trust Geplaatst: 29 mei 2013 Geplaatst: 29 mei 2013 Het zal wel aan mij liggen, Mebo legt het nogmaals prima uit . Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
minplus Geplaatst: 29 mei 2013 Geplaatst: 29 mei 2013 Voor het geval het laatste bericht van Sprietje teruggrijpt op mijn mededeling nog even een korte toevoeging aan de mijne. : Bij het eerste finetunen draai je de hele zaak exact zoveel nog om de mast dat je nauwkeurig op het zuidpunt uitkomt. Het eindeffect is daardoor precies hetzelfde als bij de andere methode die vanzelfsprekend ook prima werkt maar soms niet begrepen wordt. Wat de skew betreft, die zal bij een draaibaar systeem idd. vaak net niet optimaal staan. Heeft Trust daar niet ooit iets moois voor ontwikkeld of was dat alleen voor de elevatie? 3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's
Sprietje Geplaatst: 29 mei 2013 Geplaatst: 29 mei 2013 Er zijn zeker draaibare schotels waarvan de lnb door een motor op de juiste skew wordt gezet. Dat is niet alleen bij professionele schotels, dat is zelfs al bij zelfzoekende campingschotels die aan de hand van GPS precies de juiste skew instelt, zie afbeelding.
trust Geplaatst: 29 mei 2013 Geplaatst: 29 mei 2013 Ik heb inderdaad wel tests gedaan met skew-control op een Echostar 120 offset . Bij mijn 150 cm PF op Egis rotor "skewde ik de hele schotel . Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
trust Geplaatst: 30 mei 2013 Geplaatst: 30 mei 2013 @ Sjaak , de meeste (alle ?) camperschotels volgen de Clarkbelt niet via de polar-as maar draaien horizontaal en vertikaal (net als de Egis rotor) Dus als je je daarmee ver oostelijk of westelijk van de gewenste sat bevind , staat de skew te scheef . Als ook nog eens aan het randje van de footprint zit , krijg je een signaal probleem . Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
Sprietje Geplaatst: 30 mei 2013 Geplaatst: 30 mei 2013 (aangepast) Beste Sjaak Zoals ik in de tekening in bericht 164 al liet zien, heb je in Nederland bij 90 orbit, 102 graden Latitude. Dit betekent dus dat als je op een satelliet die 45 graden oostelijk van ons staat, een skewafwijking van 6 graden hebt. We hebben het dan over een satelliet die op ongeveer 50 graden oost staat. Dat is geen grote afwijking maar kan toch net dat kleine beetje verschil uitmaken of je zo’n satelliet wel of niet ontvangt. Daarom gaat er niets boven een vaste schotel met één lnb die precies in het brandpunt staat. Daar kun je alles optimaal aan afstellen. Maar het is niet alleen bij sommige campingschotels dat de skew van de lnb met een motor geregeld kan worden, dat kan ook voor gewone draaibare schotels.Zie bijv. de los verkrijgbare Crystop automatic skew adjustment regelaar, afbeelding 1 En zie bijv. de Support corrector waarbij je in afb. 2 ziet hoe schematisch met een motor een C + Ku-band lnb wordt gestuurd, afb. 3 laat een foto van die C-band + KU-band met skew servomotor zien en in afb. 4 zie je deze op een schotel gemonteerd. 30 mei 2013 aangepast door Sprietje
Sverige Geplaatst: 30 mei 2013 Geplaatst: 30 mei 2013 Toen ik begon met sat televisie in 1986, regelde je de skew altijd af met een revomotor... daar was een speciaal menupunt voor in de echostar sat receiver om de skew in te stellen. overigens regelde je de polarisatie ook met die servomotor. ik herinner me nog dat ik de eerste lnb zonder servo kocht... dacht toen "tja, dat zal nooit wat worden, hoe kun je de boel nu optimaal bijregelen"... - VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost Missachtet wird, was es umsonst gibt (Else Pannek)
minplus Geplaatst: 30 mei 2013 Geplaatst: 30 mei 2013 Ik heb inderdaad wel tests gedaan met skew-control op een Echostar 120 offset . Bij mijn 150 cm PF op Egis rotor "skewde ik de hele schotel . Blijf het schitterend vinden. 3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's
Sprietje Geplaatst: 30 mei 2013 Geplaatst: 30 mei 2013 Beste trust Je schrijft;“@Sjaak , de meeste (alle ?) camperschotels volgen de Clarkbelt niet via de polar-as maar draaien horizontaal en vertikaal (net als de Egis rotor) Dus als je je daarmee ver oostelijk of westelijk van de gewenste sat bevind , staat de skew te scheef. Als ook nog eens aan het randje van de footprint zit , krijg je een signaal probleem.” Je moest een weten hoeveel Nederlandse camperbezitters met een zelfzoekende schotel in Zuid-Spanje klagen dat ze de Astra 23,5 niet meer kunnen ontvangen. Natuurlijk is het signaal van de Astra 23,5 zwak maar bijna altijd komen de ontvangstproblemen doordat de lnb-skew niet goed staat. Die moet in Almeria al 23 graden schuin staan en in Zuidwest-Portugal al ongeveer 27 graden schuin. Nadat ze de lnb-skew aangepast hebben, ontvangen ze de Astra 23,5 meestal weer wel.
Sat_marc Geplaatst: 30 mei 2013 Geplaatst: 30 mei 2013 Dat geluid van dat motortje kan ik me nog goed herinneren. Overigens doet die Pace positioner nog steeds dienst. Mutant HD51 - Stab100 - Triax78
Sverige Geplaatst: 31 mei 2013 Geplaatst: 31 mei 2013 Ik heb later inderdaad ook een D2Mac box gehad... eerst een van Nokia, en daarna, nadat hij gesneuveld is een Salora... icm een "echt" Filmnet nordic abonnement. Toen viel de prijs nog wel mee... Ik heb 1x een nieuw servomotortje gekocht omdat het oude kapot gegaan was... dus dat viel wel mee... circulär ging inderdaad, en had je nodig voor een aantal zenders. - VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost Missachtet wird, was es umsonst gibt (Else Pannek)
Phoenixx Geplaatst: 6 juni 2013 Geplaatst: 6 juni 2013 (aangepast) Tjonge wat een lang topic vanwege een draaibare schotel uitrichten maar ik ben er ook een tjd mee bezig geweest omdat ik hier ook een draaibare installatie heb staan met een triax 110 inverto black ultra en een stab 120 motor. Als ik zie hoe sommige mensen hun uitleg hierover geven verbaas ik mij keer op keer.. Paal waterpas ok hier heb ik in het begin ook wat voutjes mee gemaakt.. De motor sg2100 is een andere minder kwaliteit type motor dan de stab vanwege de beugel aan de binnenkant van de sg 2100 motor. Die wil nog wel eens gaan buigen als deze iets te hard word aangedraait en dan verloopt de hele clarcbelt instelling. Mijn advies is neem een stab motor (stab 120) omdat dit een goede betrouwbare nauwkeurige motor is. En elke graad telt met de ontvangst.. Inmiddels heb ik heir wel een spectro meter aangeschaft van onze duitse buren die niet duur is en wel goed werkt trimax sm 3500 Ga ik even naar de site http://www.dishpointer.com en vil ik Sittart in krijg ik de volgende waardes .. Address: SittartLatitude: 51.0005°Longitude: 5.8678° heb ook nog even de pdf opgezocht van de sg 2100 Motor http://www.satcruiser.com/PubFiles/SG_2100.pdf Als je goed kijkt zie je de elevatie hoek in het voorbeeld bij het pijltje tegen de 45 graden aan staan, die moet in jouw geval op 51 graden staan. Afstellen en bouten voorzichtig kruislings vast draaien, die staat vast niet meer aankomen. Je hebt al aangegeven dat je tussen Eutelsat 7 oost en Sirius zit en ik zou gewoon voor Sirius gaan ik heb het is bekeken, het verschil is te verwaarlozen en maakt het alleen maar moeilijker .. Motor op 0 afstellen ( niet resetten ) kijken of de schotel exact recht op de motor staat op 0 graden 1 graad verschil maakt veel uit, goed nakijken .. Dan draai je eerst de motor met schotel in zijn geheel naar Sirius toe en optimaliseer je de richting van de motor en de hoogte van de schotel (declinatie hoek) voor optimaal signaal (grof tuning). Als het goed is heb je nu Sirius te pakken en check even voor de zekerheid dan is alls oke. Nu ga je naar je ontvanger en vult de usals in van Sirius (voor Sittart). Daarna gaat de motor draaien en heb je geen signaal meer van Sirius, dat klopt. Nu draai je de stabrotor op de paal ietsje terug zodat je sirius weer optimaal heb met signaal. Check even voor de zelerheid dat je idd op Sirius staat afgestemd. Daarna nog even de schotel elevatie hoek controleren (alleen de SCHOTEL) voorzichtig op en neer voor optimaal signaal) en dan de bouten kruislings voorzichtig vastzetten. Desnoods zoek je even een zwakkere transponder op Sirius om te fine tunen en heb je hem op alle satelieten goed afgesteld. Oja nog 1 ding, met storm gaat deze paal zwiepen en dat kost je zeker je signaal. Probeer hem zo dicht mogenlijk onder de schotel te tuien met touw en draadspanners zodat je een stabiel 0 punt heb bovenaan!. Bij mij werkt dit goed in Beverwijk en heb ook 700 transponders van Nile sat erop vanwege de goeie afstelling. Met fine tunen heb ik de inverto black ultra lnb 4 cm vanaf het einde van de beugel, het scheeld een paar % maar het optimaliseert ook je ber signaal. Ber betekend Bit error bitrate en heeft te maken of je zwakke signalen toch zo goed mogelijk blokvrij doorkomen het werkt perfect hier. Alleen zelf wil ik een grotere schotel (Gibertini 150) maar dat heeft niets met de afstelling te maken maar ik wil als hoby`ist gewoon wat meer signaal en met C band offset verder gaan.. Sucess 6 juni 2013 aangepast door Phoenixx
Eduard07 Geplaatst: 6 juni 2013 Geplaatst: 6 juni 2013 Nou jij maakt er anders ook een heel verhaal van Misschien moeten we alles nog even kort samenvatten, dan? Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen