Ga naar inhoud


cardsharing 2013: wat zegt de wet?


Raphie

Aanbevolen berichten


familie en huisgenoten hebben de zelfde rechten

Ja, zolang ze maar in zelfde ruimte zitten als de eigenaar. Nuja, je kunt de wet wat proberen te verbuigen maar bedoelt wordt dat je per huishouden betaalt en die tekst zit erin om ervoor de zorgen dat je andere aanwezigen niet hoeft te blinddoeken of dat ze niet mogen kijken als de eigenaar even afwezig is. Maar ga er maar vanuit dat je nat gaat als je dit doorzet naar andere locaties waar de eigenaar doorgaans enkel te gast is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de praktijk is dit niet uitvoerbaar en wordt ook niet verlangt.

 

Nee, maar sharen naar je vaders huis is nou ook weer niet de bedoeling. En dat is waar het om gaat.

 

Geen enkele rechter zal je veroordelen (of een aanbieder in het gelijk stellen als ze jou b.v. afsluiten) omdat je je vader in jouw huis naar jouw TV hebt laten kijken naar het door jou afgesloten abbo terwijl jij b.v. aan het werk was.

 

Er is blijkbaar in het TV kijken een bepaald grijs gebied omdat het anders simpelweg een onhaalbare zaak wordt. Zoals je zelf ook aan geeft. En er zullen altijd mensen zijn die binnen dit grijze gebied er misbruik van proberen te maken, maar hopelijk zegeviert gezond verstand.

 

Ik vraag mij zelfs af als ik middels WAN mijn eigen abbo van woon naar slaapkamer share of ik dan al niet in overtreding ben.

aangepast door Sjattuh

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

WAN is een groot ongedefinieerd woord

er bestaat een open wan daar maakt bv webservers gebruik van (open voor iedereen)

de wan kan selectief gemaakt worden alleen open voor toegelaten ip adressen

via wan kunnen vpn verbindingen gemaakt worden waardoor gelecteerde

lan's met elkaar verbonden worden.

over wan kan getunneld worden (lan over wan ip/ip encap)

 

wan is geen synoniem voor openbaar

aangepast door pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik het artikel in het WvS lees, is alleen degene die de technische ingreep pleegt strafbaar. Dus als je kinderen of je vriend naar je televisie kijken is er geen enkel probleem. Echter als je vriend via internet naar jouw kaart kijkt, pleegt die vriend de technische ingreep en is die vriend strafbaar. Zijn vrouw/kinderen weer niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Artikel 326c
1.Hij die, met het oogmerk daarvoor niet volledig te betalen, door een technische ingreep of met behulp van valse signalen, gebruik maakt van een dienst die via telecommunicatie aan het publiek
wordt aangeboden, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste
vier jaren of geldboete van de vijfde categorie.
 
Pukje:
De technische ingreep wordt pas strafbaar als het daardoor toegangkelijk wordt voor het publiek
 
familie/kennissen enz is niet het publiek
 
Het wordt dus niet aan het publiek aangeboden via telecommunicatie 
 
Verder verzend je niet het video/radio signaal dat doet CD n.l. zelf
aangepast door pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@pukje

Wanneer we dit nu allemaal gaan hanteren is CD zo naar de zevende hemel en krijg je geen enkele Nederlandse zender meer op je wok.

Wanneer je nu geen abbo op een bepaalde zender kunt krijgen is dit een heel ander verhaal en het omzeilen van de 4 sids regel op je eigen abbo dat is het enige verhaal dat stand houd in deze discussie.

Jij stelt in feite dat je mag doen en laten wat je wilt met een signaal dat op je wok valt en dat is een grijs gebied. Wanneer je met hetzelfde huishouden tv kijkt en je abbo betaald kun je binnen in je huis doen en laten wat je wilt, al is je huis nog zo groot met nog zoveel kamers.

De eigenlijke discussie is dus of we de kaart code's over het internet mogen doorgeven en er niet voor laat betalen maar als gratis dienst aanbied voor je familie. Wanneer dit zou mogen en we dit massaal gaan doen zou dit een doodsteek zijn voor de commerciële televisie aanbieders (Sport1, Film1, HBO etc.) en  ook voor aanbieders op de kabel.

aangepast door hugogertie

VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal zijn wetten en de interpretatie aardig in lijn met wat de meeste mensen logisch en acceptabel vinden. Ik denk dat de meeste mensen het delen van de data in je eigen huis acceptabel vinden maar dat ze denken dat het delen met je broer in een ander huis niet in orde is. En ik ben er dan ook van overtuigd dat deze interpretatie ook door de rechter gevolgd zal worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb een interessante link gevonden

http://www.iusmentis.com/beveiliging/hacken/computercriminaliteit/diefstaldiensten/

 

Hier staat hoe en wat en wat niet mag

 

je zou zelfs kunnen afleiden dat sharen binnen huis niet mag omdat voor de

tweede aansluiting in huis een tweede kaart (abo) nodig is volgens CD.

 

Auteurs wettelijk zou het wel mogen (heb me er blind op gestaard) maar het gaat

om een telecom dienst en dan bepaald de provider wat gedecodeerd mag worden en hoe

Link naar reactie
Delen op andere sites

De rechter toetst de wet, en wat jij en ik daarvan vinden doet niet ter zake in de uitspraak.

 

Dat is niet helemaal waar. Want een rechter heeft wel degelijk bepaalde bewegingsvrijheid. Natuurlijk moet hij of zij zich bewegen binnen de wet, maar al het grijze komt aan op interpretatie en logisch redeneren.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...