Ga naar inhoud


de ultieme afstelzenders


Raphie

Aanbevolen berichten

welke zenders zijn het meest moeilijk om op af te stellen, zo dat, wanneer je deze goed hebt, je zeker weet dat je maximale ontvangst hebt?

 

op 28.2e, 23.5e, 19.2e, 13e, 10e, 4.8e, 1w, 5w

VisioSat G4 + SPAUN + 4x Alps LNB > DM7020 HD (DMM OE 2.0)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Goede vraag maar lastig te beantwoorden. Niet elke zender komt per definitie op 100 procent. Zelf heb ik het idee, pak een willekeurige fta zender en als die perfect staat lift de rest daar op mee. Hier wordt vaak gesproken over PlanetaHD als richtpunt. Dat is inderdaad een goede. Zelf gebruikte ik SRF Info (Zwitserse fta zender) op mijn oude Multytenne als uitrichtzender. Wanneer deze perfect doorkwam met de hoogste signaal waardes dan was de rest automatisch goed. 

 

Bij de WFt90 van jou zou ik niet zo snel weten hoe of wat, misschien kun je gebruik maken van de tool van Visiosat, ingeven welke satellieteposities en dan de centrale lnb nemen als uitgangspunt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan het beste zoeken op "weakest transponders" op Google, dan kom je er wel wat tegen:

 

28.2: 11260V 27500 Showcase

23.5: 12524V 27500 CT 24

19.2: 12633H 22000 Rhein tv

13.0: 10723H 29900 RTPi

10.0: 12727H 2892 Syria

9.0: 12034V 27500 S-2 TF1 Suisse

4.8: 11842H 27500 Baltic Music ch

1W: 11357H 27500 visjon Norge

5W: 11059H 23700 Algeria tv

 

Ik weet alleen niet hoe actueel die lijst nog is

Mut@nt HD51 OpenPli 6 | VU+ Duo | Topfield TF7710HD PVR (Enigma2 / HDMU)
Astra 19.2 | Astra 23.5 | Astra 28.2/5 | Hotbird 13.0 | Eurobird 9.0 | Digitenne

OSCam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je op één transponder van een bepaalde satelliet optimalizeerd, dan staan de andere automatisch goed.

Let wel op de polarisatie. Die krijg je eigenlijk alleen perfekt met een spectrum-analyzer.

Zonder gaat ook wel maar het is moeilijk om een maximum te vinden.

Als ik geen meetapparatuur ter beschikking heb, dan zoek ik altijd een minimum veldsterkte op de tegenoverliggende pol. Dat is nauwkeuriger.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is dat je niet zomaar uit kunt gaan van de signaalkwaliteit.

De meeste mensen hebben al wel gemerkt, dat bijv. de zender Planeta HD als eerste wegvalt van de Astra 23,5 hoewel de signaalkwaliteit misschien hoger ligt dan bij sommige andere zenders. Dit komt door de geringe foutcorrectie van FEC 5/6. Je zou dan een flinke regenbui moeten nabootsen. Dat kan door een vochtige zeem over de lnb te hangen zodat veel signaal verloren gaat. Dan kun je zien of Planeta HD nog doorkomt, misschien door de uitrichting van de schotel te optimaliseren.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Als ik geen meetapparatuur ter beschikking heb, dan zoek ik altijd een minimum veldsterkte op de tegenoverliggende pol. Dat is nauwkeuriger.

 

@Drs IJzerbout: Klinkt interessant. Kun je in detail uitleggen hoe je dat doet zonder meetapparatuur?

aangepast door bcw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien begrijp ik je verkeerd. Bedoel je misschien dat je de veldsterkte opzoekt in een tabel (bijv lyngsat oid) en dan die transponder neemt die geen tegengestelde polariteit in de buurt heeft? Er zijn juist theorien die het tegengestelde beweren. Uit de handleiding van de SAT 9520:


To the SAT 9520, the undesired polarity signal looks like noise. It therefore shows up in the Carrier To Noise (C/N) measurement by decreasing the C/N ratio. The polarity can be optimized by using the SAT 9520 to monitor the C/N ratio and adjusting the LNB to maximize the C/N ratio. This works best ... at a frequency where digital carriers are present in both polarities with offset center frequencies but overlapping bandwidths.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De polarisatie van de transponders op een satelliet liggen precies 90° in polarisatie uit elkaar. Neem de alleronderste of allerbovenste transponder op de satelliet die je aanpeilt. Bijvoorbeeld op Astra 19,2° oost: transponder 50 op 10.729V of transponder 120 op 12.728V

Zorg dat je ontvanger één van deze transponders goed inleest. Het maakt niet uit of het een gecodeerde zender is. Dan zet je de polarisatie in plaats van V op H. Dus op de tegenovergestelde pol. Bij sommig3e ontvangers moet je dan de LNB spanning van 14 op 18 volt omschakelen of omgekeerd. De ontvangst moet dan als het goed is wegvallen. Kijk dan naar de veldsterkte op het overlay van je beeldscherm en zet de veldsterkte op minumum.

Kijk niet naar signal quality (BER) maar naar signal strength. Op sommige ontvangers heet dit SNR of AGC. Heb je een minimum gevonden, zet dan de pol weer op H. Dan heb je daar automatisch de hoogste veldsterkte want de antennes in  je LNC staan onder een hoek van 90° ten opzichte van elkaar.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK - ik begrijp wat je bedoelt. Staat of valt natuurlijk met het ontbreken van een signaal van de andere polariteit binnen de bandbreedte, maar als er zo'n situatie is, dan zou het inderdaad nauwkeuriger zijn. Bij de nuldoorgang van de sinus is de vernadering per graad draaiing veel groter dan bij top. Ik ga het binnenkort eens proberen.
Overigens SNR - de Signal-to-Noise Ratio - is een kwaliteits indicatie, en geen maat voor de signaalsterkte. De AGC wel. Maar dat terzijde. Goede tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een schotel afstellen met een satelliettuner met een klein TVtje erbij is al een stuk beter dan met een satellietblieper want met je satelliettuner kun je afstellen op signaalkwaliteit, met een satellietblieper stelt je af op signaalsterkte. Maar er zijn volop satelliettuners die al heel snel 100% signaalkwaliteit aangeven en tsja, dan is het lastig de schotel of de lnb’s optimaal af te stellen.


In het geval dat je al tegen de 100% signaalkwaliteit zit, is het ’t beste dat je een natgemaakt papieren zakdoekje aan de voorzijde van je lnb plakt. Een stukje van 7x7cm is voldoende om de gehele voorzijde te bedekken.
Je zult merken dat de satelliettuner dan geen 100% meer aangeeft maar ongeveer 80% signaalkwaliteit.
Nu kun je de schotel en de lnb’s tenminste weer verder optimaliseren met elevatie, draairichting, skew van de lnb en afstand t.o.v. de andere lnb’s.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Of zo. Met een laptop en wifi naar een Linux box. Roept op verzoek ook de SNR elke halve seconde naar je. Erg handig voor het afstellen.

 

 

signalmeter.jpg

aangepast door bcw
Link naar reactie
Delen op andere sites

probeer ook de tuner op de TV . Bij een Samsung geeft die ook het aantal bitfouten en dit is bij deze veel nauwkeuriger dan de grootte van het ontvangstsignaal of de kwaliteit ervan; deze laatste volgt dit evenwel vrij nauwkeurig. dit echter. Vooral bij HD zenders goed te gebruiken, bij een beperkt aantal bitfouten blijft de beeldkwaliteit trouwens perfect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...