Ga naar inhoud


hoe elevatie meten zonder graden aanduiding op schotel?


Aernout

Aanbevolen berichten

Ik wil een schotel proberen te plaatsen, en nu heb ik alles redelijk compleet.

Maar op de schotelvoet zit geen gradenboog.

Wat is nu de manier om de schotel op 29 graden te zetten.

 

Neem ik dan het vlakke deel van de achterkant (waar de schotel tegenaan zit), en kantel ik dat 29 graden?

 

Ik heb net even bij een schotel een paar deuren verderop gaan kijken, die heeft wel een beugel die op 29 graden staat. Maar de schotel zelf lijkt practisch recht op te staan ....

 

Hoe meet ik dat nou toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites


De buren hebben een offset-schotel. Het brandpunt van de schotel is naar onderen verlegd. Bij een Triax TDA 78 ligt het brandpunt 26 graden onder het midden van de schotel. De schotel staat dan onder een hoek van (29-26=) 3 graden min of meer rechtop.

Mutant HD51 - Stab100 - Triax78

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je zo een piepende (15 €) satfinder gebruikt moet je niet schatten, het uitrichten gaat heel simpel en snel. Een beetje ronddraaien in de veronderstelde richting en geschatte elevatie geeft heel snel een satelliet weer. Richt niet naar de grond, geeft wel ook een pieptoon ( reflekties?) maar is natuurlijk zinloos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En mag het helemaal niets kosten, beweeg de schotel dan net zo lang tot je beeld hebt. Kantel de schotel naar achteren tot het beeld wegvalt en zet een streepje. Kantel de schotel daarna na voren tot het beeld wegvalt en zet weer een streepje. In het midden van de streepjes is het signaal het sterkst.

Mutant HD51 - Stab100 - Triax78

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil een schotel proberen te plaatsen, en nu heb ik alles redelijk compleet.

Maar op de schotelvoet zit geen gradenboog.

Wat is nu de manier om de schotel op 29 graden te zetten.

 

Neem ik dan het vlakke deel van de achterkant (waar de schotel tegenaan zit), en kantel ik dat 29 graden?

 

Ik heb net even bij een schotel een paar deuren verderop gaan kijken, die heeft wel een beugel die op 29 graden staat. Maar de schotel zelf lijkt practisch recht op te staan ....

 

Hoe meet ik dat nou toch?

Heb jij zo'n zelfde type schotel of één met 3 stangen waar de lnb aan zit ?  Foto ??

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

De uitleg met de offset ... dat is het!

De offset + ellevatie moet bij elkaar opgeteld 29 graden zijn ..... waarbij de offset het leeuwendeel voor zijn rekening neemt!

 

Ik ga morgen aan de gang, met een satfinder app op de smartphone, en een kaartje van dishpointer.com

Met een geo driehoek doe je naar mijn idee helemaal niets ....

 

De schotel die ik heb is ongeveer 90cm, enigzins ovaal en heeft een enkele LNB.

Verder een SAB Titan II blabla.

Ik ga proberen de hotbird op E13 op te pikken.

 

Het zal mij benieuwen!


Dank aan iedereen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is heel eenvoudig uit te rekenen en op te meten.


De meeste schotels hebben een offsethoek van 26 graden. Via een of andere calculator heb je gevonden dat de elevatie 29 graden moet zijn. De schotel moet dan 3 graden achterover staan.
 

De tangens van 3 graden is 0,0524. Dat kun je zo vinden op je rekenmachine op je pc als je die op “wetenschappelijk” instelt.


Je meet de hoogte op van de schotel. Laten we zeggen 90cm = 900mm. De bovenzijde van de schotel moet dan 900x0,0524= afgerond 47mm achter de voorzijde aan de onderzijde van de schotel staan.


Deze 47mm kun je gemakkelijk meten door aan de voorzijde van de schotel een lange waterpas tegenaan te leggen.


Technisat geeft het ook aan om de elevatie op de voorzijde van de schotel te meten maar dan het een

hoekmeter en ja, niet iedereen heeft een hoekmeter thuis liggen.

post-60869-0-54178300-1369293606_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

De schotel hangt, vanavond met een geleende sat finder, een waterpas rekenmachine en rolmaat weer heen.

Zo met de smartphone kreeg ik het niet voor elkaar.

 

Dat wil zeggen, ik kreeg de melding: no signal (onderste balkje 5%)

Ik heb wel in de sateliet setup hotbird gekozen, geen diseqc, standaard LNB.

 

Weet iemand wat voor instellingen ik moet maken om hotbird te kunnen ontvangen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken de SAB Titan II niet en ik weet niet of er een signaalzoeker in het apparaat zit. Zo'n ingebouwde signaalzoeker stemt af op een transponder van bijvoorbeeld de Hotbird-satelliet. Handig als je de schotel gaat richten.

 

Zonder ingebouwde signaalzoeker zou ik er eerst een kanalenlijst inladen.

Mutant HD51 - Stab100 - Triax78

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...