Ga naar inhoud


newbie vraag: TVV LNB


dcallebaut

Aanbevolen berichten

Ik ben een totale newbie in het wereldje van satellieten. Mogelijk post ik dit op de verkeerde plaats, waarvoor mijn excuses als dat zo is.

 

Ik zit al een tijdje rond te kijken naar een oplossing om TVV (of gelijk welke sat eigenlijk) via een Mythtv backend te verdelen in huis. Het probleem is dat ik 1 dat kabel heb van de plaats waar de dish komt tot de plaats waar die backend komt. 

 

en dus zat ik te kijken om de Digital Devices Unicable LNB te kopen (commerciele link verwijderd) om meerder tuners via 1 kabel to kunnen opvangen.

 

Maar nu merk ik op dat deze "unicable" Digital Devices  LNB een "single" LNB is(hopelijk schrijf ik het juist :) ).

Op de TVV website en via andere plaatsen zie ik dat, om TVV te ontvangen gebruiken ze een "dual" LNB (om Astra 1 en 3 te ontvangen dacht ik).

 

Mijn vraag is nu: wat ga ik moeten missen met zo'n "single" LNB op TVV? of is het gebruik van een dual LNB een optie voor wat ik wil bereiken.

 

Alle tips en feedback is welkom :grin:

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi,

 

ook redelijke newbie hier maar mij de laatste weken ook zitten verdiepen omdat ik lange tijd een soortgelijke setup overwogen heb. Sinds 2005 draaide ik MythTV voor analoge opnames en het is lange tijd de bedoeling geweest dit ook voor digitaal te doen. TN wou echter niet meewerken (integendeel) en uiteindelijk heb ik er voor een "kant-en-klare" oplossing gekozen die deze week ge-installeerd wordt (VU+ Solo2 met OpenPLI, RPI's met OpenElec en VU+/Enigma2 plugin). Ik zal hier later een evaluatie over geven :-)

 

Ik zat dus met hetzelfde probleem: hoe ga ik meerdere kabels binnentrekken. Die Unicable leek me een leuke oplossing maar zoals je zelf aangeeft gaat met om een enkelvoudige LNB. Dus je kan er maar 1 satelliet mee ontvangen. Gezien ik Astra 1, 2 en 3 wil heb ik 3 LNB's nodig en dus 3 kabels. Tenzij er met Unicable een oplossing zou zijn waarbij je die 3 LNB's aan elkaar kan koppelen maar dat heb ik nergens kunnen vinden.  De kost van 3 Unicable LNB's is veel hoger dan 1 Triple LNB + 3 kabels.... Verder weet ik zelfs niet of MythTV of de DVB-S2 kaarten die je gebruikt wel overweg kunnen met Unicable.

 

Wat ga je missen? Hangt naar welke satelliet je je LNB zal richten. Check de zenderlijst op TVV.

 

Mijn advies, ga voor de Triple LNB van TVV, trek 2 kabels naar binnen (voor elke tuner 1) en je zal het minste problemen hebben.

 

PS: zenderlijst: http://www.tv-vlaanderen.be/uploadedFiles/Prospect/Klantenservice/Downloads/Zenderlijst_TV_VLAANDEREN.pdf. 

aangepast door bunbun
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo aan beide heren hierboven.

Ook ik ben een relatieve newbie in de sat wereld, maar ik weet toch al één en ander ervan.

Met elke LNB kun je een satelliet ontvangen. Dit staat compleet los van de kabels die naar binnen gaan.

tussen de LNB's en de ontvanger(s) staat immers een disecq switch (een schakelaar die bediend wordt door de ontvanger en die schakelt tussen de verschillende satellieten, of, dit kan ook, een moter bij motorsturing.

Het aantal kabels dat naar binnen gaat geeft aan hoeveel tuners je wilt (laten) bedienen.

Dit kan in één of meerdere ontvangers zijn: de VU+ solo2 heeft 2 tuners aan boord (zie verder voor de voordelen hiervan)

 

Wil je bvb Astra 1, Astra 2 en Astra 3 kunnen iontvangen, dan bestaat er een oplossing via de triple lnb van TVV

Deze komt er in de quad versie: dit wil zeggen dat je tot 4 tuners kunt aansluiten op deze triple lnb (dus maximaal 4 ontvangers)

 

Heb je een enkele LNB en je richt deze uit op Astra 1 dan kun je de vlaamse HD zenders niet ontvangen en ook een aantal commerciële niet (deze zitten op de A3)

A1 heb je echter wel nodig om de zenderlijst van TVV te kunnen krijgen (en upgrades edm van je kaart enz)

 

Voordelen van een ontvanger met meerdere tuners is dat je bij eventuele opnames (op de HDD) je nog naar andere posten op andere transonders en zelfs op andere satellieten kunt kijken.

Zo kan ik met de VU+ solo2 (die heb ik ook) met twee kabels naar binnen tot 3 opnames tegelijk doen en naar een vierde post kijken.

let wel op! TVV beperkt het aantal tegelijk te ontvangen kanalen tot 4 per kaart.

Ik ontvang met deze triple lnb dus 3 satellieten en heb 2 kabels naar binnen getrokken .

 

Hopelijk heb je iets aan dit antwoord en veel succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste dcallebaut


Het unicable-systeem werkt maar voor 1 satelliet. Bovendien moet je dan ook gebruik maken van satellietontvangers die met unicalble overweg kunnen en dat zijn er niet veel.
 

De link die je geeft gaat niet over een unicable-lnb maar over een quattro-lnb en die heeft 4 aansluitingen nodig die naar een multiswitch gaan.


Je zult net zoveel coaxkabels naar binnen moeten voeren als het aantal satelliettuners die je wilt aansluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren is de installatie eindelijk uitgevoerd. Heel professioneel, schotel perfect uitgelijnd, 3 x Koka799 naar binnen, Solo2 was al "ge-upgrade" naar OpenPli.

 

's Avonds een klein beetje met de Solo2 kunnen spelen en wat uitzoeken hoe alles werkt; komende van MythTV is dat wel een kleine aanpassing, net iets minder vlot maar ik vermoed dat ik de eigenaardigheden van OpenPli nog moet ontdekken. Daarna nog snel in XBMC de Enigma2/VU+ plugin geconfigureerd en ge-activeerd. De initiele sync van de EPG nam wat tijd in beslag (ik moet de bouquetten denk ik best een personalizeren en enkel de gebruikte kanalen synchronizeren) maar daarna kon ik de opnames en de kanalen raadplegen. Een opname afspelen en Live TV (Een HD) lukte zonder problemen. De komende dagen wat verder experimenteren maar op het 1e zicht lijkt de combinatie OpenPli + XBMC goed samen te werken.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren is de installatie eindelijk uitgevoerd. Heel professioneel, schotel perfect uitgelijnd, 3 x Koka799 naar binnen, Solo2 was al "ge-upgrade" naar OpenPli.

 

's Avonds een klein beetje met de Solo2 kunnen spelen en wat uitzoeken hoe alles werkt; komende van MythTV is dat wel een kleine aanpassing, net iets minder vlot maar ik vermoed dat ik de eigenaardigheden van OpenPli nog moet ontdekken. Daarna nog snel in XBMC de Enigma2/VU+ plugin geconfigureerd en ge-activeerd. De initiele sync van de EPG nam wat tijd in beslag (ik moet de bouquetten denk ik best een personalizeren en enkel de gebruikte kanalen synchronizeren) maar daarna kon ik de opnames en de kanalen raadplegen. Een opname afspelen en Live TV (Een HD) lukte zonder problemen. De komende dagen wat verder experimenteren maar op het 1e zicht lijkt de combinatie OpenPli + XBMC goed samen te werken.

 

Dat ziet er veelbelovend uit :-)

Ik kijk al uit naar je verdere ervaringen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Minder met XBMC kunnen testen dan ik wou maar wel meer ervaring opgedaan met de Solo2 en OpenPLi. Als vervanger van MythTV is het wel een enorme aanpassing...

 

MythTV is een pak krachtiger en flexibeler. Plannen van opnames (herhalend) etc gaat imho makkelijker dan met autotimer (tenzij ik iets over het hoofd gezien heb). Het is dus niet mogelijk om, zoals bij MythTV vanuit de EPG de settopbox te programmeren dat hij alle episodes van een serie moet opnemen. Dat moet je manueel doen via autotimer wat redelijk omslachtig; het gaat makkelijker om op de box in te loggen en de autotimer.xml file manueel aan te passen dan het via de AB te doen. En je kan, zoals bij MythTV, niet aangeven om enkel nieuwe episodes op te nemen. Op dat vlak loopt OpenPLi (en ik vermoed alle andere images) serieus achter op MythTV. Commercial flagging is ook een functionaliteit die je mist. Niet noodzakelijk maar dat was 1 van die super-features van MythTV.

 

Anderzijds, de settopbox speelt alles vlot af, verbruikt niet te veel en is verder best handig in gebruik. Dus het is een beetje een afweging/aanpassing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmmm, ik denk dat je je eens verder moet verdiepen in autotimer.

eens je de standaard instellingen van autotimer hebt ingesteld hoef je dat daarna niet meer te

doen en kan je timers instellen middels een wizard.

vanuit de epg is <kort groen> gewone timer en <lang groen> is autotimer.

 

grtz Philip

vuduo 500 GB HDD  openpli4 -  vuduo2 1TB HDD 2xdualS2 tuner openpli4 :grin: - XP1000 pli4

Samsung plasma 60inch-AVR Denon-Bose accoustimas 7.1 :P

logitech harmony ultimate

TVV - dual lnb 19.2 & 23.5 - OSCAM

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmmm, ik denk dat je je eens verder moet verdiepen in autotimer.

eens je de standaard instellingen van autotimer hebt ingesteld hoef je dat daarna niet meer te

doen en kan je timers instellen middels een wizard.

vanuit de epg is <kort groen> gewone timer en <lang groen> is autotimer.

 

grtz Philip

 

Vanuit EPG werkt dit niet bij mij (OpenPLi); kort of lang groen blijft gewoon standaard timer. Ik heb wel in de autotimer "import from EPG" ontdekt die het inderdaad een pak makkelijker maakt.

Maar MythTV blijft op dat vlak nog steeds een pak krachtiger; anderzijds, het draait dan ook op een PC die een pak krachtiger is en meer verbruikt.... Zelfde geldt trouwens, IMHO, voor de web-interface van MythTV. Nu ja, 't is wat ik 8 jaar gewoon geweest ben dus ik ben bevooroordeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ bunbun net aan het testen geweest en blijkbaar heb je gelijk.

<lang groen> blijkt enkel te werken met de epg die ik gebruik, namelijk cool tv guide(screenshot)

als ik vanin coolguide op <lang groen> druk krijg ik direct de wizard van autotimer(screenshot 2)

ik vind dit persoonlijk bijzonder handig

 

post-66958-0-43315100-1370453751_thumb.jpgpost-66958-0-04223700-1370453763_thumb.jpg

 

grtz Philip

vuduo 500 GB HDD  openpli4 -  vuduo2 1TB HDD 2xdualS2 tuner openpli4 :grin: - XP1000 pli4

Samsung plasma 60inch-AVR Denon-Bose accoustimas 7.1 :P

logitech harmony ultimate

TVV - dual lnb 19.2 & 23.5 - OSCAM

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik dacht epg-knop <lang drukken> = grafische epg van openpli

 

coolguide gebruik je met de kleurtoetsen.

doe coolguide open, selecteer met geel je favoriete epg, sluit epg af, als je

nu op rood drukt krijg je onmiddelijk je favoriete epg.

 

grtz Philip

vuduo 500 GB HDD  openpli4 -  vuduo2 1TB HDD 2xdualS2 tuner openpli4 :grin: - XP1000 pli4

Samsung plasma 60inch-AVR Denon-Bose accoustimas 7.1 :P

logitech harmony ultimate

TVV - dual lnb 19.2 & 23.5 - OSCAM

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...