Ga naar inhoud


ervaringen teletenne dvb-t2


Aanbevolen berichten

hi,

in een ander onderwerp,spraken ze dat teletenne nu in dvb-t2 zit.zijn die signalen goed te ontvangen?en wat zijn de stroingsfactoren?ik denk wel weinig problemen te hebben,want ik woon volledig op de buiten en het dichtste huis staat 250m van ons weg.

gaarne reactie's aub.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites


Is dit een algemene vraag over DVB-T2 ontvangst kwaliteiten of voor je eigen situatie? Ik zou ook wel eens DVB-T2 willen uitproberen maar ik verwacht dat er behalve HD weinig verschil te merken zal zijn met DVB-T. En SD of HD heeft niet eens iets met T of T2 te maken. Ik heb op een Duits forum wel gelezen over mindere prestatie in een rijdende auto. Tja, voor wie daar iets mee doet.

 

Ontvangst in het vrije veld is bijna een ideaal geval, geen reflecties, voldoende signaal, geen vonkstoring enzovoort. Gaat gewoon draaien. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

geen reflecties

 

De reflecties ondersteunen juist het dvb-t signaal en maken het extra robuust.

Dit in tegenstelling tot de reflecties bij een analoog signaal waarbij het beeld ernstige vervorming oploopt.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

geen reflecties

 

De reflecties ondersteunen juist het dvb-t signaal en maken het extra robuust.

Dit in tegenstelling tot de reflecties bij een analoog signaal waarbij het beeld ernstige vervorming oploopt.

uhh kan je dit beter uitleggen

 

reflectie analoog of digitaal heeft bij beide het gevolg dat via een andere weg het zelfde signaal

bij de antenne komt maar wel in fase verschoven (loop tijd verschil) waardoor

het resulterende signaal zwakker/misvormt wordt

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

geen reflecties

 

De reflecties ondersteunen juist het dvb-t signaal en maken het extra robuust.

Dit in tegenstelling tot de reflecties bij een analoog signaal waarbij het beeld ernstige vervorming oploopt.

Oe, dit is zo fout ;-) Theorie vanuit de beginjaren van DVB-T dat als verkoopargument werd gebruikt.

 

Het grootste probleem met DVB-T ontvangst zijn de reflecties of andere zenders uit hetzelfde SFN die, in verhouding met het gewenste signaal, relatief sterk zijn. Ik praat dan over een verschil van zo'n 12 dB of minder. Op een ontvanger zie je dat door grote signaalsterkte maar achterblijvende kwaliteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog net beeld hebben, of quasi error free, bij de laagst mogelijke c/n wordt ook bij DVB-T gehaald bij een reflectievrij signaal, helemaal vlak in amplitude over de bandbreedte van het kanaal (gaussian profile). Reflecties leiden tot een hogere benodigde c/n waarde. Maar het blijft een feit dat het gewoon werkt met reflecties. En onder omstandigheden kan het met meerdere zenders in SFN voorkomen dat er in totaal minder onbereikte gaten in het verzorgingsgebied ontstaan. Heet dat in DVB jargon geen network gain?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in mijn leven alleen maar ellende gezien waar signalen ongeveer even sterk binnen komen. De SFN's van KPN zijn dan wel uniek in de wereld. Nergens is het netwerk uitgerold voor binnenontvangst en binnen antennes met zoveel zenders dichtbij elkaar. In het buitenland zie je meer traditionele antennes zoals yagi's die door richtwerking veel schonere signalen binnen halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil niet eigenwijs zijn maar ik lees toch dit hier:

 

Eine Eigenschaft des eingesetzten COFDM ist die Fähigkeit, dass sich Hochfrequenzreflexionen (Mehrwegempfang) nicht mehr im Bild bemerkbar machen können. Bei günstiger Konstellation kann die Empfangsqualität sogar vom Mehrwegeempfang profitieren. Beim Empfang analoger Fernsehsignale machen sich unerwünschte Reflexionen des Empfangssignals als sogenanntes Geisterbild bemerkbar, das heißt, über dem normalen Bild erscheint das gleiche Bild nochmals, leicht seitlich versetzt und deutlich schwächer. Bei COFDM hingegen werden teilweise auch die aus den reflektierten Signalen empfangenen Echos, die innerhalb einer bestimmten Zeitspanne eintreffen, noch decodiert und zur Wiederherstellung des gesendeten Bildes genutzt.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je als gebruiker geen enkel verschil ervaart tussen T en T2. Het onderliggende verschil zit m.i. vooral in twee verbeteringen: Er zijn grotere SFN mogelijk, tot een heel land op hetzelfde kanaal. De kanaalcapaciteit (bitrate) is vergroot door een aantal kleine en grotere aanpassingen. De meest in het oog springende vernieuwing daarbij is de optie 256qam. Dit levert een flinke verhoging van de bitrate maar vergt meer signaal - ruisafstand dan 64qam, voor portable TV ontvangst dan weer minder interessant. Net zoals bij DVB-T zijn er heel veel netwerk parameters in te richten op de beoogde ontvangst situatie(s). Helaas blijft het ook bij DVB-T2 een afweging tussen bitrate per kanaal en bereik.

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...