Ga naar inhoud


rotor exact positioneren


josse

Aanbevolen berichten

Als je op maximaal signaal hebt afregelt moet je dat wel op beide 'polarisaties' doen dus op een Horizontale en een Verticaal gepolariseerde zender doen op dezelfde satelliet. En als dat goed staat dan kun je de lnb nog naar voren of naar achteren schuiven voor een nog optimaler signaal en dan vast zetten.  Doe dit lnb skew afregelen op de 'midden' satelliet van je totale bereik. :)

dus de middensatelliet is<< 0-punt>> sirius ?? :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 80
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

De merkstreepjes komen overeen met graden. Ze zijn een hulpmiddel om de lnb een aantal graden te kantelen (=skew). In jouw geval is de nulpositie tevens de middensatelliet ofwel Sirius. Op de nulpositie hoef je de lnb niet te kantelen en zet je hem op nul. Ik vermoed dat het pijltje op de lnb in het midden staat en de nul voorstelt.

 

Als je de lnb toch los hebt wijst Sjaak(k) erop dat je de lnb niet alleen kan kantelen (skew), maar ook in de houder naar voor of naar achter kunt schuiven. Door te schuiven beweeg je de lnb naar of van het brandpunt van je schotel. Daarmee kan je de ontvangst van het signaal verbeteren.

Mutant HD51 - Stab100 - Triax78

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neem eens een kijkje op Dishpointer. Stel, je woont in Amsterdam en je wil weten hoeveel graden je de lnb moet kantelen voor de Sirius satelliet op 4,8 Oost. Vul de locatie en de satelliet in zoals in onderstaande schermafdruk.

 

post-37699-0-68997900-1368634085_thumb.jpg

 

Op de afbeelding zie je rechtsonder "LNB skew" en een pijl staan. De pijl geeft de draairichting aan als je achter de schotel staat. Je draait de lnb dan 0,1 graden met de klok mee.

 

Op de afbeelding zie je dat Amsterdam op 4,8952 graden (oost) ligt en de Sirius satelliet op 4,8 graden oost staat. Het verschil is afgerond 0,1 graden en is vrijwel te verwaarlozen als je in Amsterdam woont. Door de geringe afwijking wordt deze satelliet vaak als nulpunt gebruikt. Hoe verder je in Nederland naar het oosten woont, des te groter de afwijking wordt en hoe onnauwkeuriger de afregeling van de satellietschotel.

 

Mutant HD51 - Stab100 - Triax78

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neem eens een kijkje op Dishpointer. Stel, je woont in Amsterdam en je wil weten hoeveel graden je de lnb moet kantelen voor de Sirius satelliet op 4,8 Oost. Vul de locatie en de satelliet in zoals in onderstaande schermafdruk.

 

attachicon.gifSkew.jpg

 

Op de afbeelding zie je rechtsonder "LNB skew" en een pijl staan. De pijl geeft de draairichting aan als je achter de schotel staat. Je draait de lnb dan 0,1 graden met de klok mee.

 

Op de afbeelding zie je dat Amsterdam op 4,8952 graden (oost) ligt en de Sirius satelliet op 4,8 graden oost staat. Het verschil is afgerond 0,1 graden en is vrijwel te verwaarlozen als je in Amsterdam woont. Door de geringe afwijking wordt deze satelliet vaak als nulpunt gebruikt. Hoe verder je in Nederland naar het oosten woont, des te groter de afwijking wordt en hoe onnauwkeuriger de afregeling van de satellietschotel.

dishpointer ok... sirius 4,8 gr oost 0,6 skew voor mijn opstelling :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies Sjaak(k).

 

Josse moet zijn lnb nu 0,6 graden gaan draaien en dat blijft toch een beetje lastig.

 

Als je de schotelarm met de lnb exact op het zuiden kunt plaatsen (=nulpositie) dan kan je de lnb ook recht in de houder plaatsen (skew=0). Het exacte zuiden wordt bereikt als de zon het hoogst aan de hemel staat. Je beweegt de schotelarm dan in die richting.

 

Ik gebruikte vroeger het programmaatje Geoclock om het tijdstip te bepalen wanneer de elevatie van de zon het hoogst was. Er zijn vast alternatieven op internet te vinden. Misschien heeft iemand een tip.

 

Als het juiste tijdstip bereikt was, trok ik een lijn langs de slagschaduw van de spijlen van het balkonhek. Je kunt natuurlijk ook een stok of iets dergelijks recht in de grond steken. De schotelarm richtte ik dan evenwijdig aan die lijn uit. Dit heeft voor mij altijd perfect gewerkt. Met Usals draai ik zonder problemen van 53 oost naar 45 west.

Mutant HD51 - Stab100 - Triax78

Link naar reactie
Delen op andere sites

nu heb de juiste coordinaten geen probleem.

heb de rotor in het verleden tot heden altijd exact moeten positioneren met diseqc 1.2.als ik de moeren van de rotor die het geheel op de buis moet klemmen te vast zet,de schotel uit de exacte positie getrokken wordt.door dat je, dan de moeren niet volledig kunt vastzetten,komt na verloop van tijd het geheel uit positie met gekende resultaat.

nu wat LNB betreft, gewoon op 0 zetten als je sirius afsteld deze kantelt dan mee met rotor.??

alleen naar V en A om het sterkste signaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je op Sirius staat plaats je de LNB in jouw geval op nul. De LNB staat nu horizontaal. Je kunt de LNB in de houder dan nog iets naar (V)oor of (A)chter bewegen om het sterkste signaal in het brandpunt te ontvangen. Daarna zet je de LNB vast.

 

Als je dan naar een andere satelliet draait dan zul je zien dat de LNB schuiner komt te staan ten opzichte van de horizon. Draai naar 28.2 oost en de LNB kantelt 10 graden naar links. Draai naar 30.0 west en de LNB kantelt 24 graden naar rechts.

 

Wat de moeren betreft lijkt me dat die altijd aangedraaid moeten zijn. Ik vermoed dat de elevatie van de schotel niet juist is.

Mutant HD51 - Stab100 - Triax78

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je op Sirius staat plaats je de LNB in jouw geval op nul. De LNB staat nu horizontaal. Je kunt de LNB in de houder dan nog iets naar (V)oor of (A)chter bewegen om het sterkste signaal in het brandpunt te ontvangen. Daarna zet je de LNB vast.

 

Als je dan naar een andere satelliet draait dan zul je zien dat de LNB schuiner komt te staan ten opzichte van de horizon. Draai naar 28.2 oost en de LNB kantelt 10 graden naar links. Draai naar 30.0 west en de LNB kantelt 24 graden naar rechts.

 

Wat de moeren betreft lijkt me dat die altijd aangedraaid moeten zijn. Ik vermoed dat de elevatie van de schotel niet juist is.

neen,evelatie juist .maar door dat de staander (ronde buis ) te dun

is ten opzichte van de kragen waar de moeren op zitten,trek je het geheel als je volledig aantrekt uit de juiste positie. 

ofwel moet ik een dikkere buis plaatsen over de bestaande of eventueel kortere kragen.of iets anders???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een dunne buis, daar had ik nog niet aan gedacht. Als er te weinig schroefdraad over is op de bouten dan kan je er nog een bus als opvulling overheen schuiven. Dan kan je de kragen alsnog vastdraaien. Ik kan moeilijk beoordelen of dit bij jou helpt.

 

Jouw oplossing om er een buis overheen te plaatsen is ook een mogelijkheid. De buis zal dan onderop weer aan de voet moeten worden vastgezet. Bijvoorbeeld door te (laten) lassen.

 

Je hebt een stabiele bevestiging voor je rotor aan de mast nodig. Door het draaien van de schotel en de kracht van de wind blijft het anders instabiel.

 

Je zou ook een andere tegelvoet met een dikkere buis kunnen overwegen.

Mutant HD51 - Stab100 - Triax78

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een dunne buis, daar had ik nog niet aan gedacht. Als er te weinig schroefdraad over is op de bouten dan kan je er nog een bus als opvulling overheen schuiven. Dan kan je de kragen alsnog vastdraaien. Ik kan moeilijk beoordelen of dit bij jou helpt.

 

Jouw oplossing om er een buis overheen te plaatsen is ook een mogelijkheid. De buis zal dan onderop weer aan de voet moeten worden vastgezet. Bijvoorbeeld door te (laten) lassen.

 

Je hebt een stabiele bevestiging voor je rotor aan de mast nodig. Door het draaien van de schotel en de kracht van de wind blijft het anders instabiel.

 

Je zou ook een andere tegelvoet met een dikkere buis kunnen overwegen.

komt goed :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruikte vroeger het programmaatje Geoclock om het tijdstip te bepalen wanneer de elevatie van de zon het hoogst was. Er zijn vast alternatieven op internet te vinden. Misschien heeft iemand een tip.

 

De vraag stellen is hem zelf beantwoorden. De zon stond vandaag in Amsterdam om 13.36 uur in het zuiden.

 

 

Gorbtrack

 

post-37699-0-82161300-1368718681_thumb.jpg

 

 

 

US Naval Observatory

 

post-37699-0-33012700-1368719127_thumb.jpgpost-37699-0-35656700-1368719172_thumb.jpg

Mutant HD51 - Stab100 - Triax78

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vraag stellen is hem zelf beantwoorden. De zon stond vandaag in Amsterdam om 13.36 uur in het zuiden.

 

 

Gorbtrack

 

attachicon.gifGorbtrack.jpg

 

 

 

US Naval Observatory

 

attachicon.gifSun1.jpgattachicon.gifSun2.jpg

maar kon je hem ook zien ? :(

Hier in Nijmegen heeft het de hele dag geregend .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar kon je hem ook zien ? :(

Hier in Nijmegen heeft het de hele dag geregend .

Maar we gaan toch geen schotel richten m.b.v. de zonnestand? :rolleyes:

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...