Ga naar inhoud


Vraag over DUO Block 3 graden LNB voor Spanje


Jürgen

Aanbevolen berichten

Tot nu toe was ik steeds in de veronderstelling dat ik voor de gecombineerde ontvangst van 19.2 en 23.5 een DUO Block met 4,3º nodig heb en volgens mij was dat ook voor Spanje (hoogte Valencia) het geval bij gebruik van een Triax 78.

 

Nu zie ik een Maximum \ GT Twin Duo block LNB 3º waarbij de omschrijving suggereert dat het een 3º LNB is maar in de verdere omschrijving staat het volgende:

 

Voor 4.3º satelliet ontvangst (Astra 19.2E en 23.5E) met 60CM schotel of Triax 54 / 64 cm schotels (ASTRA 1 en ASTRA 3) 
Voor 4º satelliet ontvangst (9E en 13E) met 65~75 CM schotel
Voor 3º satelliet ontvangst met 80~85CM schotel
 
Wil dit nu zeggen dat ik het de hele tijd mis heb gehad en dat ik nu voor bij een Triax 78 een Duo block LNB 3º nodig heb om in Spanje 19.2 en 23.5 te kunnen ontvangen.
 
Ik kan me het nauwelijks voorstellen want ik heb recent nog in Spanje nog een LNB-GT-MDT43 LNB Universal Twin Duoblock 4.3 grados 0.2dB besteld en daarmee ontvang ik op mijn Triax 78 in de buurt van Valencia uitstekend 19.2 en 23.5.
 
Iemand een mening hierover?

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Jürgen

 

De Astra 19,2 en Astra 23,5 staan 4,3 graden arc uit elkaar, d.w.z. vanuit het middelpunt van de aarde gezien staan ze 4,3 graden uit elkaar. Vanuit Utrecht gezien staan deze twee satellieten 5,2 graden uit elkaar.

 

Voor een schotel van 60cm moeten de lnb’s dan 38mm hart op hart uit elkaar staan.

Bij een grotere schotel ligt het brandpunt verder van de schotel af dan bij een kleine schotel. Ga je dus die duo-lnb waarvan de koppen 38mm uit elkaar staan op een grotere schotel monteren, dan zal de hoek tussen de twee satellieten die die lnb kan ontvangen kleiner worden. Daarom staat er ook dat die duo-lnb ook te gebruiken is op een 65-75cm schotel waarvan de twee satellieten 4 graden arc uit elkaar staan.


Ook geven ze nog aan dat die duo-lnb ook te gebruiken is op een 80-85cm schotel waarbij de satellieten 3 graden arc uit elkaar staan. Dit is dus helemaal juist.

Maar die ontvangsthoek tussen de bijv. de Astra 19,2 en 23,5 is in Utrecht dan wel 5,2 graden Azimuth, op andere plaatsen is dat anders. In Valencia is de ontvangsthoek 5,63 graden Azimuth. Hierdoor moeten de koppen eigenlijk verder uit elkaar staan. Dit betekent eigenlijk dat in Valencia de duo-lnb voor een kleinere schotel geschikt is dan in Nederland.

Dat is ook de reden dat ik voor iedere situatie de zaak opnieuw uitreken als iemand de vraag stelt welke schotel bij welke duo-lnb past.


Je kunt ook een duo-lnb (6 graden monoblock) Astra 19,2 - Hotbird gebruiken op een 90x100cm-schotel om de Astra 19,2 en 23,5 te ontvangen. Dat wordt hier in de Costa Calida heel veel gedaan bij de Nederlanders.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Zoals gebruikelijk weer een snel en vooral duidelijk antwoord.

Alleen is het voor mij nog niet helemaal duidelijk maar dat zegt meer over mij dan over jouw reactie.

Misschien toch nog even een aanvullende vraag.

 

Ik gebruik in Benicasim (Castellon) met een Triax 78 met een LNB-GT-MDT43 LNB Universal Twin Duoblock 4.3 grados 0.2dB en daarmee heb ik zowel op 19.2 als 23.5 een goede ontvangst waarbij de LNB voor 23.5 in het midden staat.

Met een Inverto Black Ultra LNB heb ik nauwelijks een beter signaal op 23.5 maar dat is waarschijnlijk gebaseerd op mijn simpele wijze van afstellen.

 

Nu wil mijn buurman daar ter plaatse, dus ook in Benicasim, eenzelfde situatie installeren, dus Triax 78 plus DUO Twin LNB voor 19.2 en 23.5.

Hij kwam dus met die Maximum 3º LNB en daarom mijn twijfel.

 

De vraag is dan ook concreet, is deze 3º LNB voor de geschetste situatie geschikt of moet dat dan toch een 4,3 LNB zijn of wellicht nog een andere.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jürgen

 

Bij een LNB-GT-MDT43 LNB Universal Twin Duoblock 4.3 grados 0.2dB staan de twee koppen hart op hart 53mm uit elkaar.

Op een Triax 78 moeten de koppen in Benicasim 50,7mm uit elkaar staan. Dit is een te verwaarlozen verschil van 2,3mm. Deze duo-lnb past dus prima op een Triax 78 in Benicasim.


Hij moet 19 graden schuin gezet worden, d.w.z. als je hem met de kop van de Astra 23,5 in de klem zet, moet de Astra 19,2-kop er rechts schuin omlaag bijhangen als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.


Ik heb een hoek van 19 graden bijgevoegd. Print deze uit en knip de hoek uit en plak hem op de achterzijde van de duo-lnb.

Je moet de duo-lnb nu zo instellen, dat de schuine lijn horizontaal staat.


De schotel uiteraard uitrichten op de Astra 23,5.


Om vergissing te voorkomen in de bedoelde lnb GT-MDT43 LNB Universal Twin Duoblock 4.3 grados 0.2dB heb ik een afbeelding toegevoegd.

post-60869-0-98443700-1370438178_thumb.png

post-60869-0-70492700-1370438220_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op een Triax 78 moeten de koppen in Benicasim 50,7mm uit elkaar staan. Dit is een te verwaarlozen verschil van 2,3mm. Deze duo-lnb past dus prima op een Triax 78 in Benicasim.


 

Beste Sprietje,

 

Ontelbare malen heb jij al aan verschillende leden de desbetreffende afstanden tussen de LNB's doorgegeven en daar zullen heel veel gebruikers incl. mijzelf jouw dankbaar voor zijn.

 

Wat ik me nu afvraag, is het niet mogelijk om de formule die je hiervoor vast wel gebruikt hier op het forum te plaatsen zodat iedereen dan de zijn eigen LNB afstand kan berekenen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jürgen


De formule om de afstand tussen twee lnb’s uit te rekenen is op zich niet moeilijk:
 

De ontvangsthoek tussen de twee satellieten waar de schotel staat maal de afstand tussen de voorzijde van de lnb tot aan de schotel op 40% van de hoogte gemeten in millimeters maal 1 graad radiaal. Ik heb dit al vaker aangegeven op dit forum.

Het is dus een combinatie van het gebruik van de Satlex calculator en een rekenmachine.


De praktijk heeft me geleerd, dat veel mensen dit meestal niet goed uitgerekend krijgen. Bovendien kijk ik dan altijd ook welke montageproblemen kunnen voorkomen voor wat betreft de schuinte van de rail die je meestal hebt in zuidelijke landen en de lnb’s die toepasbaar zijn.

Ik reken dit voor iedereen met plezier uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...