Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Afgelopen winter kreeg ik een afgedankte Visiosat Bisatschotel en ik zeg niet gauw “neen” tegen satellietspulletjes. Nu het betere weer is aangebroken, ben ik dan ook maar eens gaan kijken wat ik toch allemaal nog met deze schotel zou kunnen. Deze multifocus schotel werd geleverd met drie satelliet posities: 13, 19 en 28 graden oost. Helaas is daarvan bij één positie de montage incompleet. een LNB sluiter bleek verloren. De vorige eigenaar gebruikte daarom de positie op 13 graden oost niet meer.

Vorige week ben ik op webshops gaan kijken welke mogelijkheden heeft en merkte dat er heel wat onderdelen los verkrijgbaar zijn. Zo vond ik een setje om op de arm een andere montuur te plaatsen, zodat er ruimte komt om de grote vier posities van Europa te kunnen ontvangen. Op deze arm kunnen vier LNB houders om de 13, 19, 23 en 28 graden oost te ontvangen.

Ook heb ik rondgekeken op fora en hobby websites en kwam erachter dat deze schotel nog zoveel reserve bevat dat met gemak de montuur uit te breiden is met een extra satelliet positie. Zo zou het mogelijk moeten zijn om bijvoorbeeld ook een LNB op de 9 graden oost te kunnen richten. Tussen al m’n verzamelde satellietspullen heb ik nog zo’n multifunctionele LNB houder, dus die kan nog van pas komen.

Vandaag, zondag 12 mei toch eerst maar de nieuwe houders op de arm bevestigd. Nu is het uitvissen hoe hoog de houders moeten komen op de schaal om enigszins met wat succes LNB’s te kunnen uitrichten. Maar ik wil je de eerste foto’s niet onthouden. De foto’s zijn dan wel vanaf de werkbank genomen, want buiten is het nog niet echt zomer!

post-34962-0-87533000-1368363135_thumb.jpg post-34962-0-35795400-1368363136_thumb.jpg post-34962-0-83553100-1368363136_thumb.jpg post-34962-0-42254800-1368363137_thumb.jpg

Nu heb ik wat vragen, waarbij iemand me misschien kan helpen.

- Kan iemand zeggen wat voor midden Nederland (Latitude: 52.0007°, Longitude: 5.5505°, elevatie ongeveer 29°) de hoogte van de 4 houders moeten zijn?

- Kan de schotel middels een universele LNB houder ook nog andere posities ontvangen (meer dan marginale ontvangst)?

aangepast door Dreeke

Groet, André

Geplaatst:

Beste Dreeke

De lnb’s voor de Hotbird tot de Astra 28,2 moeten in een schuine lijn onder een hoek van 9,9 graden staan. Ik heb een hoek van 9,9 graden gemaakt voor je in de bijlage.
Als je die uitprint en uitknipt en je houdt de bovenste lijn precies horizontaal, dan kun je zo zien hoe de hoogte van de lnb’s moeten staan.
De lnb van de Astra 28,2 moet het hoogste staan, die van de Hotbird het laagste.

De elevatie van de schotel moet op 20,6 graden ingesteld worden om de Astra 19,2 te vinden.

Verder is het zeker mogelijk ook de 9 oost erbij te zetten, zie de afbeeldingen.

post-60869-0-51075900-1368385862_thumb.png

post-60869-0-39526000-1368385886_thumb.jpg

post-60869-0-44621600-1368385902_thumb.jpg

post-60869-0-49107500-1368385929_thumb.jpg

• Like 1

Beste Dreeke,

Zelfs de 5 west heb ik een keer op de visiosat bisat gezien, met de 13-19-28 beugel of de 13-19-23-28 beugel.

(Ik weet niet meer welke het was; ik geloof dat het midden van die twee beugels ietsje anders ligt?)

Iets van 12 tot 15 centimeter van de Hotbird-LNB af, geloof ik, maar het werkte!

(Sprietje zal de afstand wel uit kunnen rekenen. Wat is trouwens de brandpuntafstand voor de berekeningen met deze schotel? Heeft deze ook f/D=0,6?)

De Franse zenders op 5 West zijn nogal sterk, al denk ik niet dat je veel regenreserve hebt zo ver van het middelpunt van de schotel.

NB Denk bij veel LNB's aan deze arm aan het gewicht!~Eventueel schoorlijnen aanbrengen....

groet, A33

aangepast door a33
  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

Alvast bedankt voor de waardevolle bijdragen met foto's. Dit gaat met zeker helpen. Pinkstermaandag ga ik met een vriend verder met de schotel.

Ik kwam nog een klein probleempje tegen. Ik gebruik voor de 13 graden oost een quattro LNB (4 ontvangers) en heb er één met de dunne hoorn. De multifunctionele houders passen daar, ook met een extra rondje slecht omheen. Misschien op die positie toch maar een ouderwetse dikke hoorn LNB gebruiken, anders gaat de houder veel te snel los zitten. Zo kom je elke keer wat tegen! Ik houd jullie op de hoogte!

Groet, André

Geplaatst:

@Dreeke, zolang je het totale gewicht maar in de gaten houdt.Schoorlijnen zijn gauw nodig op deze schotel die oorspronkelijk niet voor zoveel lnb's is gemaakt.

Doorhangen ev. doorscheuren is bij deze kunststof schotel een zwak punt.

• Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

Voor de 13 graden oost gebruik jij een quad-lnb, dus een lnb met 4 aansluitingen. Op een Quattro-lnb

kun je geen satelliettuner aansluiten.

En als je de arm te veel belast door te veel lnb’s met twee of vier aansluitingen, dan krijg je dit, zie bijlage.

post-60869-0-65588700-1368623677_thumb.jpg

• Like 1

Inderdaad, de bisat heeft eigenlijk een constructie fout. Als je de gehele lnb arm los haalt en hem met twee vingers aan de onderkant omhoog houdt dan ga je beseffen wat voor krachten de van plastic bevestigingspunt van de schotel te voorduren heeft. Dit is dan nog zonder lnb's, coax en wind. Dus zij steunen zijn noodzakelijk. Koop twee 10 mm ronde profiel stangen van geanodiseerd aluminium van de bouwmarkt. buig aan de uiteinde de stangen zover zodat de stangen op de lnb arm bevestigt kan worden en dat de andere kant van de stang aan de zijkant van de schotel vast gemaakt kan worden. Pers de beide kanten van de stangen met bijvoorbeeld een bankwerker plat. Boor een gat op de lnb arm, zijkanten schotel en op de plat geperste uiteinde van de stangen. En bevestig het geheel en je hebt een zeer degelijke schotel voor lange tijd. O ja, vervang ook de zwarte schroeven op de lnb houders door 5mm/6mm? bouten. Schroeft veel makkelijker dan die zwarte krengen van visiosat en ze zitten super vast ook. Na dit alles zul je de schotel hooguit eens in de 5 jaar licht schuren en over moeten spuiten met een niet metaalhoudende spuitbus want ook op dat punt hebben de ingenieurs waarschijnlijk niet de juiste berekeningen kunnen vinden voor hun product.

En dit alles voor toch wel een dure schotel als je het mij vraagt. Al moet ik erbij zeggen dat ik hem als nieuw van marktplaats heb voor weinig.

Foto's van mede forumleden van hun aangepaste bi-schotel.

post-66860-0-11152100-1368655764_thumb.jpg

post-66860-0-77007100-1368655811_thumb.jpg

Heb ik zelf ook gedaan en is een must voor deze schotel. De stang is gewoonweg te zwaar t.o.v. de bevestigingspunten. Daarbij maakt het niet uit hoe je de lnb's uitrust. Hier hoor ik vaak dat je de schotel moet aanpassen bij 3 of meer lnb houders en vanaf de twin lnb versie. Geloof mij maar zelfs zonder lnb en coax en zonder wind zal dat kreng na enkele jaren doorscheuren. aan de onderkant van de arm. 

Een satshop bij mij in de buurt heeft dat ding enkele jaren als demo opgehangen in hun showroom zonder lnb en met slechts de twee basis lnb houders van visiosat en dat kreng is precies op de plaats zoals de foto van hierboven doorgescheurd.

aangepast door caps
  • Like 1

We zijn een week verder op zondag 19 april en er is een kleine vooruitgang te melden. Het grote probleem waren de universele houders en de LNB’s met een smalle hoorn. Met een licht tekort aan technisch inzicht, duurde het een paar dagen voordat ik door had dat je de houders om kan draaien, waardoor de ronde ruimte in het midden kleiner wordt.

De makers van de universele LNB houder hadden dus wel degelijk rekening gehouden met zowel normale LNB’s als LNB’s met een kleinere, smalle hoorn. Als je dan, zoals ik nog een halve dag op zoek bent naar het montage materiaal, dan schiet het niet lekker op. Inmiddels is het materiaal gevonden en heb ik een begin gemaakt met het koppelen van de universele houder.

De LNB op de foto is bedoeld voor ontvangst van de 13 graden oost, waarbij de universele houder met wat geluk de 9 graden oost en misschien de 5 graden oost oppikt. Meer ontvangst durf ik niet te garanderen, omdat de LNB houder al aardig naast de schotel gaat kijken. Alles zal afhangen van de buigzaamheid van de houder.

Met de hand wordt een een kleine houder vastgehouden, zodat misschien ontvangst is op de 31 graden oost, al is het niet de meest interessante orbit positie. Maar de vaart zit er nu weer in!

post-34962-0-87837400-1368987458_thumb.jpg

post-34962-0-59888800-1368987459_thumb.jpg

post-34962-0-14202200-1368987460_thumb.jpg

aangepast door Dreeke

Groet, André

Geplaatst:

De Multi LNB-houder die jij gebruikt is ook verkrijgbaar in staal en aluminium. Dat is veel stabieler.

En de lnb’s hoeven natuurlijk helemaal niet naast de schotel te kijken want je kunt de richting waarin de lnb moet kijken instellen met de slobgaten.

• Like 1

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen