 graad naast de waarheid zit (5 gr. long. oost) en in Groningen (6,35 gr. long. oost) zelfs 1,55 graden.   

 

Dus als je je nulpunt echt afstelt op Sirius/Astra 4, kun je beter diseqc 1.2 gebruiken om de mogelijkheid te hebben fine te tunen.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eduard ik wil niet vervelend doen hoor maar als je in de laatste zin zegt:

''Praktisch gezien is diseqc 1.2 dan altijd beter, omdat je dan handmatig kun finetunen. 1 mm afwijking op het nulpunt wordt immers een veelvoud ervan op 40 graden oost of west''

 

Eduard, er is geen enkel verschil tussen beide systemen als het om azimuth verplaatsen gaat, ook bij gebruik van usals zal je rotor naar al de (orbit) posities lopen die jij nu met diseqc 1.2 kunt bereiken. Het usals programma doet dit positioneren en azimuth fine-tunen allemaal automatisch voor je. Een punt waar beide systemen niet in voorzien is als je foute instelling van je polar mount hebt, dus of je lnb onder of boven een satelliet aan de clarke belt zit, dat kan usals en diseqc1.2 niet corrigeren. Ook een nadeel van diseqc 1.2 als jij er een andere of meerdere ontvangers aan die rotor hangt zal je bij iedere crash je diseqc 1.2 posities in de desbetreffende ontvanger moeten opslaan, dat hoeft bij usals niet daar geef je de home locatie op en klaar ben je. Kortom ik zie het nut niet van om dan toch diseqc 1.2 te blijven gebruiken omdat je daarmee zo lekker kunt fine tunen, het gemak is het zeker niet, usals zet nl de rotor gelijk op de goede positie. :P  Ik hoop dat ts er ook zijn voordeel mee kan doen met ons verhaal en ook overgaat op Usals.

Als je maximaal profijt wilt hebben van USALS, zul je als nulpunt niet Sirius/Astra 4 moeten nemen, maar het echte nulpunt van jouw locatie. En dan ligt in Nederland meer of minder ten oosten van deze satelliet. Voor 100% instelling is goede apparatuur voor nodig, want op het nulpunt van jouw locatie zit geen satelliet die je als zuiver nulpunt kunt gebruiken.

 

Vandaar mijn eerdere veronderstelling dat schotels niet 100% goed zullen staan (maar dat de afwijking menigeen niet zoveel uit zal maken).

En dat ligt dan dus niet aan de instelling van de polarmount.

 

USALS is gemakkelijk, volstaat voor de meesten, maar is alleen het echte nulpunt voor diegenen die een schotel hebben staan op 4,8 graden oosterlengte. De rest zit ernaast.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak(k), je locatie is dus 5.22 E, dus je nulpunt is dat dan ook. Dan is de rest ook goed.

Maar dus geen 4.8, zoals vaak wordt geadviseerd door dealers.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Eduard07, beweert klopt toch als een bus.

Dat gaat op voor zowel usals als de manuele ingave.

Een schotel met rotor, staat als de motor in zijn 0.0 stand staat, toch op zijn hoogste punt !!

Vanaf dan kan de schotel alleen maar zakken.

In de 0.0 stand moet de schotel naar het hoogste punt in de clarke belt kijken.

Dat hoogste punt is voor iedereen anders, en altijd gelijk aan de Longitude waar de schotel zich bevind en dat is niet de Astra 4 (ex sirius)

Alle satellieten zakken in hoogte t.o.v dat hoogste punt.

Wie toch gaat afregelen op astra 4 die kan dan wel manueel een positie bepalen en vastleggen.

Maar de schotel zal de clarke belt nooit perfect in hoogte volgen.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

dag, het is me gelukt,exact te positioneren,door ieder sat een apart nummer te geven. :mad: 

ben het eens dat, schotel  eens exact geplaatst is, niet meer soft-ware matig (exact positioneren toegepast moet worden)

maar voor mezelf is het zo,dat na een bepaalde periode <<wind regen enz... schotel moet bijgesteld worden>>meestal om kleine corectie's,

dan is het ieders, keuze binnen software-matig of buiten bijstellen.

nu als de paal van de schotel loodrecht geplaatst wordt en de breedte-graad op de schotel van je gemeente insteld dan vervolgens sirius, op zo hoog  mogelijke waarde ontvangst afsteld,dan zit je voor 90-95 percent goed of zie ik dat verkeerd// :/ 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...