Ga naar inhoud


Automatisch uitrichten, hoe werkt dat nu eigenlijk?


Max8

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

In het stapeltje afgedankte sat ontvangers vond ik vandaag een deltastar DSR1300 die onderdeel is geweest van een automatische schotel in een camper.

Als je de ontvanger van binnen bekijkt zijn er twee dingen bijgebouwd:

 

Foto-LZFSAMVJ-D.jpg

Een interface kastje, heel simpel met een paar klemmetjes aangesloten

 

Foto-PB73W8DQ-D.jpg

Een printje met opdruk "MIMSAT WB DEMOD" met een TBA120 IC, een FM detector

 

Dit wekt mijn intresse, hoe werkte deze techniek nu eigenlijk, hoe herkende men automatisch de juiste satelliet in het analoge tijdperk?

 

Grtz,

Max

aangepast door Max8

2x Relook DGS400 + Dreambox800HD = Te weinig tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites


In door TenHaaften aangepaste ontvangers werd de satelliet herkend door het VPS signaal  van ingebouwde TXT decoders .

De elevatie waarde moest globaal voor de regio door de gebruiker zelf ingesteld worden .

Na inschakeling van de ontvanger ging de schotel op zoek naar signaal , eenmaal de juiste satelliet gevonden werd de schotelstand geoptimeerd door het sterkste video signaal te vinden .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken die ontvangers niet...maar aan het printje met de TBA120 herken ik het decoderen van het baseband signaal. In dat gedeelte van de band, boven het video...vanaf 6 mHz tot 10 mHz zaten op de meeste transponders smalbandige audio draaggolven, voor het mono en stereo signaal en enkele radio-zenders met Wegener of J17 compressie.

Het zwarte bouwsteentje met de klemmetjes ziet er avontuurlijk uit...geen idee waar het voor dient. Op de foto niet duidelijk.

Misschien kun je de tekst hier opschrijven dan kan ik eens googelen wat het precies is of was.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je de tekst hier opschrijven dan kan ik eens googelen wat het precies is of was.

Het doosje zit met 3 draden/klemmetjes aangesloten, en er loopt een kabeltje met 8-aders naar buiten.

De text op het kastje is:

 

AGB4955/X

SAT DET

 

Mode = Yellow

Prescaler = Blue

Ground = Black

2x Relook DGS400 + Dreambox800HD = Te weinig tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is niets over te vinden. Wel staat er SAT DET oftewel satelliet detector op. Dat doet mij denken aan het detecteren van het baken van een satelliet. Iedere satelliet heeft namelijk een baken dat net buiten het gebied uitzendt van de normale transponders. Hiermee is iedere satelliet te identificeren.

Misschien dat het daar wat mee te maken heeft.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...