Mojo Geplaatst: 9 juni 2013 Geplaatst: 9 juni 2013 Ik had gisteren ook even ontvangst probleem maar dan op 13 west rond 15 uur. Mijn schotel staat niet 100% normaal geen probleem vermoed dat door de volle zon de lnb warm geworden is waardoor hij minder presteert Misschien als je een halve graad naar het oosten gaat dat het beter wordt Dan zit je op 12,5 west. You know when you've been shagged. I like receivers who give me pleasure.
Sprietje Geplaatst: 9 juni 2013 Geplaatst: 9 juni 2013 Beste pukje 500 graden C in het brandpunt van de schotel? Dan zouden satellietschotels levensgevaarlijk zijn. Omzulke hoge temperaturen te bereiken met een schotel moet je toch een spiegelend oppervlak hebben om de infrarood straling optimaal te concentreren zoals in de bijlage
Drs. IJzerbout Geplaatst: 10 juni 2013 Geplaatst: 10 juni 2013 Dat zou betekenen dat als je je ontvanger een scan laat doen op een ongunstig tijdstip in verband met de warmte straling van de zon het ´s avonds een janboel wordt met de zenders omdat die allemaal ingescanned zijn met een verlopen LOF. Inderdaad verlopen LNC´s kwa LOF met de temperatuur. Het is de taak van de ontvanger om binnen bepaalde (soms instelbare) grenzen dit verloop te kompenseren. "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
pukje Geplaatst: 10 juni 2013 Geplaatst: 10 juni 2013 (aangepast) Ik denk niet dat het aan de LOF ligt ,in het analoge tijdperk was dat ook al en de afc van mijn oude ontvanger was zo breed dat 15 mhz ernaast geen probleem was en de discriminator meter was gewoon op 0 volt. Denk eerder dat het ruisgetal van de lnb slechter wordt. Weet nog goed dat ik op 4ghz op de globel beam nog naar brasilië zat te kijken op een 1,2 meter schotel ,iedereen zei dat lukt je nooit maar toch beeld kunnen krijgen de bb van de ontvanger knijpen tot 15 mhz en ZAKJES IJS OM DE LNB EN KOEL PRAY om de lnc af te koelen om een beter ruisgetal te kijgen . 10 juni 2013 aangepast door pukje
Sprietje Geplaatst: 10 juni 2013 Geplaatst: 10 juni 2013 Als een schotel installatie regelmatig op warme dagen slecht signaal geeft, dat deugt er het een en ander niet in de schotel- of lnb opstelling. Een lnb heeft een bepaalde richtingskarakteristiek. Lnb’s voor offsetschotels hebben een f/D verhouding van 0,65, zie afb. 1. Daarmee wordt er voor gezorgd dat de lnb naar het schoteloppervlak kijkt en niet daarbuiten, zie afb. 2 Vaak klopt de kijkrichting van een lnb op een offsetschotel niet. Die moet gericht zijn op 40% van de hoogte van de schotel om er voor te zorgen dat deze niet boven de schotel uitkijkt. Kijkt een lnb te veel langs de schotel, dan wordt behalve het signaal van de satelliet, ook thermische ruis opgevangen. In afb.3 is te zien dat een lnb te maken heeft met externe thermische ruis en interne thermische ruis. Ditzijn storende factoren die er in de lnb uitgefilterd moeten worden. Het ene merk doet dit beter dan het andere. Hoe warmer het is, des te meer thermische ruis er wordt opgevangen. Thermische ruis kan zeker ook door een warme muur veroorzaakt worden, immers, schotels worden vaak tegen een muur geplaatst en als de lnb dan langs de schotel kijkt, pikt hij meteen veel thermische ruis op. Een schotel tegen een muur is dan ook geen ideale opstelling maar als de lnb goed op de schotel gericht is, valt het meestal wel mee.
gors Geplaatst: 10 juni 2013 Geplaatst: 10 juni 2013 jullie hebben waarschijnlijk allemaal gelijk, er is thermische en ruimte ruis en er is verloop van de LNB. Doe maar eens op verschillende tijdstippen met een OUDE lnb een echte freescan en zonder wissen van vroeger gevonden kanalen. Denk er wel aan dat een aantal ontvangers dit niet kan en een een netwerkscan geen freescan is. Je zal zien dat een aantal zenders dubbel voorkomen met een afleesbaar verschil van 1 MHz. Ik ben me er echter wel van bewust dat een beetje verloop in de ontvanger ook mee kan spelen maar die staat toch in een stabielere omgeving wat temp betreft. Ik heb geen meetapparatuur om dit echt te controleren. Sprietje, als je een schotel met LNB naar de aarde richt gaat de satfinder ook fluiten, is dit door reflectie of zendt de aarde die radiostraling uit?
Sprietje Geplaatst: 10 juni 2013 Geplaatst: 10 juni 2013 Een satfinder meet op signaalsterkte. Die heb je al als er voedingsspanning op de lnb staat. Zelfs bij een lnb los in de hand of op tafel piept die satfiner al. Een satfiner is daarom ook het slechtste middel om een schotel uit te richten. Het gaat om de signaalkwaliteit en die kun je bij bijna alle satellietontvangers aflezen. Als je dan kijkt als je de lnb in de hand houdt, dan meet je geen signaalkwaliteit.
pukje Geplaatst: 10 juni 2013 Geplaatst: 10 juni 2013 hmmmm richt maar eens de schotel tegen een muur dan zal je zien dat het afgegeven signaal van de lnb veel hoger is door de storing/instraling van valse signalen. of richt de schotel uit op de zon en je ziet het signaal door de storing toenemen. Heb het zelfs al eens klaargespeeld sat te ontvangen via reflectie Weet niet of die straalverbindingen van ptt/kpn nog bestaan ,richt maar eens de schotel naar zo een paal ,hele leuke dingen vast gesteld ik zal maar niet teveel in detail treden Theorie is niet alles
gors Geplaatst: 10 juni 2013 Geplaatst: 10 juni 2013 ik bedoelde dan ook dat de satfinder een stuk hoger gaat piepen als je de schotel naar de grond richt. Waarom, welk signaal krijgt hij??? En om te weten of er ergens een satelliet staat is hij heel goed bruikbaar, als je dan op tv enkele kanalen hebt weet je welke en dan weet je of je verder moet draaien en in welke richting. Maar voor het fijn uitrichten moet je natuurlijk verder gaan op de signaalkwaliteit. Groetjes, Marc
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen