Ga naar inhoud


DAB+ netwerk is gestart


Noordzee
Ga naar oplossing Opgelost door Noordzee,

Aanbevolen berichten

44 minuten geleden, ceesv zei:

Mijn ervaring is anders, in mijn auto is er echt een wereld van verschil in geluidsweergave tussen FM en DAB+

Maar ik heb een hele stille wagen en een uitgebreide audio installatie.

 

Misschien is het verschil dat jij in een auto luister en ik thuis. Verschil tussen DAB+ is echt zo te horen. Dynamiek is gewoon beter bij FM en DAB+ klinkt doffer zeker bij de stations die 64 Kbit gebruiken. Daar mis je details in het geluid. 

 

De NPO mux klinkt het beste en dat is ook logisch want die zijn 120 Kbit. (radio 4 is 152 Kbit zelfs) maar het is ook allemaal zo zacht gemoduleerd, dat doen ze in het buitenland een stuk beter.  

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator
4 minuten geleden, Codx zei:

dat doen ze in het buitenland een stuk beter.  

Daar zal dan het verschil in beleving mee verklaard worden.

 

Ik luister hoofdzakelijk naar Klara uit België en Klassik radio uit Duitsland.

Wanneer ik in de randstad ben Radio 4 of Classic FM.nl.

Nederlandse zenders zijn een uitzondering.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, RicardoBelli zei:

Ik dacht dat de Duitse zenders een stuk zachter  zijn  op dab + maar ook op FM . hier in nederland gebruiken ze op Fm toch iets als stokkeman systeem  als ik het goed heb.   mvg Ricardo . 

 

 

Nee WDR mux is harder dan NL tenminste laatste keer dat ik ze hier kon ontvangen wel.  VRT en commerciele belgen mux ook.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je bedoelt de audio compressie die ze in Nederland toepassen?

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
  • Moderator

Voor welke kanalen is die antenne?

Dab is kanaal 5 tot 12 ofwel 175 tot 225 Mhz.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ip zijn DVB-T antenes geschikt voor de UHF band. 470 Mhz tot ongeveer 800 MHz. Woon je dicht bij een mast dan zal het wel werken als deze buiten hangt.

 

Ga je toch geld uitgegeven dan kan beter een antenne kopen die ervoor gemaakt is. 

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x/FBC & DVB-T2), Octagon SF4008 (2x DVB-S2x & 1x DVB-T2), Mut@nt HD51 (DVB-S2x & DVB-C), TBS6920 & TBS6925

Link naar reactie
Delen op andere sites

Herindeling regionale DAB+-netwerken van start

In Friesland wordt de eerste stap gezet voor de herindeling van de regionale DAB+-netten. In de nacht van maandag op dinsdag wordt het netwerk omgezet van kanaal 9D naar 5A. De komende weken wordt de herindeling in de rest van het land doorgevoerd. 

 

Nieuwe kanalen

Om de nieuwe indeling mogelijk te maken zullen de regionale netwerken van frequentie veranderen. Morgen wordt in Friesland de eerste stap gezet. Daar verhuizen de regionale zenders van kanaal 9D naar 5A. Hiervoor vinden komende nacht werkzaamheden plaats aan de zendmast in Irnsum.

 

De nieuwe indeling per kavel :

 

https://radiowereld.nl/dab/2021/05/dit-wordt-de-nieuwe-kanaalindeling-van-de-regionale-dab-netwerken/

 

bron:

https://radiowereld.nl/dab/2022/07/herindeling-regionale-dab-netwerken-van-start/

 

Radio DAB+
Op 26 july 2022 feroaret yn Fryslân de DAB-frekwinsje fan kanaal 9D nei 5A. It opnij scannen fan dyn DAB-radio is nedich om it nije sinjaal ûntfange te kinnen.
Dêrneist is Omrop Fryslân ek noch tydlik op kanaal 6B te ûntfangen yn Grinslân, Drinte, Oerisel, Gelderlân en Flevolân. Kanaal 6B sil yn de rin fan augustus 2022 útskeakle wurde.
 
vertaling:
Radio DAB+
Op 26 juli 2022 verandert de DAB-frequentie in Fryslân van kanaal 9D naar 5A. Het opnieuw scannen van uw DAB-radio is nodig om het nieuwe signaal te kunnen ontvangen.
Daarnaast is Omrop Fryslân tijdelijk ook te ontvangen op zender 6B in Groningen, Drinte, Orisel, Gelderland en Flevoland. Kanaal 6B wordt in augustus 2022 uitgeschakeld.

 

aangepast door de vrije fries
  • Like 1
  • Bedankt 1

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, JoeG135 zei:

Hoi ik ben van plan een DAB tuner te kopen kan ik dan een Funke antenne gebruiken van een DVB-T? gr Joe

Ik zou zoals hiervoor gezegd als je een antenne gaat kopen, wel een antenne kopen die bedoeld is voor het DAB+ spectrum. 

 

Een antenne zelf maken, gaat prima. Er zijn verschillende vb'en zoals je aangeeft te vinden. 

 

Zelf heb ik dit ook gedaan. Idd gewoon stuk coax gebruikt en dit ivm regen etc in pvc buis gemonteerd.  Buiten geplaatst en het functioneert. Een gekochte antenne zal waarschijnlijk beter werken. (Ontvang hier regelmatig meer dan verwacht mag worden, maar het standaard aanbod gaat prima). Maar lol is ook belangrijk in het leven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-7-2022 om 19:59, Mrbeam zei:

Ip zijn DVB-T antenes geschikt voor de UHF band. 470 Mhz tot ongeveer 800 MHz. Woon je dicht bij een mast dan zal het wel werken als deze buiten hangt.

 

Ga je toch geld uitgegeven dan kan beter een antenne kopen die ervoor gemaakt is. 

25 km is teveel denk ik

SAB Titan I & Technisat Multytenne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of 25 km te veel is, hangt af van de hoogte van de zendmast en het uitzendvermogen. Ik woon zelf zo'n 35 km van Smilde vandaan. Daar in Smilde staat een hoge zendmast.  

 

De MTVNL mux  op 7D ontvang ik wel met het zendvermogen van 6 kW. 

De regionale mux op 6B ontvang ik niet met die slechts 3,5 kW aan zendvermogen.   

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...