Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vreemd, ik had hier ooit een account maar kennelijk niet meer, dus opnieuw aangemaakt. Vandaar eerste post. Heb ook uitgebreid gezocht maar kon het hier niet vinden.

Mijn vraag:

Wat is het verschil in berekening tussen het Holles-Sheet en de online calculator van Satlex voor het uitrichten van de T90?

Ik vraag dit omdat bij mijn berekening de buitenste satellieten bijna een hele eenheid op de rail verder uit elkaar zitten bij Satlex dan bij Holles. En er kan er maar één kloppen.

Gegevens:

52.27N

5.14E

Buitenste satelliet westelijk: 12.5W -> Eutelsat 12A

Buitenste satelliet oostelijk: 31.5E -> Astra 1G

De middelste satelliet wordt bij beide (virtueel) op 9.5E berekend.

31.5E bij Satlex op -23.1 (L) en bij Holles: -22.8 (L)

12.5W bij Satlex op 23.4 ® en bij Holles: 22.8 ®

Geplaatst:

Beste peejeekaa

Welkom op dit forum

Ik vertrouw liever op de Satlex calculator.
In plaats van als middelste satelliet de virtuele 9,5 oost te hebben, kun je er ook voor kiezen de Eurobird 9A op 9 graden oost als middelste satelliet te hebben. Dan wordt die satelliet het kantelpunt van de schotel waarop je de schotel ook daadwerkelijk 100% kunt uitrichten en de schotelskew kunt instellen, zie:
http://www.***geen-reclame***/nl/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=31.5&user_satlo_east=&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=&user_satlo_west=13.5&user_satlo_west_dir=W&location=&la=52.27&lo=5.14&country_code=es

Geplaatst:

Ik begrijp je suggestie. Dat zou voor mij dan 10E worden omdat ik 10E en 7E liever ontvang dan 9E.

Maar ik bijf me afvragen waar het verschil in de twee rekenmethodes vandaan komt. Er staat me bij dat ik ooit gelezen heb dat Satlex rekening met een afwijking waar Holles dat niet doet, maar ik kan dat nergens terugvinden.

Geplaatst:

Om de 10 oost als centrale satelliet te hebben krijg je dan dit:

http://www.***geen-reclame***/nl/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=&user_satlo_east=32.5&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=-12.5&user_satlo_west=&user_satlo_west_dir=W&location=&la=52.27&lo=5.14&country_code=es

Ik denk dat achter de Satlex Calculator Toroidal een zwaar computerberekeningsprogramma zit dat zeker te vertrouwen is.

Geplaatst:

Inderdaad Sjaak(k)

Dat lijkt me nu eens een heel plausibele verklaring.
Ik snap ook niet waarom iemand de Holles-Sheet gebruikt als er zo’n prachtige Satlex calculator toroidal is.

Geplaatst:

Dank hoor, dit begrijp ik allemaal al wel. Alleen het verschil in rekenmethode niet. Op het moment dat een LNB wordt 'ingedraaid' volgens de gradenverdeling op de LNB-houder (zoals op het plaatje van Sjaak), dan komt de voorkant van de kop inderdaad verder naar binnen te liggen. Wellicht dat dat het verschil verklaart tussen Holles en Satlex.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen