Ga naar inhoud


Schotel te klein(?)


Gast viermans

Aanbevolen berichten

Gast viermans

Hallo sat4all-gebruikers,

 

 

Ik ben Viermans en ben nieuw op dit forum. Hopelijk kunnen jullie mij een antwoord geven op het volgende vraagstuk.

 

 

Momenteel heb ik een Triax 110 waarop ik soms feeds van een klant op ontvang (feeds van verschillende bronnen), meestal op 7E of 10E. Nu heb ik vandaag te maken gehad met een zeer zwak signaal op 10E, aanvankelijk helemaal niks, maar mijn receiver gaf zo nu en dan een streepje signaal, waardoor ik de uitzender vroeg om wat meer power. Na wat meer power (+1db) kreeg ik plotseling signaal en een lock, zodat ik de feed kon vastzetten in mijn receiver (een Xtrend ET9200). Ik kreeg te horen dat een 120cm schotel te klein zou zijn. Heb voor het gemak maar geroepen dat ik een 120cm schotel heb, is officieel natuurlijk 100cm breed en 110 cm hoog.

 

Het signaal ging van 7,7 naar 8,7db, dus die ene extra db gaf me beeld.

 

Nu heb ik inmiddels ook een Laminas 1200 aangeschaft, deze moet nog het dak op, met een Inverto Black Ultra. Volgens de specs van de Triax geeft ie een winst op11.7 GHz van 40,2 dBi, de Laminas doet 41,1. 

 

Is de Laminas groot genoeg voor dit soort feeds, of moet ik me voorbereiden op groter?

 

Overigens ben ik bekend met de sat-basics, maar ben geen über-techneut ;-)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast viermans

Zeker niet, de ene 120 is de andere niet. Over de Laminas veel goeds gehoord, maar nog niet kunnen testen. Probleem is ook dat het testslot ook meteen live is en dus kostbaar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste viermans

 

Een Triax 110 van 100x 105cm is een verminkte 100cm-schotel en eigenlijk een 96cm-schotel. Een Laminas 1200 is een schotel van 120x131cm en is een 120cm-schotel.


De Triax geeft 40,2dB bij 11,7GHz, de Laminas 41,1 dB bij 11,3 GHz. Ga je dit vergelijken bij 11,7GHz, dan kom je ongeveer uit op 41,4dB bij 11,7GHz, dus altijd een winst van 1,2dB


Bovendien is een Laminas een polyester-schotel die zeer stabiel een vormvast is.

Een Laminas 1200 is dus een duidelijke verbetering t.o.v. een Triax 110.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bovendien is een Laminas een polyester-schotel die zeer stabiel een vormvast is.

Een Laminas 1200 is dus een duidelijke verbetering t.o.v. een Triax 110.

 

Die Laminas kan dan wel van polyester zijn, maar het hang en sluitwerk schijnt van pisbakkenstaal gemaakt te zijn.

Ik heb nergens zoveel roest en verwering gezien als hier in het Midden Oosten. Ze worden hier veel gebruikt maar zijn niet voor agressieve klimaat met veel zout in de lucht uit de Gulf opgewassen.


 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast viermans

Het hang en sluitwerk is behoorlijk glimmend, ik denk inderdaad dat dat uiteindelijk een roestfestijn wordt. Maar beïnvloedt roest de ontvangst? Hij wordt overigens hier in NL gebruikt, niet in het Midden Oosten. De Triax beugel is momenteel ook verweerd, kan de graden niet meer aflezen ;)

 

Voor wat betreft de winst, ik heb ook gekeken naar de Laminas 1500 en 1800, die doen resp. 43,2 db en 44,6 db....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...