Ga naar inhoud


Grote fabricage- en constructie fout van de Visiosat bisat !


caps

Aanbevolen berichten

De bisat heeft een grote fabricage- en constructie fout. Als je de gehele lnb arm los haalt en hem met twee vingers aan de onderkant omhoog houdt dan ga je beseffen wat voor krachten de van plastic bevestigingspunt van de schotel te voorduren heeft. Dit is dan nog zonder lnb's, coax en wind.

 

post-66860-0-95616900-1368660694_thumb.jpg

 

Dus zij steunen zijn noodzakelijk. Koop twee 10 mm ronde profiel stangen van geanodiseerd aluminium van de bouwmarkt. buig aan de uiteinde de stangen zover zodat de stangen op de lnb arm bevestigt kan worden en dat de andere kant van de stang aan de zijkant van de schotel vast gemaakt kan worden. Pers de beide kanten van de stangen met bijvoorbeeld een bankwerker plat. Boor een gat op de lnb arm, zijkanten schotel en op de plat geperste uiteinde van de stangen. En bevestig het geheel en je hebt een zeer degelijke schotel voor lange tijd. O ja, vervang ook de zwarte schroeven op de lnb houders door 5mm/6mm? bouten. Schroeft veel makkelijker dan die zwarte krengen van visiosat en ze zitten super vast ook. Na dit alles zul je de schotel hooguit eens in de 5 jaar licht schuren en over moeten spuiten met een niet metaalhoudende spuitbus want ook op dat punt hebben de ingenieurs waarschijnlijk niet de juiste berekeningen kunnen vinden voor hun product.

En dit alles voor toch wel een dure schotel als je het mij vraagt. Al moet ik erbij zeggen dat ik hem als nieuw van marktplaats heb voor weinig.

 

Foto's van mede forumleden van hun aangepaste bi-schotel.

 

post-66860-0-11152100-1368655764_thumb.j

 

post-66860-0-77007100-1368655811_thumb.j

 

Heb ik zelf ook gedaan en is een must voor deze schotel. De arm is gewoonweg te zwaar t.o.v. de bevestigingspunten. Daarbij maakt het niet uit hoe je de lnb's uitrust. Hier hoor ik vaak dat je de schotel moet aanpassen bij 3 of meer lnb houders en vanaf de twin lnb versie. Geloof mij maar zelfs zonder lnb en coax en zonder wind zal dat kreng na enkele jaren doorscheuren. aan de onderkant van de arm. 

Een satshop bij mij in de buurt heeft dat ding enkele jaren als demo opgehangen in hun showroom zonder lnb en met slechts de twee basis lnb houders van visiosat en dat kreng is precies op de plaats zoals de foto van hierboven doorgescheurd.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Er klopt wel meer niet aan de VisiosatBisat


Dat inscheuren van de schotel bij de armbevestiging is al jaren bekend. Maar wat dacht je van het

loense kijken van de lnb’s?

Omdat de brandpuntafstand van de VisiosatBisat slechts 500mm is, moeten de lnb’s dicht bij elkaar staan.
Visiosat vond het nodig om van die onbelompt dikke lnb-klemmen te maken. Om er voor te zorgen dat de koppen van de lnb’s dan toch nog op de juiste afstand staan, hebben ze de lnb’s allemaal naar binnen gezet. Iedereen die een beetje verstand van schotels heeft, weet dat een lnb naar het centrum van de schotel moet kijken. Bij Visiosat loensen de lnb’s bijna half naast de schotel. Wat een ontwerp!


Zo is dat natuurlijk niet in eerste instantie bedacht want met 3 lnb’s voor de Astra 19,2, 23,5 en Hotbird
staan wel goed gericht en valt het loensen nog wel mee. Maar het ging al fout toen ze de houder gingen maken voor de Astra 19,2, 23,5 en 28,2, die loenste al redelijk wat. Visiosat rook omzet toen er vraag kwam om 4 lnb’s te plaatsen, de Astra 19,2, de 23,5, de 28,2 en Hotbird. Toen is echt een gedrocht van een lnb-houder ontstaan, zie bijlage.

 

Visiosat maakt best hele mooie schotels, zeker de SMC 100, de SMC 120 en de recent op de mark gekomen SMC 150, een 150cm offsetschotel, maar de Bisat voor de ontvangst van 4 satellieten is een gedrocht en de Big Bisat geeft veel te weinig versterking.

post-60869-0-74248400-1368689416_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog twee foto's van het loensen van de lnb's

Sprietje , Ik heb me daar ook al over verbaasd , maar zou het niet zo kunnen zijn , omdat de schotel breder is dan de hoogte , dat er meerdere brandpunten zijn ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, er is van alles mis in deze wereld, en ook aan de visiosat bisat.

Maar ook even wat relativerende opmerkingen. Ik heb 1 zo'n schotel al jaren tot volle tevredenheid aan mijn gevel hangen, met 4 LNB's en 2 switches aan het einde van de arm, geheel zonder scheuren. En een andere nog liggen, waarmee ik wat geexperimenteerd heb.

 

- Het kunststof vind ik prima vormvast (anders dan sommige metalen schotels).

- Ik heb nog nooit iets op hoeven te schuren en te moeten overspuiten, wat Caps schrijft. Waarom zou dat moeten?

- De schele stand van de LNB's is vreemd. Maar het werkt(e) wel, en was een manier om niet een hele nieuwe schotel te moeten kopen. Niet de koninklijke oplossing; wel een praktische.

- De armbevestiging is inderdaad kwetsbaar. Op de oudere schotels met maar één bout, op de nieuwere gelukkig met twee bouten.

Het doorhangen moet inderdaad worden opgevangen, omdat de LNB's anders te hoog gericht zijn. (Al heb ik dat zelf nog steeds niet gedaan!)

Het inscheuren is een gevolg van de kwetsbare bevestiging. Overigens lijken de breukvlakken daarvan eerder te komen door het omhoogforceren van de arm, dan door het neerhangen daarvan. Zie hiervoor de bovengeplaatste foto; en ik kan die oorzaak bevestigen omdat het met één van mijn bisats ook zo is gebeurd: voorover gevallen toen ik 'm in een parasolvoet had. Ergens op dit forum beschreef iemand dezelfde oorzaak herinner ik mij: ertegenaangestoten of ertegenaangelopen (op een plat dak of zo). Dat het inscheuren vooral door het doorhangen zou komen, vind ik daarom niet bij voorbaat duidelijk. Al is het duidelijk, dat de schotel door schoorstangen steviger en beter wordt.

 

Zo. Dat wou ik tenminste even gezegd hebben. Nou kunnen jullie doorgaan met wat er allemaal mis is....   ;-)

 

groet, A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal wel geen fabrieksfout zijn maar overbelasting, bij het afstellen van de lnb's ben je bijna van de trap af gemieterd en kon je toen net aan de lnb stang blijven hangen :grin:

Er valt niet veel te hangen aan deze schotel. :cool:

Van zichzelf heeft de arm al snel de neiging door de hangen uit het brandpunt als er meerdere lnb's met houders aan hangen. Laat staan bij twin-lnb's.

De arm scheurt achter los bij de schotel. En als je dan gebruik wilt maken van de 10-jarige garantie, geeft de fabrikant niet thuis. Mails hierover blijven onbeantwoord.

 

Neem een T55 of T90. Goedkoper, veel beter en ook meer mogelijkheden voor uitbreiding.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door de belachelijk dikke lnb-klemmen moeten de lnb’s niet alleen loensen tot ver buiten de schotel, je
kan ze niet eens op de juiste hoogte instellen want dan zitten de lnb-klemmen tegen elkaar, zie de pijlen in de bijlage.

Het is toch treurig dat ze bij Visiosat geen smallere lnb-klemmen hebben ontwikkeld zodat de lnb’s niet hoeven te loensen en ook gewoon op de juiste hoogte ingesteld kunnen worden zoals zou moeten.


Nee, de Bisat is een hopeloze schotel terwijl dit niet nodig was geweest.

post-60869-0-23911200-1368707001_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

- Het kunststof vind ik prima vormvast (anders dan sommige metalen schotels).

 

Kunstof heeft aan een schotel niks te zoeken. Dat materiaal staat in weer en wind en zon en gaat vroeger of later (eerder vroeger) geheel naar de kloten.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door de belachelijk dikke lnb-klemmen moeten de lnb’s niet alleen loensen tot ver buiten de schotel, je

kan ze niet eens op de juiste hoogte instellen want dan zitten de lnb-klemmen tegen elkaar, zie de pijlen in de bijlage.

Het is toch treurig dat ze bij Visiosat geen smallere lnb-klemmen hebben ontwikkeld zodat de lnb’s niet hoeven te loensen en ook gewoon op de juiste hoogte ingesteld kunnen worden zoals zou moeten.

Nee, de Bisat is een hopeloze schotel terwijl dit niet nodig was geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Het is inderdaad geen geweldige constructie, de feedstang, lnbhouders, maar de schotel op zich vind ik wel goed.

Daarom kun je mbv een stevige zelfgemaakte beugel +lnbhouders van de visiosat een prima geheel maken met goede resultaten.

Je kunt dan met de lnbhouders schuiven links/rechts en natuurlijk hoog/laag, wat al kan met de orginele lnbhouders..

Ik kan helaas geen foto meesturen om dat het bestand net iets  te groot is.

 

Mvg Wiljo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een polyester schotel zoals de Visiosat heeft zo zijn voor- en nadelen.

Een voordeel is dat de schotel op een mal wordt gegoten die 100% goed van vorm is en door een computer is berekend. Die juiste vorm moet je met een geperste schotel nog maar zien te bereiken want metaal moet je over de vloeigrens trekken maar heeft altijd de neiging weer wat terug te veren. Dus wat vormzuiverheid betreft is een polyester schotel altijd in het voordeel.

Een tweede voordeel is dat de schotel veel dikker is dat een stalen of aluminium schotel. Hierdoor is de vormvastheid een stuk beter en zal deze bij heel veel wind niet makkelijk gaan trillen of vervormen.

Een belangrijk punt bij schotels voor de KU-band is ook dat de vorm heel erg precies is. Oneffenheden in het schoteloppervlak van slechts enkele tienden van millimeters verminderen het rendement van een schotel.
Bij een polyester schotel zorgt een metalen gazen mat er voor die in het polyester zit ingegoten, voor de reflectie van de signalen.
Als door verwering van het polyester het schoteloppervlak poreus gaat worden, hecht zit in die porien vocht. Vocht houdt signalen tegen die door de metalen gazen materiaal gereflecteerd moeten worden. Je krijgt dan een reflecterend schoteloppervlak dat verre van ideaal is.
Als de polyester schotel door de jaren heen poreus is geworden, verdient het dus aanbeveling die poriën dicht te maken. Dat kan met een nieuwe laag lak die zelf natuurlijk niet mag reflecteren maar zou ook met een waterafstotende laag kunnen.

Het rendement van een polyester schotel kan in de loop der jaren dus wel degelijk minder worden maar regen is niet de grootste vijand om een schotel poreus te maken, de zon is een veel grotere vijand. In Zuid-Spanje gaat dit verouderingsproces dus veel sneller dan in Nederland. 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje

 

Ik vraag mezelf dan af of het echt onmogelijk is de schotel echt uv-bestendig te maken is door visiosat.

Tja dan zit er voor ons niets anders op dan maar deze schotel om de 8 jaar over te spuiten. gelukkig is de bevestiging aan de muurbeugel zodanig van de visiosat dat je deze schotel kunt los halen zonder opnieuw te moeten uitrichten. Al hoewel het uitrichten alles behalve moeilijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...