Ga naar inhoud


op cd zenders blokvorming astra 19 en astra 23


wiltop

Aanbevolen berichten

  • Moderator

In dat geval heeft de LNB onvoldoende isolatie tussen de verschillende uitgangen, waardoor bij het inschakelen of wisselen van programma's het signaal op de andere uitgang even instabiel is.

 

Ik denk dat je een lnb moet monteren met betere isolatie waarden.

 

Ikzelf heb het zelfde euvel, wanneer de ontvanger in de slaapkamer ingeschakeld wordt, hikt het beeld in de huiskamer.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 94
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik heb van Grundig antwoord op mijn uitgebreide probleembeschrijving:

auf Grund Ihrer Schilderung ist davon auszugehen, dass der Signalpegel zu hoch ist. Bei ungünstigen Empfangsbedingungen (zuviel Signalpegel) kann es zu vorkommen, dass Transponder überlaufen werden oder es zu entsprechenden Aussetzern kommt.. Unsere Geräte werden europaweit vertrieben und treffen dabei auf die verschiedensten Signalverteilungen. Insbesondere bei einer direkten Verbindung oder der Verwendung von Verteilern zwischen TV und LNB besteht die Möglichkeit, dass das Antennensignal einen zu großen Pegel hat. Wir haben uns daher entschieden unser Geräte für empfindliche Empfangsverhältnisse auszulegen, was aber bedeutet, dass bei sehr starken Signalen der Tuner evtl. mit Toleranzproblemen zu kämpfen hat. Hier handelt es sich nicht um einen Defekt des Gerätes, sondern es kommt jetzt ein Dämpfungsregler zum Einsatz, da es die einfachere Variante ist das Signal zu schwächen als es zu verstärken. Dieser wird in die Antennenleitung direkt am Gerät integriert und sorgt so für ein niedrigeres Antennensignal. Sollten Sie nicht zurechtkommen wenden Sie sich bitte an Ihren Fachhändler/Vertragspartner.
 
Sollten Sie noch Fragen haben stehen wir Ihnen im Rahmen unserer Möglichkeiten natürlich gern zur Verfügung.

 

Ik vind het onwaarschijnlijk dat die oversturing alléén zou optreden bij de HD-kanalen achter de CD-kaart, maar voor een paar Euro (0 - 20 dB) kan ik het natuurlijk altijd proberen. Of heeft iemand een betere suggestie?

Groeten,
Shmuel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het oversturing zou zijn, kun je dit heel gemakkelijk even controleren op de volgende manier:

Knip van een papieren zakdoekje een stukje van 7x7cm. Maak dit nat en hang dit voor tegen de kop die de oversturing zou veroorzaken. Je krijgt dan flink wat minder signaal.

Doe dit eventueel op beide koppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als het oversturing is van de ontvanger kan je ook 2 weerstanden van 39 Ohm in serie solderen tussen de ader en de mantel van de coax die van de LNB komt; aan het knooppunt vertrek je terug met 39 Ohm naar de ader van de coax naar de ontvanger; de mantels leg je aan elkaar. Op die manier krijg je minder dan de helft van het signaal.

Als het helpt zou je met een schakelaartje kunnen kiezen of je deze verzwakker al of niet inschakelt en in een splitter inbouwen - zie draadje over het na elkaar gebruiken van een dual LNB en een Diseqc switch. Hou alle aansluitdraadjes wel heel kort. De tolerantie van de weerstanden is niet belangrijk als het maar geen draadgewonden zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bovenstaande gaat niet werken, ik was een HF smoorspoeltje vergeten dat je soldeert tussen de ader van de coax  die van de LNB komt naar de kern van de coax die naar de ontvanger gaat. Het smoorspoeltje kan je maken door bijvoorbeeld op een weerstand van 1 kOhm of groter 4 windingen koperdraad te leggen. De koperdraad kan bijvoorbeeld enkele cm kern van de coax zijn.

Denk er wel aan dat ook de zwakke zenders verzwakt worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle suggesties. Ik wacht even op een van 0 tot 20 dB instelbaar verzwakkertje dat ik voor € 3.70 thuisgestuurd krijg. Ik verwacht het vandaag of morgen.

Had al verzonnen dat ik er altijd een schakelaartje overheen kan zetten voor de zwakke signalen.

 

Ik verwacht er niet al te veel van, want waarom treden de blokken alleen op bij gecodeerde CD-stations? Maar je weet nooit hoe een koe een haas vangt...

aangepast door Shmuel

Groeten,
Shmuel

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In het gunstigste geval werkt de omschakeling tussen de horizontaal en verticaal niet meer, in het ongunstigste geval heb je helemaal geen beeld meer omdat de lnb voeding in de ontvanger wordt overbelast.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sprietje en cees: daarom dat mijn tweede stukje belangrijk is, ik was het smoorspoeltje eerst vergeten te vermelden, dit laat natuurlijk de stuurspanningen ongehinderd door. Anders werkt er niets, de voedings- en stuurspanningen worden dan ook meer dan gehalveerd. Maar de voeding zal niet overbelast worden, het was maar voor een testje, als het helpt ben je natuurlijk beter voor enkele € een verzwakkertje te kopen. In definitieve versie zouden er nog 2 condensatoren bij moeten om geen gelijkstroom te trekken. Ik ben trouwens zeer sceptisch dat CD kanalen voor oversturing zouden zorgen, bij mij komen Duitse, Engelse en Franse kanalen veel sterker door. Maar zoals vroeger al geschreven, ik heb geen betrouwbare meter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik zou die condensatoren er meteen in zetten.

Bij 39 Ohm van de middenader naar massa en een LNB spanning van 18 volt loopt er bijna 500 mA door de weerstand.

Deze dissipeert dan bijna 10 Watt, je hebt dan een gecementeerde draadgewonden weerstand nodig.

 

Ik denk dat 20 meter extra kabel beter werkt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kleine c van 20-100 pF bijvoorbeeld; anders: tussen ader en mantel zit ongeveer 59 Ohm , dus loopt er afgerond 300 mA wat  neerkomt op bijna 4 watt op de zwaarst belaste weerstand maar voor de rest heb je gelijk, 20 m oude coax zal het ook wel doen. Ik zou het ook uitsluitend gedaan hebben om de theorie van de oversturing te testen, een paar minuten zou volstaan denk ik. Zeker geen ingewikkelde geknutselde  constructie permanent in gebruik nemen als een verzwakkertje maar enkele € kost.

aangepast door gors
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn twee uitvoeringen, een voor kabel, met antennestekkers en een Sat-versie, met F connectors.

 

Dämpfungsregler, 0-20 dB, F-Kupplg/-F-Kupplg 0,1 - 2400 MHz Dämpfungssteller mit Gleichspannungsdurchlass.
Verwendung zum Abdämpfen zu starker Antennensignale, um eine Übersteuerung des Receivers zu vermeiden.
- 2 x F-Anschlüsse (Kupplung/Kupplung), 75 Ohm
- Frequenzbereich: 0,1 .. 2400 MHz
- Dämpfung: regelbar 0 .. 20 dB

Groeten,
Shmuel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke dan. In dat geval ben ik benieuwd naar het resultaat.

Overigens lijkt het me dat je last hebt van phase vervorming, omdat je het alleen op de sterke Nederlandse HD zenders hebt.
Het kan inderdaad zijn dat de ingangstrap van de tuner in een niet lineair deel van de versterker staat te werken en dan kunnen phase vervormingen optreden.
8PSK staat voor Eight Phase Shift Keying en die techniek is erg gevoelig voor phase vervorming.
Die phase vervorming kan trouwens ook heel goed al in de LNB optreden, dus een andere, bij voorkeur nieuwere LNB zou je ook kunnen uitproberen.

De kans is echter groter dat het inderdaad een compatibiliteits probleem is met de CI kaart en de TV.

aangepast door Old Satterhand
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal in het begin van het digitale satelliet tijdperk was er een gelijkaardig probleem,

met onder meer de  Nokia mediamaster.

 

Vaak viel het signaal weg op bepaalde kanalen.

 

Het plaatsen van een hoogdoorlaatfilter loste dit probleem op.

 

mvg

aangepast door jeevanhoof

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...