Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

ik heb sinds gisteren deze mooie satfinder en hij werkt prima

maar als ik bijv de frequency spectrum doe dan zie ik alleen maar een voorschrijdende meting op zo'n 68db (dus heel scherm zwart) is dat goed? waar moet ik exact op letten in dat scherm?

hetzelfde voor constellatie, ik zie daar een blauw kruis met in ieder kwadrant blauwe puntjes die verschijnen, soms wat dichter bij elkaar soms wat verder uit elkaar maar over heen algemeen wel mooi uitgelijnd op de kwadranten vanuit het midden, ook hier heb ik geen idee waar ik naar moet kijken, dus "what does good look like" de handleiding vermeldt dit ook niet

als laatste, begrijp nu wat Sprietje bedoelde met BER vóór de tuner, de Xsarius laat i.d.d. een beetje BER zien, waar de receiver tuner gewoon null aangeeft, is deze BER ook weg te tunen? of moet je tevreden zijn met 1 of 2%

tips zijn welkom :D

VisioSat G4 + SPAUN + 4x Alps LNB > DM7020 HD (DMM OE 2.0)

• Moderator
Geplaatst:

Wanneer je wat meer over deze onderwerpen wilt lezen is wat zelfstudie aan te bevelen.

Bijvoorbeeld;

http://nl.wikipedia.org/wiki/Phase_shift_keying

http://en.wikipedia.org/wiki/Bit_error_rate

In het algemeen kan je stellen:

S/N waarde zo hoog mogelijk

BER waarde zo laag mogelijk

Frequentie spectrum, hulpmiddel voor uitrichten en instelling skew

Constellatie diagram, controle decodering.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

ThnX, de techniek en het doel erachter begrijp ik redelijk high level. Maar ik hoef geen theoretisch expert in digitale transmissietechniek te worden, ik wil gewoon graag begrijpen hoé ik de data op het scherm van de xsarius moet interpreteren.

kwaliteit eerst zo hoog mogelijk, met het signaal natuurlijk ook zo hoog mogelijk en de BER zo laag mogelijk, dat was allemaal natuurlijk wel duidelijk.

Gaat mij echt om:

- Waar moet ik op letten in het constellatiescherm, wat is goed en wat is slecht?

- idem voor spectrum analyse scherm, is het alleen maar zo hoog mogelijke dB over het gehele frequency gebied proberen te bereiken, of is er meer?

- transponderscherm, de ene transponder een .5dB hoger, is soms de andere lager, is er nog een manier om te kiezen welke tranponder het best als ijkpunt kan worden genomen?

Geplaatst:

A constellation pattern is shown which is formed from a small subset of the IQ decision

points received by the demodulator. Occasionally, during an attempt to lock, a

calibration pattern can be observed momentarily. This is not a real signal, but is an

artefact of the demodulator process.

IQ decision points: During demodulation of a QPSK or 8PSK signal, the two phases of the

are converted to digital data and this data is sampled at the Symbol Rate. These samples

are called IQ decision points (as seen on the constellation diagram) and are then form

the digital input symbols.

Bron: gebruiksaanwijzing van Satlook mirco/color hd.

Geplaatst: (aangepast)

Ik kan me niet voorstellen dat je aan dit soort antwoorden iets hebt, daarom zal ik het proberen uit te leggen.

Sprectrum analyzer:

Pak een leeg blad ruitjes papier en een ouderwetse Middengolf radio met een RF sterktemeter.

Maak op het ruitjespapier een vertikale schaal, overeenkomend met de uitlezing van de RF meter van de radio.
Op de horizontale schaal teken je de waardes van de frequentie schaal.
Zet de afstemknop van de radio helemaal linksom. Noteer de sterkte door een punt te zetten op de juiste hoogte
Stem de radio steeds op een hogere frequentie af en maak een grafief van de bijbehorende sterkte.
Dit is nou wat je ziet op je spectrum scherm alleen dit gaat veel sneller!

Constellatie diagram.

Om het constellatie diagram te kunnnen beoordelen moet je gewoon wat metingen gaan verrichten en goed kijken naar het resultaat op dit diagram. Er is geen uitleg te geven van wat je moet zien, zonder eerst ervaring op te doen.

Vergelijk het met de ervaren golver die de green "leest" om te weten hoe de bal te raken zodat die in het putje gaat.
Als je nooit hebt gegolfd, dan zie je niets aan de green.

aangepast door Old Satterhand
Geplaatst:

duidelijk frq analyser is dus niks meer dan frequency (x as) * amplitude (y as)

constellatie had ik inmiddels zelf ook uitgevonden door gewoon aan LNB's te draaien en kijken wat er gebeurt

optimaal zie je 4 circel plots van puntjes, mooi om het midden, is het minder dan verschuiven de circels en verwaaien de plots

Geplaatst:

Het constellatie diagram kan een prima hulpmiddel zijn bij het optimaliseren van de LNB.

Het nut van het spectrumdiagram is vooral het waarnemen van ongewenste frequentie elementen bv storing van aardse zenders (GSM).
Ervaren satters herkennen de satelliet aan het spectrumdiagram, elke satteliet heeft zijn eigen 'handtekening' die veroorzaakt wordt door het afwisselend gebruik van digitale en analoge transponders met verschillende bandbreedtes.

Ik bezit zelf een Xsarius Satmeter plus (SD), prima om een satelliet schotel snel te lokaliseren en af te stellen, zeker indien voorzien van meerdere LNB's, maar voor het optimaliseren ongeschikt omdat de metingen te onrustig zijn. Ook zitten er te veel bugs in en een fw update is er nooit gekomen.
Als ik er een review over zou moeten maken zou die een onvoldoende krijgen.

Voor het optimaal afstellen gebruik ik de Horizon HDSM. Oud, maar nog zeer bruikbaar. 

Met de speciale software die ik van de fabrikant heb gekregen kan ik hem helemaal naar mijn hand zetten.

Geplaatst:

da's i.d.d. wel weer een stapje verder, ik moet zeggen dat de Xsarius HD het hier wel aardig doet

heeft niet al z'n transponders op orde en soms identifcieert ie een sat verkeerd. Maar als je hem daarna even zelf verteld waar die naar kijkt dan werkt het wel weer.

ik vind vooral de Multi transponder view handig waarbij je dus gewoon 8 transponders naast elkaar ziet, dan je goed een goed gemiddelde kiezen.

wat in dat menu wel een nadeel is, is dat de update cyclus vrij traag is, voordat alle transponder waardes weer volledig ververst zijn.

Geplaatst:

maar ja, wat kost zo'n satlook, nieuw, geschikt voor de laatste modulaties?

Geplaatst:

maar ja, wat kost zo'n satlook, nieuw, geschikt voor de laatste modulaties?

Dat wordt een satlook color hd. Een andere alternatief is de Horizon HD-S2(A), deze kan C/N en DER (BER meten op HD transponders). De satlook color hd kan dat niet. De Horizon HD-S2(A) heeft wel een kleine beeldscherm en kan geen FTA zenders weergeven, wat de satlook color hd wel kan.

Geplaatst:

ik hou het voorlopig ff lekker bij me m'n Xsarius.

tis sowieso al gekkenhuis, er is eigenlijk geen flikker te doen verder rechts van 5w maar toch probeer ik beeld te krijgen omdat het kan

als ik héél eerlijk ben had ik aan 8 LNBs ook voldoende gehad

m'n vrouw die wil er geen schotel meer naast, anders had ik er weer eentje bij gezet voor hispasat

Geplaatst:

Beide instellingen die je noemt kun je eigenlijk alleen met ervaring goed beoordelen.

Ik ken je meter zo niet maar je kunt soms bij spectrum mode ingeven dat hij pas boven een waarde weergeeft.

De band geeft dan eigenlijk de signaal sterkte weer op de verschillende frequenties.

Heb je ervaring zou je aan dit beeld zelfs de verschillende satellieten kunnen herkennen.

En snel kunnen zien of je bijvoorbeeld een te lange lengte kabel gebruikt.

Hogere frequenties dempen dan veel meer.

De constellatie diagram geeft zoals je al hebt gemerkt de spreiding weer.

Ruwweg dus hoe dichter bij elkaar in elk 1/4 deel hoe beter de lnb werkt.

Soms heb je rare storingen op een frequentie/transponder.

Dit kun je soms herkennen op de constellatie diagram je ziet dan 1 of meerdere stippen afwijkend van de andere stippen.

Maar ook hier is van toepassing veel meten en dan weet je vrij snel het beeld goed te intepreteren.

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen