Ga naar inhoud


VRIJ ZICHT


Tureluur

Aanbevolen berichten

Vrij zicht, voor een "offset" schotel, moet ik dan denken in de richting van de arm van de schotel, schuin

omhoog  :cool:  of bóven de schotel ? Ik heb vrij grote bomen en een tak groeit langzaam over de schotel.

Nu zit hij er ongeveer recht boven, een meter of drie, me de uiterste punt van het 'bladerscherm'.  :eek:

Reden voor zorgen, of de tak gewoon een meter inkorten?

Technisat Digicorder S2 , 110cm Schotel, twin lnb. Algarve...

Technisat Digicorder HD S2 Plus,78cm Schotel,4x Inverto Black Multi,2x Disqec 4in1 Chess, Noord Veluwe...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik zou sowieso inkorten, want de tak groet groet immers ook nog door.

 

Je moet vanuit de schotelarm de lijn (denkbeeldig) doortrekken (naar de bomen, in jouw geval). Daarboven moet het zicht vrij zijn.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Tureluur


Het is helemaal niet zeker dat takken boven de schotel in de weg zitten.
 

In Nederland vallen de satellietsignalen onder een hoek binnen van ongeveer 30 graden. Er moet dus
vrij zicht zijn in de richting waar de schotelarm naar wijst en dan onder een hoek van 30 graden schuin omhoog, zie te tekening die ik gemaakt heb voor als een schotel op een balkon geplaatst is.

post-60869-0-57757200-1370762299_thumb.png

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eduard 07.  De tak zit drie meter bóven de schotel, als ik de lijn door het vlak van [de rand van de ] schotel

                       doortrek omhoog  :huh:  De boom staat áchter de schotel en de tak groeit in de zelfde richting als

                       de arm van de schotel wijst. Ik ga er in ieder  geval een meter afknippen... :/

 

@Sprietje.      Een paar jaar geleden heb ik het zelfde probleem gehad, van een boom die meer opzij staat.

                       Daar heb ik een tak van 5 meter afgehaald. Dat maakte flink verschil. Maar als ik zo je tekening

                       zie, zou ik me eerder zorgen moeten maken over het dak van de keuken. Dat is een nok en dat

                       is maar 3 meter van de schotel  :sick:  .Dat is een driehoekige hap/schaduw  linksonder, kijkend in

                       de richting van de lnb-arm... :(  Ik ga maar eens een lasepointer kopen of zoiets...

aangepast door Tureluur

Technisat Digicorder S2 , 110cm Schotel, twin lnb. Algarve...

Technisat Digicorder HD S2 Plus,78cm Schotel,4x Inverto Black Multi,2x Disqec 4in1 Chess, Noord Veluwe...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt het ook met een eenvoudige plastic driehoek van 30-60-90 graden bekijken die je op een huishoudtrap legt naast de schotel. Als je langs de schuine zijde van 30 graden kijkt, mag er niets in de weg zitten.

Uiteraard kan dit alleen maar als de schotel laag staat opgesteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

@feakydionsoir . Sorry, vergeten te bedanken ! Heb in juni flink wat takken gesnoeid, maar dat was kennelijk niet de oorzaak. De schotel 'kijkt' net over een bijgebouw heen ; vogens de dishpointer zou dat geen probleem zijn. Nu gebruikt om juiste ricthing te bepalen ; instelling was OK...

Technisat Digicorder S2 , 110cm Schotel, twin lnb. Algarve...

Technisat Digicorder HD S2 Plus,78cm Schotel,4x Inverto Black Multi,2x Disqec 4in1 Chess, Noord Veluwe...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het om een schotel in Spanje of Portugal gaat, wordt het een heel ander verhaal.

In Faro is de elevatie voor de Astra 19,2 oost 38,5 graden en voor de Astra 23,5 oost 36 graden.

Als je dan bedenkt dat je voor de Astra 23,5 ook nog eens een schotel nodig hebt van minimaal 100cm breed, dan mag die niet te ver van de balustrade van je balcon af staan om geen last te hebben van het balcon van je bovenburen.

Ik had al eens een tekening gemaakt voor iemand in die regio en dan krijg je deze situatie, zie bijlage.

post-60869-0-94310800-1380805317_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De schotel staat op een binnenplaats... We zitten op een heuvel met een forse wind.. ..elke avond. Eerst stond de schotel op het dak en kon ik het 8-uur nieuws niet zien door het klapperen van de schotel. Nu geen enkel probleem. Schotel staat iets van 35 graden, maar signaal is knetterhard... Had makkelijk 80cm kunnen gebruiken. dit was een 'krijgertje' van een buurman die een 1,6m schotel nodig bleek te hebben. Nu is het BBC verhaal helemaal 'over' , door de spotbeam...

aangepast door Tureluur

Technisat Digicorder S2 , 110cm Schotel, twin lnb. Algarve...

Technisat Digicorder HD S2 Plus,78cm Schotel,4x Inverto Black Multi,2x Disqec 4in1 Chess, Noord Veluwe...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sprietje. De maat is '120cm' exact weet ik het niet. Het is een 'Téleves' schotel. Hij staat op 19,2E ,geen HD ontvanger... Maar nu er steeds meer HD's komen, denk ik er over er toch maar een andere DVR neer te zetten..  Ik SCHAT dat de elevatie 35 graden is ; ik heb lokaal iemand die de installatie doet. Ik ben tenslotte daar op vakantie...

Technisat Digicorder S2 , 110cm Schotel, twin lnb. Algarve...

Technisat Digicorder HD S2 Plus,78cm Schotel,4x Inverto Black Multi,2x Disqec 4in1 Chess, Noord Veluwe...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...