Ga naar inhoud


rotor exact positioneren


josse

Aanbevolen berichten

Eduard mijn geografische locatie is idd 5.22 E, dat wil niet zeggen dat mijn schotel ook dat als ''midden'' heeft, dat graden verschil wordt nu fijn uitgerend door Usals en wat jij met de hand moet doen, het uiteindelijke resultaat is hetzelfde. Als ik wat zou willen corrigeren dan pas ik gewoon software matig die 5.22E positie iets naar boven of beneden aan.

Maar jouw hoogste punt zou dan 5.22 E moeten zijn door de rotor op dat punt op nul te zetten. Buiten, op de polarmount. Niet binnen, want dan zit je naast de Clarke Belt.

Dan heb je hem alleen virtueel op 5.22 E.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 80
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

dag, het is me gelukt,exact te positioneren,door ieder sat een apart nummer te geven. :mad: 

ben het eens dat, schotel  eens exact geplaatst is, niet meer soft-ware matig (exact positioneren toegepast moet worden)

maar voor mezelf is het zo,dat na een bepaalde periode <<wind regen enz... schotel moet bijgesteld worden>>meestal om kleine corectie's,

dan is het ieders, keuze binnen software-matig of buiten bijstellen.

nu als de paal van de schotel loodrecht geplaatst wordt en de breedte-graad op de schotel van je gemeente insteld dan vervolgens sirius, op zo hoog  mogelijke waarde ontvangst afsteld,dan zit je voor 90-95 percent goed of zie ik dat verkeerd// :/ 

Nee, dat zie je goed!

Maar het is dus gelukt met diseqc 1.2 + nummering?

Je kunt eventueel een backup van maken van je instellingen, dat is net zo makkelijk (of misschien voor jou wel makkelijker) dan USALS. ;)

Bij USALS moet je nulpunt van de schotel buiten precies op het hoogste punt van de Clarke Belt zijn. Een nauwkeurig werkje als je niet precies op 4.8 graden O.L. woont en Sirius niet kunt gebruiken omdat je locatie "afwijkt".

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat zie je goed!

Maar het is dus gelukt met diseqc 1.2 + nummering?

Je kunt eventueel een backup van maken van je instellingen, dat is net zo makkelijk (of misschien voor jou wel makkelijker) dan USALS. ;)

Bij USALS moet je nulpunt van de schotel buiten precies op het hoogste punt van de Clarke Belt zijn. Een nauwkeurig werkje als je niet precies op 4.8 graden O.L. woont en Sirius niet kunt gebruiken omdat je locatie "afwijkt".

bacup geen probleem,eduard thanks :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt Eduard maar dat geld natuurlijk ook voor jouw diseqc 1.2, of is jouw locatie wel precies op 4,8E ;)

De discussie draaide om het gebruik van USALS in combinatie met Sirius.

 

Velen met een rotor zullen Sirius/Astra 4 / 4.8 E. gewoon gebruiken als nulpunt terwijl de locatie niet 4.8 E is, en daarmee een (lichte) afwijking per satelliet hebben als ze USALS gebruiken.

Met diseqc 1.2 kun je verlies enigszins beperken door fine-tuning.

Lijkt me mijn advies diseqc 1.2 te gebruiken toch niet zo'n raar idee?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

dus als ik,nu goed mee ben en gebruik maak van<< USALS>>zoekt de schotel,automatisch het sterkste signaal.als men de juiste afstelling 

van schotel heeft??indien ja:en schotel is juist aggesteld en men heeft niet<< de juiste ligging>> dan riskeer je een lichte of grote   afwijking per satteliet ??? :mellow:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, USALS heeft alle satellieten voorgeprogrammeerd. Dus als je het nulpunt goed hebt, staat de rest automatisch ook goed. Verschuif je het nulpunt 1 graad oostwaards, dan staan alle andere geprogrammeerde posities ook 1 graad verder naar het oosten.

Vergelijk USALS met een meetlat. Verschuif je 1 cm. verschuift alles 1 cm.

 

Bij Diseqc 1.2 kun je elke sat onafhankelijk opslaan. USALS is een vaste, samenhangende reeks die je alleen in zijn geheel kunt verschuiven.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

nu ja momenteel gebruik ik, diseqc 1.2 daar ieder sat apart kan positioneren. 

eerlijkheids-halve moet ik toegeven dat met USALS  er iets teveel afwijking is, en zal moeten buiten  de schotel exacter positioneren.

in het verleden steeds met tuner gewerkt (exact positioneren)

zal zeker beiden uitproberen en ieders mening respecteren.... :/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak(k) heeft zijn schotel buiten goed op het nulpunt staan, en dat is wel voorwaarde voor goedwerkende USALS.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Eduard07, beweert klopt toch als een bus.

Dat gaat op voor zowel usals als de manuele ingave.

Een schotel met rotor, staat als de motor in zijn 0.0 stand staat, toch op zijn hoogste punt !!

Vanaf dan kan de schotel alleen maar zakken.

In de 0.0 stand moet de schotel naar het hoogste punt in de clarke belt kijken.

Dat hoogste punt is voor iedereen anders, en altijd gelijk aan de Longitude waar de schotel zich bevind en dat is niet de Astra 4 (ex sirius)

Alle satellieten zakken in hoogte t.o.v dat hoogste punt.

Wie toch gaat afregelen op astra 4 die kan dan wel manueel een positie bepalen en vastleggen.

Maar de schotel zal de clarke belt nooit perfect in hoogte volgen.

Als jou locatie naast het hoogste punt ligt en je rotor via Usals eerst naar een dichtbij gelegen positie draait waar je op wil afstellen ,

dan draait hij toch iets omlaag ? 

 

http://www.pc-net.com.tw/design1/moteck-%BC%D2%AB%D2%AC%EC/20050407/moteck/www.moteck.com.tw/product.asp-idproduct=91.htm

 

Vul hier maar eens je locatie gegevens in en kies 4.8ºE dan geeft het programma aan hoeveel de rotor verdraaid naar het punt waarmee je op 4.8 moet uitrichten .

 

Afstellen botweg op 4.8 of 7º is van vroeger toen je met een polarmount en actuator moest werken en alleen nog goed voor diegene die exact op die locatie wonen 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, begrijp het zonder de juiste aperatuur kan je dat volgens mij niet 100 pc krijgen.. 

Gewoon goed lezen en geloven wat ik (en Sjaakk) hier neer pennen .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon goed lezen en geloven wat ik (en Sjaakk) hier neer pennen .

 

Gewoon goed lezen en geloven wat ik (en Sjaakk) hier neer pennen .

waar beweer ik hier ergens dat u geen gelijk heeft??

handmatig en zonder aperatuur kan je volgens mijn bescheidenheid de schotel nooit 100pc afstellen.heeft totaal niets te maken; geloven of niet geloven.daar en boven zal je na bepaalde tijden altijd de schotel buiten moeten bijstellen,denk maar aan het roteren,weergoden enz..., wat de keuze aangaat<<USALS OF DISEQC 1.2 is het aan ieder van ons vrij te kiezen.beiden geven momenteel voor mezelf goede resultaten.

daar om ben met iedere tip dik te vrede, wat mijn keuze ook mogen zijn ;)

gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben momenteel ook bezig met een draaibaar systeem op te zetten maar heb een vraagje

 

ik wil er een vu duo  voor gebruiken

en als ik op tuner a dan die draaibare wil gebruiken moet ik bij tuner a  op usals gaan

maar nu mijn vraag

 

op tuner b zit een emp centauri 8/1 switch

als ik die usals aan de gang heb op tuner a ken ik dan toch overschakelen naar tuner b en werkt die emp centauri dan ook nog wel? die zit aaangesloten op mijn t90

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

klein vraagje,op de <<LNB>>daar staat ook een pijl+merktekens .nu zelf heb ik die afgesteld op het sterkste signaal.

door L or R te draaien.

heeft dat ook met de breedte-graad te maken of waar op letten voor de juiste afstelling??? :/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...