gerrit B Geplaatst: 13 mei 2013 Geplaatst: 13 mei 2013 Bij het wisselen van de winterbanden merkte de bandenwissel firma op dat mijn achterwielen wel heel erg versleten waren (goed 20.000 km. mee gereden deze winter) Niet dat het hele loopvlak weg is maar aan de binnenkant is het loopvlak totaal weg. (midden op de band zit nog ruim 6mm) Dus ook de zomerbanden gecontroleerd en ook die vertonen aan de binnenkant een flinke slijtage. (tussen de bandenwissel en naar de dealer rijden zat goed 600Km) Volgens de Seat dealer zou dit dit veroorzaakt zou kunnen zijn door verkeersdrempels ed. en dat de slijtage van de zomerbanden in die laatste 600km zou hebben plaatsgevonden. Dit kwam mij een beetje vreemd over want hiervoor had ik een Toyota Avensis verso waar ik ruim 200.000 km over dezelfde drempels ed. heb gereden en met dezelfde bagage zonder abnormale slijtage aan de banden. Dus ben zelf maar naar een bandencentrum gegaan die e.e.a uit kon lijnen en deze gaf aan dat het ene achterwiel een wielvlucht had van -2.1 graden met een sporing van -0,17 en het andere achterwiel een wielvlucht van -1,28 met een sporing van -0,25 Hetgeen volgens hun niet normaal was en de vraag was of ik ook een ongeluk met de auto heb gehad. Maar de auto is mij vorig jaar aug verkocht zonder schade en ik heb er zelf ook geen schade aan gehad, het enige wat er bij aankoop van de auto is gebeurd is dat er hulpveren en een trekhaak zijn gemonteerd (door de dealer zelf) maar volgens de Seat dealer kon dat de oorzaak niet zijn. Wie weet of dit vaker voor komt bij een Alhambra (nieuwe model) dat de achterwielen "spontaan" scheef gaan staan? Of zijn de hulpveren in combinatie met altijd zo'n 200 Kg bagage toch de oorzaak van dit probleem en moet ik na een paar flinke verkeersdrempels meteen ook weer even langs het uitlijn bedrijf rijden? suc6 Gerrit zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
blackeyes Geplaatst: 13 mei 2013 Geplaatst: 13 mei 2013 (aangepast) ik denk dat je banden van het begin af al niet goed uitgelijnt zijn geweest je schrijft dat ze alleen aan de binnenkant versleten zijn dus dan is de conclusie : echt geen goeie garage geweest met uitlijnen 13 mei 2013 aangepast door blackeyes vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k 2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88
gerrit B Geplaatst: 13 mei 2013 Auteur Geplaatst: 13 mei 2013 Dat is mijn idee ook, maar ze hebben een paar weken ervoor nog een grote beurt uitgevoerd en er toen niets over opgemerkt. Volgens hun was er toen ook niets aan de hand en zou daarna "iets" zijn gebeurd waardoor beide wielen plots verkeerd zijn gaan staan en waardoor met zo'n 2000 km deze slijtage zou zijn ontstaan. Maar ik ben geen banden specialist en weet niet in hoeverre de afwijkingen in wielvlucht en sporing dit soort slijtages kunnen veroorzaken. suc6 Gerrit zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
TangoBravo Geplaatst: 13 mei 2013 Geplaatst: 13 mei 2013 Alhambra en VW Sharan zijn vrijwel gelijk, komen van dezelfde productielijn. Ik zou eens gaan zoeken op Duitse fora of die melding maken van dit euvel bij de Alhambra of de Sharan. Aangezien de Alhambra een flink eigen gewicht heeft (leeg tussen de 1700 en de 1800 kg, afhankelijk van de uitvoering, 5 zits of 7 zits) moet hij ook een daarbij passend stevige wielophanging hebben. Ik heb een kennis met een Sharan en die heeft er nu 40.000 km op zitten op de eerste banden, en die kunnen nog wel even mee, zeker de achterbanden. Ben je zelf de enige chauffeur? Als er ook wel eens een andere chauffeur op rijdt dan kan er wel eens "iets" gebeurd zijn, en dat krijg je dan nooit te horen. Ik ben het dus wel met de garage eens, het heeft er alle schijn van dat er iets met de wagen is gebeurd. T B
Moderator Matchless Geplaatst: 13 mei 2013 Moderator Geplaatst: 13 mei 2013 Volgens de Seat dealer zou dit dit veroorzaakt zou kunnen zijn door verkeersdrempels ed. en dat de slijtage van de zomerbanden in die laatste 600km zou hebben plaatsgevonden. Dat lijkt mij erg sterk (maar ik ben ook geen automonteur). Verkeersdrempels slopen alleen je schokbrekers, carterpan,uitlaat en wiellagers. Maar meestal is de chauffeur dan te snel over de heuvels gegaan of de heuvel is verkeerd gelegd. Slijten v.d banden kan door verkeerd uitlijnen zijn maar ook door verkeerde bandenspanning ,een te zwaar beladen auto , race gedrag v.d chauffeur of defecten aan de wielophanging/lagers. En uiteraard een schade auto. Zou de slijtage aan de voorwielen zitten dan zou de stuur inrichting niet goed sporen (de wielen rijden dan "scheel" ) maar achter kan je niet zo veel instellen. Zou een wiellager achter kapot zijn dan zou je de slijtage op 1 wiel moeten hebben. Aan beide kanten de lagers kapot kan maar gebeurt niet zo vaak. Aangenomen dat je geen broekkie bent die graag in de bochten gaat "driften" Gok ik dat je of de bandenspanning niet goed hebt gehad, dat de auto banden niet goed uitgelijnd zijn of dat je de auto te zwaar laadt. Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.
Moderator Matchless Geplaatst: 13 mei 2013 Moderator Geplaatst: 13 mei 2013 Als er ook wel eens een andere chauffeur op rijdt dan kan er wel eens "iets" gebeurd zijn, en dat krijg je dan nooit te horen. Ik denk dat dit soort schade optisch meteen opvalt want daar is een flinke klap voor nodig. Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.
Mojo Geplaatst: 13 mei 2013 Geplaatst: 13 mei 2013 "Zou de slijtage aan de voorwielen zitten dan zou de stuur inrichting niet goed sporen (de wielen rijden dan "scheel" ) maar achter kan je niet zo veel instellen." Er zijn ook auto's waar de achterwielen uitgelijnd worden middels spoorstangen. Ik lees ook dat er hulpveren geplaatst zijn. Het lijkt mij dan dat de ophanging hiervoor los gemaakt is. En onderdeel van de ophanging zijn de spoorstangen/stabilisatoren/draagarmen. You know when you've been shagged. I like receivers who give me pleasure.
gerrit B Geplaatst: 13 mei 2013 Auteur Geplaatst: 13 mei 2013 Ik ben zelf de enige chauffeur in deze auto. De auto is omgebouwd naar grijs kenteken (dus de 2 achterbanken zijn er uit en dit is nu een gladde laadvloer) en als ik je vertel dat ik er ondanks het gewicht van gereedschap (tussen de 200 en 300 Kg) ed. in de auto ik er gemiddeld tussen de 1 op 17 en 1 op 18,5 mee rij dan denk ik dat je daar mijn rijstijl direct uit kunt afleiden. Daarnaast was het een 7 persoons auto, zitten daar 7 personen in van 75 Kg dan is die 525Kg + het gewicht van de verwijderde stoelen ed. toch heel wat meer dan het gewicht van het gereedschap wat er nu steeds in zit. Banden spanning wordt vrijwel elke tankbeurt gecontroleerd dus dat kan het niet zijn. Aan de wielen oid. is totaal niets te zien, trillen ook niet oid. alleen is de binnenkant van de winterbanden geheel weg en bij de zomerbanden zit aan de binnenkant nog 2 mm en aan de buitenkant nog 6mm en dat verschil zou dan op goed 600Km moeten zijn ontstaan. suc6 Gerrit zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
pukje Geplaatst: 13 mei 2013 Geplaatst: 13 mei 2013 Volgens mij spoort hij niet helemaal goed. Als je rijd met de handen los van het stuur rijd die dan recht door of gaat ie naar links of rechts. Als iemand achter je rijd en kijkt naar jou auto staat die dan recht op de weg of staat de kont meer naar rechts of links van de voorwielen
gerrit B Geplaatst: 13 mei 2013 Auteur Geplaatst: 13 mei 2013 Ik kan gewoon met de handen los rijden, hij trekt dan niet naar links of rechts en het stuur trilt ook niet oid. Dat deed hij ook niet voordat ik hem uit heb laten lijnen en ook niet nu het uitlijn bedrijf alles goed heeft gezet. Zelf verdenk ik de extra hulpveren ervan dat hij alleen op de binnenkant van de band heeft gereden (dat werd ook direct door het banden wisselbedrijf als boosdoener aangewezen) maar ja ik ben zelf geen banden specialist en dat is dat wisselbedrijf ook niet. De dealer heeft zelf een aankoop onderzoek gedaan (a €. 300,00) bij deze auto en heeft mij er van verzekerd dat er geen schade aan de auto zou zijn geweest. suc6 Gerrit zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
gerrit B Geplaatst: 13 mei 2013 Auteur Geplaatst: 13 mei 2013 Even nog ter informatie, de auto is van feb 2011 en heeft er nu net 58.000 op zitten. De auto is gekocht in juli vorig jaar met 22.000 op de teller en ben door wat andere problemen (hij gaf steeds "add/bleu bij vullen" aan) de auto pas in september gaan gebruiken. Dus heb in sept tot nov op zomerbanden gereden en van nov tot 3 a 4 weken geleden op winterbanden en daarna weer op de zomerbanden. suc6 Gerrit zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
metropar Geplaatst: 13 mei 2013 Geplaatst: 13 mei 2013 ga er maar van uit dat de hulpveren echt de oorzaak zijn na het zetten van hulpveren of het vervangen van veren moet een auto altijd opnieuw uitgelijnd worden omdat in bijna 99 % van deze gevallen de wielstand wijzigt met dit als gevolg gr metropar VU+ DUO met Blackhole 1.7.8 +hbbtv .dreambox7000,500plus,nokia 9500, nokia9600 ,dbox2
theparasol Geplaatst: 13 mei 2013 Geplaatst: 13 mei 2013 Mijn jongste broertje heeft dit ook gehad. Van die vette dunne banden erop en binnen jaar achterbanden ongelijk versleten. Bij hem bleken achterad de beide wiellagers naar de *@#$)@#$@#$ Misschien bij jou ook?
gerrit B Geplaatst: 13 mei 2013 Auteur Geplaatst: 13 mei 2013 Wiellagers bij een auto van net 2 jaar oud en nog geen 60.000Km al versleten? Daarnaast heb ik niet van die dunne bonk en stootbanden er onder liggen maar gewoon dikke 16" x 215 x 60. Ik zal er zo even een foto van maken zodat er jullie kunnen zien hoe erg ze versleten zijn. suc6 Gerrit zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
theparasol Geplaatst: 13 mei 2013 Geplaatst: 13 mei 2013 Wiellagers bij een auto van net 2 jaar oud en nog geen 60.000Km al versleten? http://www.autoweek.nl/vraagantwoord.php?id=2661 En die dunne bandjes lag het niet aan. Zat nog profiel zat op (aan de goeie kant dan!) alleen doordat ze ongelijkmatig afgesleten waren kon broerlief weer in de buidel tasten want de APK kwam hij er niet mee door. Hij was behoorlijk pissed off want die fancy banden waren niet goedkoop en binnen jaar afschrijven: niet leuk!
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen